TENDÈNCIES en eL món DE LES VINYETES

Les noies conquisten el manga i ja representen el 50% del públic

El públic femení també consumeix historietes per a nois i és clau per al futur del sector

El còmic japonès guanya noves lectores gràcies a personatges forts, històries d'amor i erotisme

3
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / Barcelona

Fa uns anys, trobar noies a les botigues de còmic era una cosa poc habitual. Avui, és el més normal del món, i gran part de laculpad'aquest canvi de tendència la té el manga, el ­còmic japonès. Amb una oferta variada d'històries per a totes les edats, el manga ha aconseguit universalitzar el públic lector i el que en altres varietats de còmic ­(superherois, per exemple) semblava gairebé una utopia: que el públic femení representi el 50% del mercat.

El millor exemple d'aquest fet es pot trobar al Saló del Manga de Barcelona, que se celebra fins demà a La Farga de l'Hospitalet. En aquesta fira, la meitat del públic ja és femení, de totes les edats i de moltes zones d'Espanya. «El 50% dels assistents són noies. El manga per a noies ha penetrat molt en el públic, ­primer amb sèries mítiques comCandy Candyi després amb altres que han anat variant en el temps, adaptant-se als nous gustos», segons explica el director de la fira, Carles Santamaria.

PER A TOTHOM / Un dels secrets per captar un tipus de públic determinat és l'oferta, i en el cas del manga això ha estat fàcil, perquè al Japó existeixen manga enfocats a gairebé tots els públics: per a nens, per a noies joves, per a mestresses de casa, per a oficinistes... «Als 70 hi havia bastant públic femení de còmics ­gràcies a l'editorial Bruguera, però el vam deixar perdre», assenyala l'editor en cap d'Ediciones Glénat, Félix Sabaté. Gràcies a l'animació, a sèries com araLa familia crece (Marmalade Boy) oSailor Moon el públic femení va redescobrir el manga, i les editorials van començar a explorar una via que fins llavors era gairebé verge.

«A principis dels 90 trobar noies llegint còmics era molt difícil. Però entre el 2005 i el 2007 l'edició de ­shojos, com és conegut el manga per a noies, va créixer exponencialment. Fa 10 anys, no arribaven al 20%», comenta Marc Bernabé, intèrpret i fundador de l'empresa de traducció Daruma.

La presència del públic femení, a més a més, té un altre avantatge per a les editorials: si bé els nois no ­acostumen a llegir còmics per a ­noies, elles sí que ho fan amb els mangashonen(per a nois). «Elsshonentenen un gran avantatge, i és que si són de qualitat, enganxen també tot tipus de noies. El Saló del Manga és perfecte per veure-ho: el 50% són noies, mentre que als salons del còmic potser són un 30%», explica Sabaté.

CRACS / Segons l'editor de Glénat, aquest comportament del públic femení provoca que pel que fa a nombre de llançaments hi hagi més títols per a nois que per a noies a la venda. A més a més, no és or tot el que lluu, i el manga per a noies també ha tingut alts i baixos. «Va arribar un moment en què ens vam pensar que això era la panacea. Encara que la gent ens demanava títols famosos insistentment, al llançar-los no van funcionar gens ni mica. Aquests grans cracs és més difícil que passin en elshonen», afegeix.

Notícies relacionades

Per a Kayono, una de les autores de la fira, una de les claus de l'èxit delshojo és «presentar personatges femenins forts, amb personalitat, capaços de tot, i que les noies s'hi identifiquin». A més a més, la introducció de cert erotisme «també ha ajudat a captar públic de totes les edats. És un sentiment a vegades reprimit».

«També s'ha de destacar que gràcies al manga s'ha incorporat un públic lector de còmics femení que seguirà llegint còmics en el futur», assegura Bernabé.