¡Mamma mia, quin museu!

L'ABBA The Museum d'Estocolm, consagrat al grup pop, és la tercera atracció més visitada de Suècia

L'exposició permet capbussar-se en l'intransferible univers d'Agnetha, Björn, Benny i Anni-Frid

VIATGE AL COR DEL POP MÉS RUTILANT. Sobre aquestes línies, diferents espais de l’ABBA Museum, inclosos els sobrecarregats vestits del popular quartet suec. i un karaoke per cantar virtualment amb els quatre asos. A dalt, a l’esquerra, el director del museu, Mattias Hanson.

VIATGE AL COR DEL POP MÉS RUTILANT. Sobre aquestes línies, diferents espais de l’ABBA Museum, inclosos els sobrecarregats vestits del popular quartet suec. i un karaoke per cantar virtualment amb els quatre asos. A dalt, a l’esquerra, el director del museu, Mattias Hanson. / XAVIER MORET

4
Es llegeix en minuts
Xavier Moret
Xavier Moret

Periodista i escriptor.

ver +

Més de 30 anys després de la seva dissolució, el grup suec ABBA segueix atraient multituds al seu museu d'Estocolm, que és ja la tercera atracció més visitada de Suècia. ABBA The Museum, dedicat al mític grup format el 1972 per Agnetha, Björn, Benny i Anni-Frid, dominador de les llistes d'èxit entre el 1975 i el 1982, s'ha convertit en un must a Estocolm, amb mig milió de visitants en un any.

«Des del 1982, a l'Oficina de Turisme d'Estocolm els turistes preguntaven: '¿On és el Museu Abba?". I havien de dir-los que no existia», explica  Mattias Hanson, director del museu. «Ara, des del maig del 2013, per fi existeix. No és ni Graceland ni res semblant; és un museu diferent en què tenim la sort d'haver comptat amb la col·laboració dels quatre membres del grup i d'haver incorporat objectes de l'exposició itinerant Abba World, que va viatjar per Europa i Austràlia entre el 2009 i el 2011».

El museu compta, a més, amb la col·laboració d'Annemarie Halling, exestilista del grup i encarregada dels seus famosos vestits, en què cridaven l'atenció els colors vius, els lluentons, les alces de les sabates i un toc entre hortera i kitsch que sempre va acompanyar el grup.

«ABBA es mereixia un museu així», assenyala Mattias Hanson, «ja que és el quart grup musical que més discos ha venut al món, després d'Elvis Presley, The Beatles i Michael Jackson. Són 400 milions de còpies i desperta tant de fervor que fins i tot hi ha parelles de fans que demanen casar-se al museu».

L'exposició permanent, instal·lada a l'illa museística de Djurgården, al centre d'Estocolm, s'obre amb unes vitrines que il·lustren els inicis per separat dels quatre integrants del grup. A partir d'aquí, després de travessar una porta vermella en forma de cor, apareixen quatre maniquins vestits i pentinats amb l'inconfusible estil ABBA i un vídeo en què sona sense parar Waterloo, la cançó que va triomfar al festival d'Eurovisió, el 1974, i va llançar el grup a la fama.

TELÈFON VERMELL / «En aquesta mateixa sala hi ha un telèfon vermell», indica Hanson, «del qual només tenen el número els quatre membres d'ABBA. De tant en tant truquen per sorpresa i donen una alegria al fan que despenja. El primer va ser un uruguaià que va sortir exultant del museu».

Després de passar pel Polar Studio, en què ABBA va gravar moltes de les seves cançons fins que va arribar el moment de la dissolució, el 1983, unes cabines de karaoke permeten als fans desforgar-se cantant a crits grans èxits del grup, com Dancing Queen, Chiquitita, Super Trouper, Fernando, The winner takes it all, Thank you for the music o Mamma mia!

El musical i la pel·lícula Mamma mia!, que van ressuscitar els èxits d'ABBA (a partir del 1999 el musical, i el 2008 la pel·lícula), també són presents a l'exposició, on els fans més entregats poden cantar i ballar a l'escenari amb hologrames d'Agnetha, Björn, Benny i Anni-Frid. «¡Em sento el cinquè membre d'ABBA!», cridava eufòrica una turista australiana després de l'actuació.

VESTITS I IMPOSTOS / L'helicòpter de la coberta de l'àlbum Arrival també figura al museu, juntament amb els molts discos d'ABBA, acompanyats en una altra sala pels estrafolaris vestits del grup. La culpa de tant barroquisme, segons ha declarat recentment Björn, la tenen els impostos. Si vestien roba d'aquesta mena, quedava clar que era només per actuar, i d'aquesta manera desgravava; si era més discreta, en canvi, es podia considerar que també era roba de carrer i, per tant, no es podia desgravar. «Segons la meva opinió, semblàvem uns tarats», ha comentat Björn. «Ningú sortia a l'escenari tan mal vestit com nosaltres».

En un principi es va pensar a obrir el museu a l'edifici de Duanes del port de la capital sueca, però al final allà s'hi va instal·lar el Museu de la Fotografia. L'actual museu Abba, a Djurgården, comparteix edifici amb l'Hotel Melody, ideal per a fans que volen estar el més a prop possible del seu grup més estimat.

Notícies relacionades

RUTA EN VAIXELL / Per als que tinguin encara més ganes d'ABBA, poden apuntar-se a l'ABBA Boat Tour, un viatge en vaixell que permet arribar fins al museu immers en el més genuí ambient del grup. La veu d'Ingmarie Halling guia els turistes en aquest tour de 50 minuts, recordant la història d'ABBA i la seva relació amb Estocolm. Les cançons més famoses també hi són presents, és clar. El Museu de la Ciutat d'Estocolm organitza també l'ABBA City Walk, on es mostren els diferents llocs de la ciutat relacionats amb el grup. Aquest tour, juntament amb el  del Millennium de Stieg Larsson, és dels més sol·licitats pels turistes.

Resulta divertit veure com, a la sortida del museu, els fans fan cua per fer-se fotos com si fossin ABBA. Però aquesta imatge no és el final. A partir d'aquest moment, és fàcil identificar els turistes que han visitat el museu perquè no paren de taral·lejar, mentre passegen per Estocolm, èxits com Dancing Queen, Super Trouper… En resum, que queda clar que encara que el grup es va dissoldre el 1983, el fenomen ABBA està més viu que mai, almenys a Estocolm.