El festival de cine fantàstic de Catalunya

Basada en fets (no) reals

Gonzalo López-Gallego aterra a la Lluna amb el fals documental 'Apollo 18'

Gonzalo López-Gallego, a Sitges.

Gonzalo López-Gallego, a Sitges. / DIEGO CALDERÓN

2
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

Tan bon punt es va estrenar Apollo 18 als Estats Units, el 2 de setembre passat, la NASA va emetre un comunicat oficial en què negava que la pel·lícula estigués basada en fets reals: «No és un documental, és una obra de ficció». Antecedents: Apollo 18 mostra, en clau de fals documental, les suposades imatges que dos astronautes haurien gravat a la Lluna en una expedició secreta el 1974; una cosa tan aterridora que hauria obligat el Govern americà a cancel·lar el programa Apol·lo i a no tornar a trepitjar la Lluna. «És sorprenent, però per a mi no deixa de ser un afalac, perquè, al cap i a la fi, el meu primer objectiu era transmetre autenticitat», comenta a aquest diari el seu director, Gonzalo López-Gallego (Madrid, 1973), present a Sitges per projectar el film fora de competició.

Apollo 18 és la primera aventura americana de l'assossegat López-Gallego, autor d'obres de culte com Nómadas i Sobre el arco iris, i de l'aplaudida El rey de la montaña. «Ha sigut un caramel. No era fàcil dir que no quan m'ho van proposar», explica el director. «Va ser tot fruit una mica de l'atzar. Jo coneixia els germans Weinstein, especialment el Bob, perquè havien comprat els drets d'El rey de la montaña. El cas és que em van trucar per fer Apollo 18. Potser perquè els havia agradat la meva pel·lícula. O perquè els sortia barat fitxar-me. O perquè em veien mal·leable».

Notícies relacionades

López-Gallego assegura haver pogut treballar «amb llibertat creativa total». «Ha sigut una bogeria: hem comès tota mena de barbaritats tècniques per aconseguir aquest look vell, com de negatiu cremat, que té la pel·lícula. Coses infernals que els productors no entenien. Però m'han deixat fer. El guió, la història, no són meus, però la pel·lícula sí. Et diria, fins i tot, que és la meva obra més experimental». El productor d'Apollo 18 és el rus Timur Bekmambetov (director de Wanted), geni boig del cine d'acció pirotècnic. «Malgrat les aparences, és un tipus afable, amable, abraçable. M'ha recolzat molt. N'estic content».

SENSE DISTRIBUCIÓ A ESPANYA / Apollo 18 s'ha estrenat amb tots els honors als EUA. També a Rússia i a Regne Unit. Però de moment no té distribuïdora a Espanya. «Jo no he vist per aquí a ningú que hi estigui interessat. No sé ben bé per què», murmura el director. Hi ha hagut males crítiques als EUA. «Alguna hi ha fet sang, sí, però veure el públic a Sitges aplaudint al final m'ha fet pujar la moral. Només per això ja ha valgut la pena».