Conducció

¿És realment efectiu sistema d'assistència a la frenada d'emergència?

Un estudi demostra que el sistema amb prou feines és eficaç per evitar atropellaments a vianants

¿Es realmente efectivo sistema de asistencia a la frenada de emergencia?

¿Es realmente efectivo sistema de asistencia a la frenada de emergencia?

2
Es llegeix en minuts
Àlex Soler

El sistema de frenada d’emergència serà obligatori en tots els cotxes nous a partir del 2022. Aquesta funció, integrada dins dels sistemes de seguretat activa dels vehicles (ADAS) es val de les càmeres i sensors per determinar si existeix perill de col·lisió amb altres vehicles, vianants o altres usuaris de la via. En cas de perill, el vehicle pot frenar per evitar l’accident. No obstant, segons un estudi realitzat per l’Associació Americana de l’Automòbil (AAA), aquest sistema no és tan segur com sembla.

 L’AAA va fer una sèrie de proves amb les generacions presents del Chevrolet Malibu, l’Honda Accord, el Tesla Model 3 i el Toyota Camry, tots equipats amb el sistema de frenada d’emergència. Aquests tests consistien en una simulació amb falsos vianants mòbils i amb sensors per determinar l’efectivitat del sistema.

 Resultats preocupants

 El primer que deixa clar l’estudi és que aquest sistema és «completament ineficaç» a la nit. Segons AAA, el 75% dels atropellaments de vianants ocorren a la nit, amb la qual cosa el resultat és rellevant. Així mateix, els resultats van demostrar que el sistema no actua quan un vehicle gira una cantonada i es troba un vianant travessant el carrer. «El cotxe va col·lidir amb el vianant tots els cops», assegura l’estudi.

 Segons explica AAA, les proves es van realitzar, sobretot, recreant els següents escenaris: en primer lloc, un adult creuant davant d’un vehicle circulant a 30 km/h i a 50 km/h durant el dia i a 40 km/h durant la nit; en segon lloc, un nen que apareix entre dos cotxes aparcats davant el vehicle en marxa circulant a 30 km/h i a 50 km/h; en tercer lloc, un vehicle girant una cantonada a la dreta amb un adult travessant el carrer; finalment, dos adults parats a la carretera d’esquena al trànsit amb el vehicle acostant-se a 30 i 50 km/h.

 El 75% dels atropellaments de vianants són de nitSegons els resultats, el sistema de frenada d’emergència va respondre millor al primer escenari quan el vehicle s’acostava a 30 km/h durant el dia, tot i que només evitava la col·lisió el 40% de les vegades. A 50 km/h, pràcticament sempre va impactar contra el vianant. Segons dades ofertes per l’AAA, un vianant té un 18% de probabilitats de morir o patir lesions greus al ser atropellat a 30 km/h, risc que augmenta fins al 47%  si el vehicle circula a 50 km/h.

Notícies relacionades

 En els altres escenaris, el sistema encara va patir més, evitant la col·lisió amb el nen només un 11% de les vegades i atropellant sempre el vianant al girar la cantonada. Així mateix, en el 80% dels intents els vehicles van impactar contra els dos vianants del quart escenari. «En general, aquest sistema és ineficaç en tots els escenaris si el vehicle circula a 50 km/h i a la nit, quan cap dels sistemes va detectar ni va reaccionar davant la presència del vianant adult», sentencia l’estudi, que deixa patent que queda un llarg camí per recórrer en l’efectivitat d’un dels sistemes d’assistència més populars actualment.

¿Per què les caixes negres seran obligatòries als cotxes a partir del 2022?