SEGUEIX LA INCÒGNITA
La Gioconda continua sense desvelar el misteri del seu somriure
Un estudi amb raigs X revela que Da Vinci va aplicar en l'obra entre 20 i 30 capes de pintura per a la seva tècnica de l'sfumato

El misteriós somriure de ’La Gioconda’ segueix sense desvelar els seus secrets. /
El recent estudi d'un grup de científics del Centre Nacional francès de Recerca Científica (CNRS) que revela els detalls de la tècnica que Leonardo da Vinci va usar aLa Gioconda segueix sense desvelar el misteri del seu somriure, ha explicat avui un dels investigadors, Armando Solé.
Solé ha assenyalat que "no s'ha resolt tècnicament" la incògnita del gest la seva boca perquè l'estudi s'ha cenyit a la part superior de la cara, on l'artista va aplicar el seu mètode de l'sfumato, una tècnica de Da Vinci que consisteix a "suavitzar el contorn de les figures mitjançant l'ús de tons vagues i els jocs d'ombres", segons el CNRS.
Tot i que els investigadors no han aconseguit novetats sobre el seu somriure, sí que han descobert, per exemple, que l'obra té més de 20 capes de pintura que aconsegueixen "certa profunditat a través de llums i ombres". Malgrat que és impossible fixar el nombre de mans de pintura, que oscil·len entre 20 i 30, el gruix de les capes és de 30 micres, ha precisat l'espanyol Armando Solé.
Diversos dies per assecar-se
Els tècnics del CNRS es van traslladar fa unes setmanes al Museu del Louvre per analitzarLa Gioconda i sis obres més de Da Vinci -La verge de les Roques,Sant Joan Baptista,L'Anunciació,Bacus,La bella Ferronière iSanta Anna, la verge i el nen- a través d'una nova tècnica de raigs X, "que permet conèixer amb més detall l'sfumato", ha declarat Solé.
El nou procediment de raigs X utilitzat pels científics s'ha enfocat en punts concrets del quadro que, al rebre la càrrega electrònica, mostren els components que l'artista va usar en aquella part del quadro, segons l'expert.
A causa de l'"elevat nombre de capes" que va aplicar, "els quadros van trigar bastant temps a acabar-se", segons l'investigador, que ha afegit que "cada revestiment podia trigar diversos dies a assecar-se".
No s'aprecien les pinzellades
L'efecte que provoca l'sfumatoés de "profunditat i continuïtat", ha subratllat Solé, que ha afegit que "Leonardo aconsegueix que no s'apreciïn les pinzellades".
Notícies relacionadesSegons indica l'estudi dels científics del CNRS, centrat principalment en aquesta tècnica, les mans d'oli van des del blanc a una altra capa de colors variats i una altra d'opaca o semitransparent, depenent del quadro.
El vernís li posa el punt final al quadro perquè, segons revela la tècnica de raigs X, serveix per unificar les capes de pintura i fer brillar el somriure deLa Gioconda.
- L’incendi de Paüls marca el pitjor inici d’estiu des del 2010
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- Cas Koldo El jutge investiga contractes «manipulats» de Pardo de Vera després que l’UCO trobés a casa seva documents sobre el ‘pelotazo’ de les mascaretes
- Compareixença al Congrés Sánchez es presenta com un «polític net», rebutja llançar la tovallola i ofereix als socis l’«impuls més gran contra la corrupció»
- El rugit del foc que arrasa "el territori que estimes"
- El president del Sabadell descarta recolzar l’opa del BBVA
- L’Ecofin relaxa les regles fiscals per augmentar la despesa en defensa
- L’Audiència obre diligències a Netanyahu per l’assalt al vaixell de la flotilla de Gaza