El sorgiment d'un nou fenomen editorial

L'erotisme es converteix en 'best-seller'

Havent captivat 10 milions de nord-americans, arriba a Espanya la novel·la 'Cinquanta ombres d'en Grey'

La trilogia de ’Cinquanta ombres d’en Grey’, d’E.L. James, o les regles del contracte de submissió / periodico

6
Es llegeix en minuts
ANNA ABELLA / Barcelona

EntreHistoria de OiNou setmanes i mitja: ell és Christian Grey, guapo milionari de 27 anys, d'infància traumàtica, controlador i seductor, amb una «habitació vermella del dolor» plena de xurriaques, fuets, manilles, cordes i altresjoguines. «Jo no faig l'amor, jo follo, i dur», adverteix a la seva nova nòvia. Ella és Anastasia Steele, Ana, atractiva universitària de 21 anys, verge i tan inexperta que no s'ha masturbat mai, plena de dubtes però rendida a una relació que fluctua entre el romanticisme, el desig sexual i el sadomasoquisme (de moment, suau). ÉsCinquanta ombres d'en Grey( Rosa dels Vents / Grijalbo), un innegable fenomen lúbric en forma debest-sellereròtic de més de 500 pàgines escrit per una mare de família anglesa de 48 anys, E. L. James.

XIFRES ROTUNDES / És un vendaval que ha crescut de boca en boca a internet i que arriba a Espanya aquest dimecres després d'excitar, en tan sols tres mesos, 10 milions de nord-americans i dos milions de britànics -l'aclaparadora majoria, lectors de sexe femení-. Les xifres són rotundes: a més a més de copar les llistes de més venuts delThe New York Times,The Washington Post,The Sunday Timesi d'Amazon, en l'última setmana ha acaparat als Estats Units el 26% de les vendes de ficció.

És l'inici d'una trilogia -que té el clímax enCinquanta ombres més fosquesiCinquanta ombres alliberades, la segona i tercera parts, que no es faran esperar (es publicaran el 4 de juliol)-per garantir un estiu calent a més d'una parella predisposada a usar-la com a viagra literària. ¿Quines són les claus d'aquest èxit eròtic?

EL 'BOOM'

Ericka Leonard James, productora televisiva que viu amb el seu marit i fills adolescents a Londres, al principi es parapetava en l'anonimat. Ara ja està de gira de promoció (el dia 18 vindrà a Espanya) iTimel'ha nomenat una de les persones més influents de l'any. La trilogia s'ha venut a 40 països i Universal i Focus ja n'han comprat els drets cinematogràfics (hi ha quinieles a les xarxes socials per veure si seran els actors deCrepúsculo, Robert Pattinson i Kristen Stewart, els que encarnaran la tòrrida parella). El fenomen arriba al punt que als EUA s'han creat tallers per a parelles que busquen ampliar els seus coneixements sexuals o revifar la flama de la passió. Té legions de seguidors a Facebook i Twitter, però ja ha topat amb el puritanisme nord-americà i ha estat censurada en diverses biblioteques públiques de Geòrgia i Wisconsin, que la consideren pornografia.

PER DONES I PER A DONES

A l'autora l'anomenen la «mare porno», etiqueta que no comparteix Ana Liarás, editora de Grijalbo, que va contractar la novel·la abans que es convertís en un fenomen que, assegura, crearà tendència. «És novel·la romàntica, utilitza els seus codis, cuida la psicologia dels personatges i hi afegeix una explosió de joc eròtic d'alt voltatge, amb escenes detallades de sexe. El llenguatge no és vulgar ni gratuït i, encara que digui les coses pel seu nom, el to és elegant», explica. El psicòleg Pere Font, director de l'Institut d'Estudis de la Sexualitat i la Parella, destaca que està dirigida a dones i està escrita per «una dona, mare de família, una persona totalment normal». «Ha tingut la punteria i la sensibilitat de no escriure una novel·la eròtica per a tots els públics -diu-. No és igual la literatura eròtica escrita per homes que per dones. Anaïs Nin va escriureDelta de Venuscom a rebuig a la novel·la eròtica feta per homes perquè deia: 'Les dones no som així. Arribem al llit a la pàgina 23 [en la de James s'ha d'esperar una mica més], abans de follar fem moltes altres coses, i ells, si a la pàgina 2 no hi ha llit, no segueixen llegint».

FANTASIES FEMENINES

 Ningú millor que una dona per saber el que els agrada a les dones. «Homes i dones no tenen les mateixes fantasies eròtiques, no els excita el mateix. Hi haPlayboya molts països, però ¿quantsPlay-girl?», diu el psicòleg. «Aquesta novel·la recrea les fantasies que moltes dones no s'atreveixen a confessar en públic. La finalitat fonamental i última de la literatura eròtica és encendre la passió i el desig, i qui la compra ho fa pensant a excitar-se. Les dones tenen un potencial eròtic més elevat que els homes i avui, amb una sexualitat més oberta, n'hi ha moltes més predisposades a consumir-ne. Si l'erotisme té sexe és femení», sentencia.

SADOMASOQUISME

 A la novel·la comencen amb el que el protagonista anomena «claus vainilla», sense artefactes, joguines eròtiques... Però a Grey li agrada el sadomasoquisme. Als 15 anys va ser «submís». Ara li proposa a Ana ser el seu «amo» i afirma: «És el submís el que té tot el poder», perquè, explica Liarás, «estableix els límits que el dominador no pot franquejar». Per això firmen un contracte que reflecteix aquests límits pactats per tots dos i que té com a objectiu que «la submisa explori la seva sensualitat i els seus límits de manera segura, amb el degut respecte i mirament per les seves necessitats, els seus límits i el seu benestar».

Res més lluny d'eventuals objeccions sobre maltractament o humiliació de la dona. «En qualsevol pràctica sexual la condició bàsica és que hi hagi permís mutu per jugar -recalca Font-. Si són adults i hi consenten, i ningú es fa mal, ni físic ni psicològic, no hi ha res a dir. El sexe és un joc de fantasies i la fantasia és lliure, no té regles. Hi ha molts tipus de sado, un de més dur i altres que tenen més a veure amb l'estètica i la submissió i la dominació, on ningú surt ferit. Rousseau no s'excitava si les dones no li assotaven el darrere». Segons el psicòleg, «totes les parafílies són essencialment masculines, menys el sadomasoquisme. La submissió que implica és típica de la dona, encara que l'home també hi fantasiegi».

LA DISCRECIÓ DE L''E-BOOK'

La trilogia va néixer a internet. L'autora, fan deCrepuscle, va escriure unafan fiction(versions alternatives de sèries, pel·lícules o llibres), encara que qualsevol semblança amb la sèrie vampírica de Stephenie Meyer és pura fantasia. Després la va vendre a una editorial australiana que la va imprimir en paper sota demanda i la va llançar en versió digital. Va tenir ràpidament més de 250.000 descàrregues. L'anonimat i la discreció que suposen tant la compra de novel·la eròtica en llibrerieson linecom la seva lectura ene-books és clau. «És com un sexshop per correu -opina Pere Font-. T'estalvies el somriure còmplice del dependent o el topar-te amb una amiga mentre portes el llibre a la mà. La lectura digital afavoreix la intimitat».

Les xifres ho recolzen. Segons una enquesta delDaily Mail a 1.863 britànics, el 34% admet haver usate-books per llegir novel·la eròtica (el 57%, per a llibre juvenil del tipusHarry Potter).Les ombres d'en Greycorroboren les dades deThe independentque el 50% de novel·la eròtica es ven ae-book. Segons l'editora de Grijalbo, «dels 10 milions venuts als Estats Units, aproximadament la meitat ha sigut en digital».

Notícies relacionades

SALVAR EL NOI DOLENT

 Grey arrossega una infància amb «50 ombres» i Ana sap que «és un cavaller fosc», al qual confia poder «portar fins a la llum». L'autora aprofundeix en aquest tòpic, o no, que a les dones els agraden els nois dolents als quals poden redimir o ajudar. «Sempre és molt més interessant un noi de passat fosc -diu Font-. En una pel·lícula, un home li donava a un altre la fórmula infal·lible per lligar: explicar una infància difícil. L'instint salvador és una cosa molt femenina».