RECONEIXEMENT LITERARI
Els Goytisolo, Francisco Nieva i Antonio Muñoz Molina, entre els favorits al premi Cervantes
El ministre Wert donarà a conèixer aquest migdia el guanyador del guardó més important en llengua castellana
Els espanyols Juan i Luis Goytisolo, Francisco Nieva, Luis Mateo Díez i Antonio Muñoz Molina; el nicaragüenc Sergio Ramírez i el veneçolà Rafael Cadenas, són alguns dels candidats al premi Cervantes 2014, que es farà públic aquest migdia. El ministre de Cultura, José Ignacio Wert, serà, a les 13.45 hores, l'encarregat de donar el nom del guanyador del premi considerat més important de tots els que es concedeixen als països de parla hispana.
Creat el 1975 pel Ministeri de Cultura, el premi està dotat amb 125.000 euros i és vist com el Nobel de la llengua castellana. Habitualment es compleix una llei no escrita que reparteix alternativament el guardó entre Llatinoamèrica i Espanya, i per això aquest any hauria de ser per a un escriptor espanyol ja que el 2013 el va guanyar la mexicana Elena Poniatowska.
D'aquesta manera, i segons diverses fonts, en aquesta edició apareixen ben situats per guanyar-lo els germans Juan i Luis Goytisolo, el dramaturg Francisco Nieva, els novel·listes Luis Mateo Díez i Antonio Muñoz Molina, i el filòsof Emilio Lledó. Aquest últim, a l'haver merescut el dia 18 el Nacional de las Letras, potser té menys possibilitats d'aspirar al Cervantes.
Hi ha altres espanyols que acostumen a figurar a les quinieles d'aquest premi, com el novel·lista Eduardo Mendoza i la poeta María Victoria Atencia, que el dia 28 recull el premi Reina Sofía de poesia iberoamericana.
CANDIDATS LLATINOAMERICANS
Però si avui el jurat decidís inclinar la balança cap a Llatinoamèrica, aspirarien al Cervantes l'escriptor i exvicepresident de Nicaragua Sergio Ramírez, el poeta veneçolà Rafael Cadenas, el mexicà Fernando del Paso, l'argentí Ricardo Piglia, el nicaragüenc Ernesto Cardenal i la poeta cubana Fina García Marruz, entre altres.
Notícies relacionadesEn els 39 anys de vida que té el premi Cervantes només en quatre ocasions ha estat per a una dona: les espanyoles María Zambrano (1988) i Ana María Matute (2010), la cubana Dulce María Loynaz (1992) i la mexicana Elena Poniatowska (2013).
El jurat del Cervantes 2014 està format pels guanyadors de les dues últimes edicions, Poniatwoska i José Manuel Caballero Bonald (2012); per Soledad Puértolas, Inmaculada Lergo, Fernando Galván, Carmen de Benavides, Julio Martínez Mesanza i Mercedes Monmany, entre altres.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE
- Pla de xoc a Catalunya El Govern destinarà 20 milions d’euros a reformar 70 residències d’avis i a crear 504 places noves
- Nou front bèl·lic Israel respon a la represàlia de l'Iran i l'intercanvi de míssils i bombardejos s'empitjora