28 set 2020

Anar al contingut

Tot Hamilton, al Reina Sofia

El museu madrileny organitza una ambiciosa retrospectiva sobre l'artista britànic

El pare del pop art va col·laborar amb la pinacoteca fins que va morir, el 2011

OLGA PEREDA / Madrid

El Museu Reina Sofia organitza una ambiciosa retrospectiva sobre l’artista Richard Hamilton.

El Museu Reina Sofia organitza una ambiciosa retrospectiva sobre l’artista Richard Hamilton. / J.J. GUILLÉN (EFE)

Quan el Museu Nacional Centre de Art Reina Sofia va començar a pensar en la possibilitat de realitzar no una sinó la retrospectiva de Richard Hamilton l'artista britànic estava encara viu. Estava immers, de fet, en l'escriptura de la seva autobiografia. Els responsables de la pinacoteca van començar a treballar colze a colze amb el pare de l'art pop, que, no obstant, va morir el 2011 als 89 anys. La seva dona, Rota Donagh, va assegurar ahir a Madrid que la mostra del Reina Sofia és l'exposició que Hamilton “hauria volgut”. Al voltant de 270 obres creades al llarg de seixanta anys de productiva i revolucionària carrera (1949 i 2011) permeten conèixer la varietat de mitjans, tècniques i gèneres que caracteritzen la producció de Hamilton, pintor, gravador, dibuixant, fotògraf i, sobretot, home de ment inquieta.

Patrocinada per la Fundació Abertis, l'exposició és la més ambiciosa feta mai al voltant de l'artista, més fins i tot (per evidents raons d'espai) que la que va organitzar la Tate Modern de Londres el febrer passat. “M'hauria agradat que Richard estigués avui aquí, amb nosaltres”, va assegurar la seva viuda, acompanyada pel màxim responsable del Reina Sofia, Manuel Borja-Villel, i els comissaris de la mostra, Vicente Todolí i Paul Schimmel.

Entre moltes altres obres, l'exposició dedica un privilegiat espai a les peces més emblemàtiques del creador britànic, com la caràtula d'un doble disc dels Beatles (White Album) o la sèrie Swingeing London 67, en què Hamilton va pintar Mick Jagger i el marxant d'art Robert Fraser, emmanillats, després d'una batuda antidrogues. També es podria definir la retrospectiva com una exposició d'exposicions perquè posa l'accent en les instal·lacions que Hamilton va organitzar i va dissenyar, com Man, Machine and Motion (Londres, 1955) o This is tomorrow (Londres, 1965).