Premi Cotxe de l’Any dels Lectors: tots els guanyadors des de la primera edició

En el 20è aniversari del Premi Cotxe de l’Any dels Lectors repassem tots els cotxes guardonats des de la primera edició

Premi Cotxe de l’Any dels Lectors: tots els guanyadors des de la primera edició
15
Es llegeix en minuts

Després de 20 anys, es pot afirmar amb rotunditat que el Premi Cotxe de l’Any dels Lectors s’ha convertit en un punt de referència tant en la indústria de l’automòbil com en el panorama editorial. El fet d’involucrar el lector de manera directa en l’elecció del model vencedor ha sigut vital en la trajectòria d’aquests consolidats i cobejats guardons. Una fórmula en què també han tingut, i continuen tenint, el seu protagonisme els diferents periodistes del món del motor de les diferents capçaleres de Prensa Ibérica, tant amb la completa informació elaborada al llarg de tot l’any, com en l’elecció dels sis vehicles finalistes entre tots els aspirants, sempre tenint com a referència els escollits com a models favorits pels lectors. Però els autèntics protagonistes són els cotxes. Models que busquen entrar en la història com ja han fet tots els guanyadors d’aquest prestigiós guardó.

2003: AUDI A8

El primer Cotxe de l’Any triat pels lectors de Prensa Ibérica l’any inaugural del guardó va ser l’Audi A8. Un model que fusionava dinamisme i confort d’una manera extraordinària, fins al punt que la mateixa marca anunciava en el seu llançament que «aquesta limusina redefineix l’esportivitat en el segment de luxe». El nou barco insígnia d’Audi no renunciava a la màxima qualitat a través dels millors materials, les tècniques més innovadores o el disseny més sofisticat, però sí incrementava l’esportivitat amb una carrosseria més lleugera i, sobretot, amb dos potents motors V8 de 335 CV i 280 CV que s’associaven per primera vegada al canvi automàtic de 6 velocitats amb funció tiptronic, que heretava directament de l’R8 que va vèncer a Le Mans.

2004: BMW SERIE 5

L’eslògan «més potència i menys consum» va conquistar els lectors de Prensa Ibérica, que van escollir el BMW Serie 5 com el millor cotxe de l’any. Per aconseguir aquest equilibri entre prestacions i frugalitat, el Serie 5 de BMW feia servir uns nous motors de sis cilindres en línia més amb càrter de magnesi i el sistema VALVETRONIC d’última generació. Els models 525xi i 530xi estaven a més dotats del sistema de tracció total xDrive amb funcionament intel·ligent, per a una tracció excel·lent i un més dinamisme, seguretat i agilitat. Els nous propulsors aconseguien millorar l’acceleració de 0 a 100 km/h un 5%, alhora que el consum es reduïa entorn d’un 10%.

2005: CITROËN C4

Els lectors de Prensa Ibérica van premiar la innovació amb l’elecció del Citroën C4 com a guanyador en el premi del 2005, ja que el compacte francès va suposar tota una revolució en el seu segment en aquell temps. Ja comptava amb sistemes intel·ligents com l’alerta de canvi involuntari de carrilfars bixenó autodireccionables, ajuda a l’estacionament davanter i limitador voluntari de velocitat, que l’any 2005 no només eren poc habituals en el seu segment, sinó també en models de segments superiors i més exclusius. Innovacions que casaven a la perfecció amb el disseny exterior i interior del vehicle, molt modern. Una carrosseria de formes arrodonides però d’aspecte cupè amb un coeficient Cx de només 0,28, guardava un interior avantguardista en què cridaven l’atenció elements com un quadro d’instruments que mostra els paràmetres de conducció sobre una làmina translúcida, que s’adapta a la lluminositat de l’habitacle. Tecnologia del futur per a un cotxe molt accessible.

2006: ALFA ROMEO 159

L’Alfa Romeo 159 arribava al mercat amb la complicada tasca de substituir el 156, un model que des de 1977 i fins aleshores havia venut 680.000 unitats. Sort que aquest repte el va afrontar un cotxe que ho tenia tot per convertir-se en el referent dinàmic del seu segment. El cotxe favorit dels lectors aconseguia combinar una conducció extremadament esportiva i de prestacions extraordinàries amb alts nivells de seguretat, confort i robustesa. Un mix complicat d’aconseguir, però possible gràcies a un xassís completament nou que estrenava una nova suspensió per treure el màxim partit a una nova generació de motors i caixes de canvi. I tot això amb un estil distintiu i inconfusiblement italià. Prova de la mestria i excel·lència d’aquest cotxe és que tot aquell que el va tenir, o encara el conserva, el continua destacant com un dels seus cotxes favorits i un dels més apassionants a l’hora de ‘pilotar-los’.

2007: AUDI Q7

El nou Audi Q7 era el cotxe totalgran, amb un interior de 7 places, elegant, esportiu, confortable, potent i amb capacitat ‘off-road’. No és estrany que amb aquesta combinació de virtuts guanyés el Premi Cotxe de l’Any dels Lectors el 2007. Per a Audi constituïa «un nou desenvolupament dins del sector dels vehicles tot camí», i destacava per oferir de la mateixa manera «el rendiment i la dinàmica de conducció d’un vehicle esportiu» a la carretera «i fora d’aquesta, redefineix el punt de referència dins de la seva categoria», gràcies entre altres coses a la tecnologia de tracció intel·ligent quattro. Es va llançar amb el nou motor 4.2 litres V8 d’injecció directa de gasolina FSI amb 350 CV i amb el dièsel 3.0 TDI de 6 cilindres de 233 CV.

2008: FORD MONDEO

El Mondeo del 2007 va acostar més Ford a l’òrbita dels cotxes premium alemanys. Un salt de qualitat que es va veure recompensat amb el Premi Cotxe de l’Any dels Lectors. I és que aquesta generació de la berlina millorava en disseny amb un aspecte més sofisticat i esportiu, no només a l’exterior, sinó també en un interior d’alt nivell, incloent confort i característiques NVH de limusina, il·luminació d’ambient interior i materials de tacte suau per tots els costats. La tecnologia també es va incrementar amb elements com l’entrada i arrencada sense clau, una nova pantalla d’instruments ‘Ford Convers’ o Control de Creuer Adaptatiu amb Alerta Frontal, entre molts altres elements, per no parlar dels avenços en seguretat amb un millorat Sistema de Protecció Intel·ligent. És clar, l’eficiència també es va incrementar, amb tres motors Duratorq TDCi dièsel i cinc motors Duratec de gasolina.

2009: SEAT IBIZA

L’incombustible Seat Ibiza no podia faltar en aquesta llista de cotxes favorits dels lectors de Prensa Ibérica, i va ser el model del 2007 el que els va acabar conquistant. Una elecció que es justifica si veiem com presentava la marca espanyola el seu nou utilitari: «Fidel als seus orígens. Una proposta innovadora en què la qualitat de precisió, l’esportivitat i el nou concepte de disseny ‘Arrow Design’ es combinen a la perfecció amb uns alts nivells de seguretat i confort, fidel reflex de l’ocupació en el model més jove de la marca espanyola de la nova plataforma del Grup VW desenvolupada per a aquest segment». Tot això, més el saber fer d’un dels models més longeus i icònics del nostre mercat, li va permetre conquistar el Premi Cotxe de l’Any dels Lectors el 2009.

2010 OPEL ASTRA

Opel va fer la quarta generació de l’Astra en gran, i no és una forma figurada de parlar, sinó que per crear-lo es van inspirar directament en l’Isignia. A partir del model límit de gamma es van dibuixar les línies del compacte, també es va millorar l’habitabilitat per mirar d’acostar-se a un segment superior pel que fa al confort, i fins i tot va prendre del barco ‘insígnia’ de la marca del llamp la tecnologia més d’avantguarda, com els Fars AFL+ d’il·luminació variable, el sistema Flex Ride amb els seus diferents modes de conducció, o la càmera Opel Eye per elevar la seguretat i les ajudes a la conducció. Un gran salt qualitatiu que es va veure recompensat amb el recolzament dels lectors de Prensa Ibérica.

2011: OPEL MERIVA

Opel va fer doblet el 2011, ja que després de l’elecció l’Astra com a Premi Cotxe de l’Any dels Lectors, només un any després el Meriva es va alçar amb el preuat guardó. I és que la segona generació del monovolum compacte va suposar una ruptura total amb el seu predecessor i tota una revolució per al sector pel seu sistema d’obertura de portes. Contrari a tots els seus rivals en el segment i gairebé de forma exclusiva al mercat, oferia unes portes posteriors que s’obrien cap enrere, és a dir, de forma contrària a la marxa. Això permetia que a l’obrir-se juntament amb les davanteres s’oferís un accés a l’habitacle senzillament immillorable per la seva comoditat i amplitud. Però al seu torn aquest sistema patia quan el cotxe estava aparcat molt a prop d’altres cotxes o d’una paret, ja que l’accés era una cosa complicada. Sigui com sigui, aquest sistema va captivar els votants del premi.

2012: AUDI Q3

L’exploració de nous segments no va poder sortir millor a Audi, ja que el seu nou tot camí compacte ‘premium’ es va emportar el Premi Cotxe de l’Any dels Lectors el 2012. Parlem del Q3, un tot camí que destacava per la versatilitat. La firma alemanya anunciava que aquest model oferia el mateix de nivell de confort i seguretat tant dins com fora de la carretera, a més de brindar un sorprenent dinamisme en trams revirats. Una polivalència que s’augmentava amb la funcionalitat del seu habitacle de gran qualitat, capaç d’allotjar cinc ocupants i tot el seu equipatge, gràcies a un maleter de 460 litres. I tot això acompanyat d’uns eficients motors gasolina TFSI i dièsel TDI, a més de la tecnologia més avantguardista en seguretat i infoentreteniment.

2013: VOLVO V40

L’innegable èxit aconseguit pel Volvo V40 en la seva curta però meteòrica existència es va plasmar en els premis de Prensa Ibérica, al ser elegit pels lectors com el seu cotxe favorit en l’edició del 2013. I és que aquest model sintetitzava en una carrosseria compacta el millor de la firma nòrdica: elegància, eficiència, confort i, sobretot seguretat. El V40 va néixer el 2012, es va redissenyar el 2016 amb l’última línia de disseny de Volvo i els prestigiosos fars de ‘Martell de Thor’, i es va deixar de fabricar el 2019. A més, comptava amb una atractiva i polivalent versió Cross Country que, gràcies a més altura lliure de terra i uns reforços efectius, el permetia sortir de la carretera amb més garanties. El compacte comptava amb motors eficients i amb tecnologia avançada en l’aleshores puixant connectivitat, i en destacaven sobretot les innovacions en seguretat que s’aglutinaven en el sistema City Safety.

2014: PEUGEOT 308

Malgrat tractar-se d’un model revolucionari i amb enormes avenços respecte al seu predecessor, Peugeot va decidir mantenir el nom 308 en la segona generació del compacte, trencant amb la tradició de sumar un últim dígit a les seves noves creacions. I és que la firma francesa era conscient del gran èxit del seu antecessor, de manera que van preferir mantenir la nomenclatura i evolucionar-lo al màxim. I caram si ho va fer; tant per sortir vencedor en el Premi Cotxe de l’Any dels Lectors. Un guardó que es justifica pel seu l’enorme salt de qualitat que va donar el nou 308 en disseny exterior, sofisticació interior, tecnologia al servei de la seguretat, les ajudes a la conducció i l’infoentreteniment, a més de comptar amb una gamma de motors eficients i potents conformes a un xassís extraordinari que permetien una elevada dinàmica de conducció.

2015: FORD MONDEO

El 2015 el Ford Mondeo es va convertir en el primer vehicle en repetir victòria en la història del Premi Cotxe de l’Any dels Lectors de Prensa Ibérica, al sumar un segon guardó al ja aconseguit el 2008. La nova generació era molt més ‘premium’ que l’anterior, començant pel seu imponent aspecte exterior, el seu sofisticat habitacle, la tecnologia d’avantguarda al servei dels ocupants a través del complex però intuïtiu sistema SYNC 2, i pel superb confort que era capaç de brindar a la carretera. Un model pensat per devorar quilòmetres en llargues distàncies disfrutant de la millor qualitat de vida a bord. A més aquest Mondeo ja s’afegia a l’electrificació, ja que oferia un propulsor híbrid de 2.0 litres gasolina amb 186 CV. «El nou Mondeo és un nou i important capítol per a un dels vehicles més coneguts d’Europa, amb una història que es remunta a més de 20 anys», va dir Joe Bakaj, vicepresident de Desenvolupament de Producte de Ford Europa en el seu llançament. «El Mondeo farà que les altes especificacions i les característiques ‘premium’ siguin accessibles a encara més conductors, incloent el nostre primer cinturó de seguretat posterior inflable i els primers fars led de Ford a Europa».

2016: OPEL ASTRA

I només un any després es tornava a produir un doblet al sortir com a vencedor l’Opel Astra. Amb els premis del 2010 i 2016, el compacte alemany es va convertir, juntament amb el Mondeo, en l’únic cotxe amb dos premis atorgats pels lectors de Prensa Ibérica. Els enginyers van aconseguir que la carrosseria fos més curta i baixa que la de l’anterior Astra, però lluny de perdre habitabilitat i capacitat de càrrega, va incrementar les cotes interiors per guanyar confort i amplitud. Un altre aspecte optimitzat va ser el dinamisme, amb un comportament a la carretera molt més precís que l’anterior, gràcies a una posada al punt precisa del xassís. I com ja era una tònica habitual al compacte, aquesta última generació també va rebre els avenços tecnològics més d’avantguarda dels seus germans grans, com un sistema d’il·luminació d’autèntica referència en el seu segment. I tot això amb una relació qualitat-preu-equipament que va ser la rematada definitiva per convertir-se en el favorit del públic.

2017: SEAT ATECA

Seat va reconquistar el Premi Cotxe de l’Any dels Lectors amb un model històric al seu organigrama, ja que es tractava del primer tot camí de la seva història. Parlem de l’Ateca, un tot camí compacte que des que va ser llançat al mercat ha sigut any rere any un dels referents d’aquest competit i emergent segment. La firma espanyola el catalogava com el cotxe perfecte per al dia a dia urbà, però també per les escapades de cap de setmana gràcies a la seva amplitud interior, a la seva practicitat, versatilitat i bon comportament tant dins com fora de carretera. Tota això s’acompanyava d’un disseny summament atractiu i d’un interior molt funcional i ergonòmic però no per això sense atractiu. Com no podia ser de cap altra manera, també comptava amb innovadors sistemes de seguretat, infoentreteniment i seguretat. Un cotxe rodó per un preu més que accessible amb el segell inconfusible de Seat.

2018: HYUNDAI I30

El Hyundai i30 del 2018 va ser la confirmació definitiva que el client europeu és essencial per a la seva estratègia de mercat. La tercera generació del compacte es desmarcava definitivament de l’estil oriental per adoptar una imatge i uns estàndards de qualitat que no només no tenien res a envejar els dels compactes generalistes del vell continent, sinó que fins i tot podien equiparar-se als d’alguns models ‘premium’. I és que el nou i30 lluïa un disseny exterior molt més madur, sobri i contemporani que el seu predecessor, un interior notablement més sofisticat, i un comportament dinàmic adaptat als gustos de conducció dels europeus i a les peculiaritats de les nostres carreteres. També va ser el primer vehicle de Hyundai a incorporar el nou motor de gasolina turboalimentat, el T-GDI de 1.4 litres i 140 CV que li assegurava una gran eficiència sense renunciar a les bondats dels propulsors gasolina.

2019: MERCEDES-BENZ CLASE A

El Clase A del 2013 va aconseguir marcar un abans i un després a Mercedes-Benz, al passar d’un concepte monovolum a un clàssic compacte per conquistar un públic jove que mai abans s’havia fixat en la firma de l’estrella. Amb aquest historial imponent resultava complicat aconseguir una evolució que mantingués el nivell i les expectatives, però sense cap dubte Mercedes ho va aconseguir amb la quarta i actual generació, gràcies a un disseny molt més depurat, un dinamisme i un confort a la carretera digne de cotxe gran i, sobretot, per un interior carregat de tecnologia que heretava directament dels cotxes més exclusius de la marca germànica. Accedir al seu habitacle i veure aquestes enormes pantalles de 12,5 polzades unides en un mateix element horitzontal per fer la sensació de comptar amb un únic plafó gegant en què es plasmava la instrumentació i tot el sistema d’infoentreteniment va ser un autèntic encert per continuar atraient els clients més joves i tecnològics que demandaven tecnologies d’avantguarda en connectivitat. Un simple cop d’ull a aquest habitacle justificava l’elecció del Clase A com el favorit dels lectors del Prensa Ibérica.

2020: SEAT TARRACO

Notícies relacionades

Seat va voler rematar en gran la seva exitosa gamma tot camí el 2019 amb l’arribada del Tarraco, un tot camí del segment D que es va convertir en l’autèntic barco insígnia de la marca espanyola unint tecnologia d’avantguarda, una conducció àgil i dinàmica, confort de marxa, practicitat i funcionalitat amb un disseny innovador i elegant. Un vehicle capaç d’adaptar-se a totes les circumstàncies de la vida moderna, per tot l’abans esmentat i per disposar d’un habitacle de fins a 7 seients juntament amb un maleter de gran capacitat per portar tot el necessari per a llargues escapades. Com no podia ser de cap altra manera tractant-se del model límit de gamma de Seat, compta amb la tecnologia més d’avantguarda del constructor espanyol a més dels motors més eficients de la companyia, incloent una oferta electrificada basada en la tecnologia híbrida endollable. Malgrat que els tot camí de gran mida no solen ser cotxes de grans volums de venda, el Tarraco va aconseguir aconseguir el Premi Cotxe de l’Any dels Lectors de Prensa Ibérica, cosa que diu molt de la seva gran qualitat.

2021: CUPRA FORMENTOR

Formentor. El primer cotxe produït des de zero per la nova submarca esportiva del grup Seat no ha pogut tenir millor acollida, ja que aquest guardó l’atorga el públic i serveix com a termòmetre de com pot funcionar comercialment un vehicle. Tot i que l’èxit del Formentor era fàcil de predir, ja que ofereix un disseny supercridaner i amb unes línies que combinen exclusivitat i esportivitat a parts iguals sobre una carrosseria ‘crossover’ d’estil cupè; un habitacle modern i tecnològic amb un innegable caràcter esportiu que fa honor a la marca, i, sobretot, un comportament dinàmic addictiu gràcies a una posada al punt del xassís senzillament extraordinària i amb el segell inconfusible de Cupra. Si a tot això se l’acompanya d’una extensa gamma de motors amb una oferta que va des d’eficients dièsel, passant per propostes híbrides endollables i enèrgics propulsors gasolina de fins a 390 CV, obtenim un cotxe capaç d’adaptar-se a les necessitats i desitjos de gairebé qualsevol tipus de client. Sens dubte l’actual Cotxe de l’Any dels Lectors de Prensa Ibérica és just mereixedor d’aquest prestigiós guardó.

Temes:

Cotxes