ESTRENA A LA SALA MUNTANER

Parlen les dones d''Otel·lo'

La companyia La Mandona debuta amb la comèdia 'Desdèmona', obra de Paula Vogel que rescata els personatges femenins del drama shakespearià Martí Torras la dirigeix

2
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ / BARCELONA

William Shakespeare a penes els va donar joc, però sí que ho va fer, quatre segles després, la dramaturga nord-americana Paula Vogel. Va agafar Desdèmona, la seva criada Emília i la prostituta Bianca, els tres personatges femenins d'Otel·lo, i es va imaginar les seves vides i sentiments a n Desdemonaa play about a handkerchief (1979). Després de la seva estrena al Festival Shakespeare, l'obra recala a la Sala Muntaner fins al 14 de desembre amb un muntatge que suposa l'estrena de la companyia La Mandona. Tres actrius -Alba Florejachs, Sara Espígul i Carmela Poch- que aquesta vegada es deixen manar per Martí Torres. Gemma Martínez i Maria Ribera les substituiran en algunes representacions per coincidència amb altres compromisos.

L'autora narra les últimes 24 hores de Desdèmona a Xipre dibuixant unes escenes inèdites que encaixen perfectament en l'acció d'Otel·lo encara que amb el to de comèdia. «Semblen escenes eliminades», explica el director, destacant la «lectura femenina i feminista» de Vogel. «Veiem el paper de les dones en un món orquestrat pels homes; totes anhelen la llibertat que no poden tenir», incideix Torres, que, en un joc cinematogràfic, ha invitat a la funció el mateix Orson Welles. La imponent cara de l'actor i director, que es va ficar en la pell del moro shakespearià el 1952, apareix a manera d'espia projectat en els llençols de la bugaderia en què transcorre l'acció.

La història comença amb el robatori del mocador de Desdèmona, una «princesa capritxosa i una mica bipolar» que enveja l'aparent independència de la prostituta Bianca, comenta Espígul. Tant, que decideix prostituir-se ella també. No era tan infundada la gelosia d'Otel·lo, entén l'autora, que teixeix un garbuix de gelosia i enveges entre aquell triplet femení afamat de poder i llibertat. Emília (Florejacs i Martínez) i Bianca (Poch i Ribera) projecten els seus desitjos en la senyora.

Notícies relacionades

«Cadascuna d'aquelles dones anhela ser l'altra, però al final s'adonen que no són com se les imaginaven, totes amaguen secrets. És com aquelles parelles d'avui que aparenten ser tan feliços i després descobrim les seves misèries», compara Florejachs, que els caps de setmana passa el relleu a Martínez pels seus bolos amb l'exitosa Losers.

Va ser en un gimnàs on va començar a gestar-se La Mandona, revela l'actriu de les televisives Polònia Crackòvia. «Vam coincidir en una època que no teníem gaire feina i vam veure que compartíem la inquietud d'investigar nous llenguatges i formes d'interpretar», anuncia Florejachs, que justifica el títol de la companyia: «Totes som mandones al nostre estil». Ja tenen al calaix un thriller esperant veure la llum, però abans desitgen que el seu Desdèmona tingui una llarga vida.