COMISSIÓ D'ECONOMIA I HISENDA

El ple del Senat aprova la 'llei Sinde' i l'envia al Congrés per ser ratificada

El PP adverteix que el seu suport "no és un xec en blanc" al Govern, sinó un "mal menor"

Ha ajudat molt i ha contribuït a donar a conèixer molt el debat sobre la llei, diu la ministra. / periodico

3
Es llegeix en minuts

El ple del Senat ha aprovat el dictamen de la Comissió d'Economia i Hisenda sobre el projecte de llei d'economia sostenible (LES), que inclou en forma de disposició addicional la polèmicallei Sinde per lluitar contra les descàrregues il·legals de continguts a internet. Ha tirat endavant amb 248 vots a favor, 5 en contra, de membres de l'Entesa i el Grup Mixt, i una abstenció.

Així es confirma l'acord aconseguit el 24 de gener en forma d'esmena a la norma entre el PSOE, el PP i CiU per fer tirar endavant la llei amb més garanties judicials. El nou text consensuat anirà ara al Congrés, que té un termini del voltant d'un mes per ratificar-lo.

Després de la patacada soferta per la LES a finals de desembre al Congrés, la Comissió d'Economia i Hisenda del Senat va recuperar una text que, després del seu nou pas per la Cambra baixa, podria començar a aplicar-se en els primers casos al voltant de l'estiu, una vegada se n'hagi aprovat el reglament.

Més garanties judicials

En el debat en el ple, el diputat del PP José María Chiquillo ha recalcat que la seva formació "ha aconseguit que la llei no arribi al BOE amb la redacció original del novembre del 2009", sinó amb més garanties judicials de procediment, gràcies a l'esmena pactada a la Cambra alta, perquè "no es vulnerin drets fonamentals".

Entre les diferències que conté la norma "gràcies al PP", Chiquillo ha destacat el compromís del Govern de suprimir el cànon digital en tres mesos, la possibilitat de negociació entre el denunciat i el denunciant perquè pugui retirar els continguts, la composició concreta de la comissió de control, o que sempre s'hagi de fer una denúncia a instàncies del titular dels drets.

"No donem un xec en blanc al Govern, és un mal menor, el text és manifestament millorable, i hem consensuat uns mínims innegociables com el cànon digital i el paper garant del jutge. Que no es criminalitzi els internautes. Aquest és un marc de seguretat jurídica durant un període de temps transitori fins que s'aprovi una nova llei de propietat intel·lectual", ha plantejat.

ERC i ICV, en contra

Per la seva part, el senador socialista Félix Lavilla ha recalcat que aquest nou text pactat efectivament conté més garanties judicials per als internautes, i ha parlat d'"un pas més en la defensa dels drets" de tots.

En contra de l'aprovació d'aquesta llei s'han posicionat ERC i ICV, enquadrats en Entesa Catalana de Progrés (el PSC hi va votar a favor), i alguns senadors del Grup Mixt. El senador del BNG, José Pérez Bouza, ha demanat la tornada del text del Congrés i ha lamentat que s'opti per "un pegat que no satisfà ni creadors ni internautes". En la mateixa línia ha parlat Pere Sampol, del Partit Socialista de Mallorca (PSM). Tots dos han mantingut vots particulars contra la norma.

Notícies relacionades

Per part de l'Entesa, el senador Jordi Guillot ha dit que l'esmena pactada pel PSOE, el PP i CiU és "un nyap polític que no resol res i ha tornat a crispar l'ambient", alhora que ha subratllat que "les dues úniques propostes possibles per solucionar això són abaixar costos i ampliar l'oferta". "A les coses gratuïtes només les poden guanyar les senzilles, no les mordasses", ha subratllat.

Així que s'ha conegut l'acord entre el PSOE, el PP i CiU el 24 de gener, els internautes ja van començar a manifestar el seu rebuig a la recuperació de lallei Sinde, per entendre que no és la solució al problema de les descàrregues il·legals i, fins i tot, per entendre que podria ser inconstitucional, perquè planteja, segons van alertar, el tancament de webs susceptibles de publicar continguts protegits per drets d'autor.