Amazon i Hachette tanquen la seva guerra pels preus del llibre electrònic

El gegant del comerç electrònic i el quart grup editorial del món no desvelen el contingut concret del seu nou contracte

Vista general del principal magatzem d’Amazon a Anglaterra.

Vista general del principal magatzem d’Amazon a Anglaterra. / ANDREW YATES / AFP

3
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS / BARCELONA

El quart grup editorial del món, Hachette, i el gegant del comerç electrònic Amazon han comunicat avui que han arribat a un acord sobre la venda de llibres impresos i digitals en la llibreria 'on line'. Les dues parts han mantingut un agre plet durant els últims mesos sobre el repartiment de beneficis de les vendes a la xarxa i la capacitat del venedor de forçar preus de venda al públic més baixos que els desitjats per l'editor. En aquest conflicte, Amazon ha pres mesures de boicot dels títols publicats per Hachette que han suscitat serioses preocupacions en el món de l'edició, i Hachette ha replicat amb el suport de grans autors alertant dels perills del monopoli d'Amazon.

El conseller delegat d'Hachette, Michael Pietsch, ha manifestat que el nou contracte plurianual, que entrarà en vigor a principis del 2015, respecta el principi que és l'editor qui decideix quin és el preu de venda dels seus productes. Es tracta del model 'd'agent', en què editor i venedor negocien només quin percentatge d'aquest preu fixat els correspon a cadascun d'ells i a l'autor.

Els grans editors van aprofitar l'entrada d'Apple en el mercat del llibre electrònic, amb el llançament de l'iPad, per implantar aquestes regles de joc en comptes del fins aleshores vigent 'model de majorista', en què l'editor ven al llibreter el llibre a un preu de majorista i és aquest últim qui decideix lliurement el preu de venda al públic (incloent-hi la possibilitat, utilitzada per Amazon per guanyar una quota de mercat gegant, de renunciar al seu marge comercial per fer caure preus fins a uns nivells insuportables per a la competència).

Amazon es va doblegar en primera instància davant l'acord dels editors i d'Apple per establir el 'model d'agent', que va suposar l'increment del preu que volien editors i autors (la quota de mercat d'Amazon va baixar del 90% al 67% i els preus van pujar un 18%) però va contraatacar bolcant-se en el llibre autoeditat a baix preu i apadrinant entre bastidors una batalla legal que va guanyar el mes de juliol passat per golejada, amb la sentència que considerava que l'acord violava la lliure competència. Tot seguit, va llançar l'ofensiva contra Hachette. 

Termes per desvelar

David Naggar, vicepresident de Kindle, la llibreria electrònica d'Amazon, ha afegit per la seva banda en un comunicat que l'acord "inclou incentius financers específics perquè Hachette pugui establir preus més baixos". Amazon ha argumentat que una política de preus baixos (fixant els 9,99 dòlars com a màxim) incrementaria el nombre de vendes fins al punt que els autors acabarien ingressant més que amb preus més alts. Davant d'aquest argument, autors, agents i editors han expressat dubtes sobre aquests càlculs i, sobretot, han manifestat la seva por que la posició de domini d'Amazon pugui trencar tot l'ecosistema del llibre escombrant del mercat llibreries i editors.

Notícies relacionades

Un dels punts clau d'aquesta tensa negociació ha estat l'establiment del percentatge del preu de venda que correspon a editor i llibreter. Amazon va difondre l'esquema de repartiment que proposava (cosa que no ha fet Hachette) però les dues parts s'han preocupat d'explicitar quin ha estat el resultat final de la negociació en aquest aspecte. La multinacional fundada per Jeff Beszos havia proposat reduir el preu més habitual d'una novetat als EUA en format d''ebook' a 9,99 dòlars (7,45 euros), tret de casos molt especials, repartint l'import de la venda de la següent manera: el 35% per a l'autor, el 35% per a l'editor i el 30% per a Amazon. Aquesta empresa va destacar l'increment del percentatge de l'autor del 25% actual al 35%.

Segons el comunicat, "un objectiu clau és abaixar els preus dels llibres electrònics", tenint en compte que els llibres competeixen "contra els jocs mòbils, la tele, les pel·lícules, Facebook, els blogs, els llocs d'informació gratuïta i més". Segons la companyia, el preu al qual es venen molts títols, d'entre 14,99 i 19,99 dòlars (d'11,18 a 14,91 euros), és "injustificadament alt".