CINE. PRESENTACIÓ

Spielberg ensenya a París com és el nou Tintín

El director mostra les primeres imatges del film basat en el còmic d'Hergé

Fotograma de la pel·lícula ’Tintín, el secret de l’unicorn’. A l’esquerra, Peter Jackson, amb un ninot de Milú, i Steven Spielberg, ahir, a París.

Fotograma de la pel·lícula ’Tintín, el secret de l’unicorn’. A l’esquerra, Peter Jackson, amb un ninot de Milú, i Steven Spielberg, ahir, a París. /

2
Es llegeix en minuts
OLGA PEREDA
PARÍS ENVIADA ESPECIAL

Als anys 80, Steven Spielberg ja apuntava maneres per convertir-se en el déu del cine comercial (ell va ser qui va inaugurar el terme èxit de taquilla estiuenc amb la pel·lí-

cula Tiburón), però no sabia absolutament res sobre Tintín. Mirant un dia una crítica d'una de les pel·lícules d'Indiana Jones en un diari francès, el director va observar que a la ressenya hi apareixia el nom del reporter creat per Hergé. «¿Què és això de Tintín?», es va preguntar el cineasta. Va investigar llavors les historietes protagonitzades pel jove periodista del tupè a qui sempre acompanya un simpàtic fox terrier blanc i li van semblar tan apassionants que va enviar el seu assistent a comprar totes les col·leccions dels còmics.

Eren en francès i ell no l'entenia gaire, però des d'aquell moment va pensar que en aquells dibuixos i en aquelles vinyetes hi havia, sens dubte, una pel·lícula. Immediatament es va posar en contacte telefònic amb Hergé. «Si volgués que algú portés al cine Tintín no se m'acudiria ningú millor que vostè per fer-ho», li va contestar aleshores el creador belga, víctima fins aquell moment d'adaptacions a la gran pantalla que no l'havien satisfet en absolut.

UNA TROBADA FRUSTRADA / Hergé va morir poc temps després de mantenir aquella conversa amb Spielberg i la trobada entre el dibuixant i el cineasta ja no es va poder celebrar. No obstant, Spielberg tenia clar que faria la pel·lícula. Ahir, davant un grup de periodistes de tot el món, el director amb més èxit comercial del planeta, va explicar aquesta anècdota i va presentar Tintín, el secret de l'unicorn, que curiosament s'estrenarà abans a Europa (a Espanya arriba a finals d'octubre) que als EUA, on el personatge és menys conegut.

El primer repte que ha afrontat el pare d'ET a l'enfrontar-se al film és l'haver de «donar vida a un còmic». Ho ha fet de la mà d'un altre gegant del cine, com Peter Jackson, i de la tecnologia motion capture (la mateixa utilitzada a Avatar, mitjançant la qual un ordinador atrapa els moviments i les expressions dels actors, que apareixen convertits en personatges animats).

Notícies relacionades

«EL MISSATGE ÉS EL PERSONATGE» /«El mitjà no és el missatge», va aclarir el cineasta nord-americà a la premsa. «El missatge és el personatge», va afegir després de remarcar que, a aquestes altures de la seva carrera, el que el segueix motivant de posar-se darrere de la càmera és el fet d'«explicar històries».

Feia temps que el director nord-americà no exercia com a tal. Però, pel que sembla, li ha començat a entrar de nou el cuquet i, després de Tintín (protagonitzada per Jaime Bell (Billy Elliot) i Andy Serkis (El senyor dels anells), arribarà War horse. Aquesta última sí, amb actors reals, sense recreacions, ni simulacions per ordinador. «Sóc aquí, no paro. Estic amb tots vostès. I hi estaré una estona», va exclamar després de deixar a sobre de la taula la idea que l'espanta repetir-se i fer sempre la mateixa pel·lícula. «Per això, de tant en tant, he de parar i explorar», va dir.