«El tràfic de persones dóna aires sinistres al prostíbul»

«La tracta de persones dóna aires sinistres al prostíbul»_MEDIA_1

«La tracta de persones dóna aires sinistres al prostíbul»_MEDIA_1 / FERRAN SENDRA

3
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS / BARCELONA

Jorge Zepeda Patterson (Mazatlán, Sinaloa, 1952) ha dirigit diversos diaris mexicans i ha escrit assajos sobre les estructures de poder del seu país. Però va decidir abordar aquests mateixos temes des de la novel·la negra amb Los corruptores (2013). I el premi Planeta li ha arribat ja amb la seva segona obra de ficció, Milena o el fémur más bello del mundo, una història protagonitzada per una noia croata convertida en prostituta de luxe per les xarxes mafioses russes i ucraïneses que operen a Marbella.

-¿Quina relació hi ha entre aquesta novel·la i la seva obra anterior, Los corruptores?

-Es llegeixen en si mateixes, però he utilitzat una mica la manera de Henning Mankell. És a dir, incorporo part dels personatges de la novel·la anterior, els Azules, encara que en una conjuntura totalment diferent. Però el personatge central, que és Milena, és d'aquesta segona novel·la exclusivament.

-Per a qui no ha llegit Los corruptores, ¿qui són els Azules?

-Són uns amics de la infància que als 43-44 anys es tornen a retrobar. Tomás, un periodista que amb el temps es converteix en director d'un diari; Jaime, que ha estat director dels serveis d'espionatge a Mèxic, i Amelia, una activista social de causes feministes a qui les circumstàncies converteixen en líder del partit d'esquerres, són una espècie de justiciers que intervenen en la tragèdia que està vivint Milena, que com a resultat d'una vendetta arriba a Mèxic després d'haver estat explotada sexualment gairebé deu anys a Marbella, però atresorant una llibreta negra amb secrets explosius sobre cúpules de poder aquí a Espanya.

-El tema del tràfic de persones i l'explotació de la dona es podria haver tractat perfectament des de Mèxic. ¿Per què el trasllada a l'Est d'Europa i Espanya?

-M'interessava molt explicar que els estats nacionals estan totalment desbordats. Avui la vida parroquiana està fragmentada en la globalització. Un càrtel mexicà està present a l'Argentina, està present aquí, està present en tot el sud americà, s'explica per la necessitat de droga als EUA. I el tràfic de persones ha adquirit una dimensió totalment diferent. Aquesta visió romàntica del prostíbul de poble com a lloc de trobada de plaer on tothom s'ho passa bé ha adquirit a causa del tràfic de persones uns aires absolutament sinistres. No volia abordar el tema com un assumpte regional. I parlar de la frontera Mèxic-EUA és gairebé parlar d'un país subsumit, és una cosa molt més vasta que això.

-¿Quin tipus d'explotació pateix una dona que teòricament viu rodejada d'un cert luxe?

-És una modalitat d'esclavitud sexual que s'ha posat de moda com a resultat de la globalització d'aquestes màfies, originalment russes. Consisteix literalment en esclavitud: ni es recorre el subterfugi de tens un deute amb mi, quan el paguis... No, no, ets propietat. Aquestes prostitutes de preu molt alt viuen en cases d'on surten a les cites amb un esbirro, acaben el servei i tornen a la casa. Aquella que intenta fugir pot ser assassinada o víctima d'escarments brutals i salvatges. És la reactualització d'una versió molt, molt salvatge de la prostitució que crèiem que havia desaparegut.

-¿La Marbella del llibre és la de Jesús Gil, la posterior...?

-Jo el que intento és actualitzar aquella cort pintoresca de Gil y Gil, que en realitat s'ha sofisticat moltíssim. Els verdaders titellaires de Marbella avui dia són executius, rentadors de diners, financers, que operen a través de Gibraltar, amb experiència a Londres, a Wall Street, que són els que estan darrere de les màfies russes, dels xeics que necessiten col·locar els seus recursos. Aquests brokers van venir a substituir l'empresari original, mig primitiu, de Marbella. Aquests són, en realitat, els verdaders amos de l'univers.

-Per cert, vostè va ser director de Letizia Ortiz al diari Siglo XXI. ¿Com era com a becària?

-Bastant eficaç. Vaig trucar al director del suplement d'oci, Tentaciones, per dir-li que no podia ser que el 80% de les notes fossin firmades per aquesta dona. Em va dir que el suplement era setmanal, i que li entregava tres notes al dia. Així que vam decidir que la meitat les firmés amb el seu segon cognom. ¡En realitat vam tenir dues reines!

Notícies relacionades

-Em va estranyar que el 5 de juny digués que sols tenia un primer esborrany de la novel·la i que li faltava molta escriptura quan el 15 d'octubre es tancava el termini del Planeta.

-Això va ser una excusa. Jo la vaig entregar una setmana abans del 15 sabent que entrava en uns llimbs, que es tancaven a l'octubre, en què no podia dir que l'estava sotmetent a un premi. Jo volia treure'm de sobre la murga d'haver d'anar donant explicacions, que un mes o dos després m'anessin preguntant com estava la novel·la. H