CIRC I TEATRE
Castellers a la francesa
La companyia XY desplega els seus equilibris acrobàtics
L'escola francòfona de circ, a França o al Quebec, és un referent en el camp de les acrobàcies. De pirueta impossible també tenen moltes coses els castellers de la cultura tradicional catalana. El Grec presentarà aquest cap de setmana un maridatge entre les dues disciplines amb el gran espectacle de circ de la present edició; almenys el que s'ha programat dos dies a l'espai central del festival. La companyia francesa XY presenta al Teatre Grec Le grand C, un catàleg de la tècnica circense dels equilibris. Al muntatge no hi faltaran les torres humanes dels castells. I amb una fidelitat que porta els seus intèrprets a lluir les tradicionals faixes.
Des de la seva creació l'any 2005, aquesta companyia de Lilla (nord de França) s'ha mogut amb l'objectiu de projectar-se cap amunt, el que ells anomenenla llei del flexiona-salta.Quina manera millor de materialitzar-ho que els castells que va practicar Tomàs Cardús, un dels dos catalans del grup de 17 especialistes majoritàriament francès. L'altre català és Adrià Cordoncillo Mitjavila.
INVERSIÓ DE PAPERS / Cardús va explicar ahir que la companyia XY -«un nom sense significat especial i que es fa servir en francès quan no saps què escriure o dir»- es va gestar en una escola de circ de Lilla. Va ser el 2009 quan es va ampliar als 17 acròbates per «seguir la formació i investigar els equilibris de manera diferent». Per exemple, invertint els papers entre el portador, habitualment un forçut, que s'encarrega de subjectar l'anomenat àgil, més lleuger.
Notícies relacionadesL'objectiu d'explorar aquesta tècnica de circ els permet expressar i crear emocions, però sense cap afegit extra. «Ni som actors ni fem dansa, encara que lògicament sí que hi ha moviment», va puntualitzar Cardús. Ramon Simó, el director del Grec, ho va corroborar al recordar que XY es mou en els paràmetres que imperaven en el circ fa un segle. «La imatge poètica i l'emoció es crea a partir del moviment».
Cardús va detallar també que el procés de creació de la companyia és col·lectiu, característica que ja inspira el títol de l'espectacle que presenten al Grec. «Le grand Cfa referència al gran col·lectiu. No tenim líder i tot es decideix entre els 17. Les reunions poden arribar a ser molt llargues», va dir fent broma.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Sessió de control Illa esquiva l’«ordinalitat» però garanteix que complirà «tot el pactat» amb ERC sobre el finançament català
- Avenç científic La recerca d’un tractament per a una nena amb un càncer agressiu obre una bretxa d’esperança davant una malaltia minoritària
- Infraestructures La Zona Franca invertirà 40 milions en la seu de Salut Pública de BCN
- Transports El Govern facilita la venda de Talgo a Sidenor amb l’entrada de la SEPI
- Junta general Inditex obrirà botigues a l’Iraq i inverteix en l’‘start-up’ Theker Robotics