ECC EDICIONeS, NOva llar dels herois

Mudança i reformes a la 'Batcova'

Una nova editorial començarà al gener a publicar els còmics de DC

3
Es llegeix en minuts
Joel Mercè
Joel Mercè

Periodista

ver +

No només són herois del còmic. Moltes de les creacions de l'editorial nord-americana DC són icones que pot reconèixer qualsevol persona, tant si és aficionada als tebeos com si no ho és. ¿Qui no coneix Batman? ¿O Superman? Ells dos i molts altres personatges tindran una nova llar d'aquí unes setmanes. Una editorial de nova creació, ECC Ediciones, serà l'encarregada a partir del gener de l'edició en castellà de les sèries de DC per a Espanya i Sud-amèrica.

L'editorial és nova, però els seus propietaris coneixen el negoci. Van començar venent còmics a Cosmic, una llibreria situada a prop de la Sagrada Família. Després, van obrir la web Planetacomic: ara mateix, i segons les xifres de què disposen els seus responsables, només la poderosa Fnac guanya més amb els tebeos a Espanya que ells. I, finalment, van crear El Catálogo del Cómic, una empresa de serveis editorials i informàtics que ha treballat per a moltes empreses, entre elles l'encarregada d'editar les col·leccions de DC des de l'any 2005, ­Planeta.

Beni Vázquez, gerent d'ECC Ediciones, afirma que no coneix els motius que han portat DC a canviar de soci a Espanya. Exposa que no hi ha hagut cap conflicte amb Planeta i que, avui dia, les dues empreses segueixen col·laborant i poden seguir fent-ho en el futur. «DC ens va fer saber que no renovaria els drets amb Planeta i que estaven buscant alternatives. Vam presentar una oferta, i sabem que van parlar amb altres empreses, però al cap de poc temps van acceptar la nostra proposta». De fet, el projecte de crear una editorial ja existia. Pensaven publicar un parell de còmics aquest mateix any, però se'ls va presentar l'oportunitat d'editar DC i la van aprofitar.

¿Per què DC tria una editorial petita, que encara no ha editat res? Vázquez apunta que ja havien treballat per a l'editorial nord-americana, tant de forma directa com a través de Planeta. I que van presentar un projecte que tenia com a punt fort precisament el que busca DC fora dels Estats Units: que les seves marques tinguin visibilitat. «DC ja no fa només còmics: crea conceptes que s'exporten a la televisió, al cine, a videojocs... Per fer grans campanyes de màrqueting, ja hi són ells. A nivell internacional, el que necessiten són editors que apostin per buscar la manera d'arribar al nombre més elevat de lectors, que els seus personatges i les seves sèries tinguin la màxima visibilitat possible», explica Vázquez. A França i a Itàlia ha succeït pràcticament el mateix que a ­Espanya: DC ha trencat els acords amb diverses grans editorials i ha buscat segells petits que donin la màxima prioritat als seus perso­natges.

Notícies relacionades

EL PROJECTE EDITORIAL / Els primers mesos d'ECC Ediciones es dedicaran a completar les col·leccions que Planeta tenia en marxa per no deixar penjats els lectors. Però al gener també apareixerà el primer número deFlashpoint, una història que suposa el final de les col·leccions tradicionals de DC i que als Estats Units va donar el tret de sortida a 52 noves sèries. Beni Vázquez explica que no s'editarà tot. La feina d'ECC és seleccionar què té cabuda en el mercat espanyol, però és optimista respecte a un nou material que està venent bé als Estats Units. «De moment, tenim gairebé 30 capçaleres que sabem com, quan i en quin format sortiran. Però no volem saturar el mercat, així que buscarem una certa rotació per a personatges que no suportin una comercialització regular». Els pesos pesants, com Batman, Superman i Green Lantern tenen assegurada la seva presència al mercat. I també la tenen personatges menys coneguts, com Aquaman i Animal Man.

FORMATS POPULARS / Tots s'editaran de manera que puguin atraure el màxim nombre de lectors, encara que des d'ECC aclareixen que, tot i que hi haurà projectes per a quiosc, se centraran a les llibreries, i que els formats populars no passen exclusivament pels tradicionals tebeos en grapa. «Per a nosaltres, 48 pàgines és el mínim que surt rendible, amb alguna excepció. Hem de trobar l'equilibri que ens permeti tenir un preu proporcional a la grapa però amb més pàgines, en format de petit tom», matisa Vázquez. I, tot i que encara no han vist la llum els seus primers còmics en paper, tenen clar el futur: DC els ha comunicat que disposaran dels drets per a la versió espanyola dels còmics digitals.