òpera

El Liceu estrena 'El jugador', de Prokófiev, en versió de concert

Aquesta raresa musical vindrà de la mà de l'OBC, dirigida per Alexander Anissimov

L'obra comptarà amb la presència d'un important planter de solistes russos

El director d’orquestra rus Alexander Anissimov.

El director d’orquestra rus Alexander Anissimov.

2
Es llegeix en minuts
MANEL CEREIJO
BARCELONA

El Liceu s'encamina al final de la temporada amb una òpera en versió de concert: El jugador, de Serguei Prokófiev, amb una partitura que se sentirà per primera vegada al coliseu de la Rambla demà dissabte. L'estrena d'aquesta raresa musical russa vindrà de la mà de l'OBC en una nova iniciativa de l'orquestra i del teatre barceloní d'intercanviar-se els conjunts estables en les seves temporades (la Simfònica liceista pròximament visitarà l'Auditori).

El jugador, en quatre actes i sis escenes, és una d'aquelles òperes que atrapen l'oient que ha fet els deures. Mitja hora de dedicació prèvia per entendre la psicologia dels personatges i el marc en què es desenvolupa l'argument d'aquesta delirant història posen l'espectador en guàrdia sense perdre l'atenció en cap moment en les dues hores i escaig de música.

Fins i tot havent-se optat per una versió no escenificada en les dues vetllades programades al Liceu, l'exigència tècnica que la partitura demana tant del fossat com dels solistes vocals –que es veuen sotmesos a una línia de cant gairebé inexistent i complexíssima d'abordar– promet espectacle. Composta en plena revolució russa entre el 1915 i el 1917 pel llavors jove i experimental Prokófiev i basada en la novel·la del mateix títol de Dostoievski, l'obra, davant de la convulsa situació que es vivia llavors a Rússia, no va veure la llum fins al 29 d'abril de 1929 al Théâtre Royal de la Monnaie de Brussel·les, i posteriorment va anar pujant als escenaris més importants del panorama musical amb comptagotes.

Notícies relacionades

El compositor rus va dissenyar per a El jugador una partitura d'orquestració rabiosament avantguardista, plena de color i que té en l'harmonia l'essència rebel de la seva personalitat com a artista. En tota la seva extensió, l'òpera expressa i descriu amb crueltat la bogeria d'uns personatges que tenen l'ànima venuda als diners, el poder que implica posseir-ne i l'excitació que produeix aconseguir-ne mitjançant el joc.

TEATRE MUSICAL / El Liceu estrenarà aquesta òpera amb un important planter de solistes russos en els rols principals –una situació gairebé indispensable per la seva naturalesa–, entre els quals hi ha la veterana Elena Obraztsova, a més de Mikhaïl Vekua, Olga Guryakova, Vladímir Ognovenko, Olga Savova, Stephan Rügamer i Pavel Kudinov, entre altres molts que, amb més o menys freqüència, intervenen en aquesta impressionant peça mestra del teatre musical. I, no podia ser d'una altra manera, la persona que dirigirà l'OBC i el cor de la casa és Alexander Anissimov, un altre rus –de brillant trajectòria– i sens dubte un especialista en la matèria.