L'Èxit entre els adolescents d'un "llibre joc" que proposa 82 gamberrades

Un troll a les llibreries

'El libro troll' fa sis setmanes seguides que és el títol més venut a les llibreries espanyoles

L'autor, El Rubius, un madrileny de 24 anys, té 7,6 milions de subscriptors al seu canal de Youtube

3
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS
BARCELONA

Si aquest estiu veieu un adolescent en plena edat de la tonteria que es passeja pel carrer amb un plàtan al qual ha pintat una cara de pirat, que assaja un ball sexi a la barra de l’autobús o que crida ping cada vegada que un ascensor es para, o bé si us demana que li dibuixeu un penis en un llibre de color groc, abans que res, mireu des d’on us estan gravant amb un mòbil. No passa res, són gamberrades postinfantils de les de tota la vida, però també part d’un immens joc que comença i acaba a Youtube. I també una manifestació d’un fenomen editorial. Totes aquestes proves i algunes més formen part dels 82 reptes que el 'youtuber' Rubén Doblas, àlies El Rubius, proposa a 'El libro troll' (Temas de Hoy). El més venut a Espanya des del mateix dia en què va sortir a la venda, fa vuit setmanes. 

Aquestes són les xifres del fenomen: 40.300 exemplars venuts segons Nielsen en les primeres sis setmanes, durant les quals no ha deixat de ser el número u de les llistes. Encara que va arribar a les llibreries al mes de maig ja només hi ha 12 llibres més que, amb moltíssim més temps de vida, el superin en vendes: de més a menys, 'Yo fui a EGB', les últimes novel·les d’Isabel Allende, Julia Navarro i Almudena Grandes, el 'best-seller' juvenil de John Green 'No està escrit a les estrelles', 'La veritat sobre el cas Harry Quebert' de Joël Dicker, 'La lladre de llibres' de Marcus Zusak, les tres entregues de les 'Ombres de Grey' i els també juvenils 'Divergent' i 'Diari del Greg'. 

Que el llibre més venut des del mes de maig sigui un que no es llegeix, sinó, en definició de la seva editora, Ana Lafuente, «un llibre joc», potser és un exemple de l’enorme crisi de la lectura (o, més aviat, de la compra de llibres literaris). O un autèntic miratge estadístic del paupèrrim estat del sector editorial: probablement sempre hi hagi hagut fenòmens d’aquestes dimensions, però en altres temps no haurien destacat. Sí que ho fa ara, quan únicament un llibre (i és l’àlbum nostàlgic 'Yo fui a EGB') ha venut més de 100.00 exemplars a les llibreries (el 70% del mercat) auditades per Nielsen el 2014. La seva editora Ana Lafuente veu les coses d’una manera molt diferent: «En un llibre», explica, «hi pot tenir cabuda un assaig i també un joc. Si aconseguim que un nen o un noi que creu que un llibre és un rotllo de sobte vegi que és una possibilitat de joc, haurem aconseguit alguna cosa. Aquest èxit significa que hem d’estar atents al que hi ha al món, i a Youtube hi ha gent molt creativa fent coses». 

 

Notícies relacionades

¿QUI ÉS EL RUBIUS? 

El protagonista d’aquest fenomen és un jove madrileny de 24 anys, fill d’espanyol i noruega, que després d’una escolarització accidentada va saber convertir la seva afició pels videojocs en el seu modus vivendi : els seus vídeos, en els quals comenta els videojocs que prova (i en penja dos o tres a la setmana) arriben a tenir vuit milions de visites al canal de Youtube d’elrubiusOMG (amb 7,6 milions de subscriptors, la majoria d’entre 13 i 22 anys), cosa que li permet viure de la publicitat que insereix, una dada que té fascinats gran part dels seus seguidors, tan juganers com ell. Dels videojocs va passar a filmar petites històries absurdes (com aquella en què compra un Furby però el peluix, posseït, l’acaba perseguint) i gamberrades (presentar-se en una pizzeria i demanar només les vores de massa de pizza, cinc en concret). D’allà va sortir la idea del llibre, explica Lafuente: «Ell va plantejar una idea divertida, simpàtica, creativa i que manté la idea d’interacció». El llibre anima a complir els reptes, i penjar-los a Youtube, emulant l’autor. Busqueu a Youtube, o a Twitter amb l’etiqueta #retotroll. Si teniu fills potser us endureu un ensurt. Encara que fins ara estan tenint més èxit els reptes més innocents (guanya el plàtan per golejada) davant dels més arriscats (demanar preservatius en una farmàcia només amb gestos).