Dones a la F-1

F1 Academy, ¿un pas més de la dona cap a la Fórmula 1?

La competició femenina de la F-1 arrenca el 28 d’abril per preparar les joves pilots per assolir la categoria reina | El campionat comptarà amb la participació espanyola de l’equip Campos Racing i la pilot Nerea Martí

F1 Academy, ¿un pas més de la dona cap a la Fórmula 1?
9
Es llegeix en minuts

En els últims anys, les dones esportistes a Espanya estan fent caure una infinitat de barreres per obrir-se pas i trobar el seu lloc en un món dominat, en la majoria de disciplines, per homes. L’automobilisme no n’és una excepció i les pilots que volen arribar a dalt de tot es troben nombrosos obstacles per arribar a les seves metes. Més encara en la categoria reina, la fórmula 1.

Al nostre país només dues dones han arribat a la proesa de posar-se als comandaments d’un monoplaça de F-1, tot i que cap d’elles ha tingut l’oportunitat de fer-ho en un gran premi. La difunta María de Villota va passar a la història, a més de per haver firmat nombrosos èxits i diversos rècords en altres categories, per ser la primera pilot espanyola a la fórmula 1. La madrilenya va col·laborar amb Renault F1 Team per presentar alguns esdeveniments corporatius i disputar un test al circuit Paul Ricard, per després, el 2012, firmar com a pilot de proves per l’escuderia Marussia.

Un tràgic accident aquell any a l’aeròdrom de Duxford, al Regne Unit, va acabar amb la progressió de María de Villota i un any més tard va morir per les lesions neurològiques que va patir per l’impacte. Malgrat la seva curta carrera, la pilot madrilenya va sembrar un llegat que encara perdura entre les nenes que fan els seus primers passos en el món de l’automobilisme.

Carmen Jordá és un altre dels noms propis que ha demostrat que la F-1 per a la dona és una meta assequible. L’alacantina va competir en multitud de campionats i va aconseguir amb 26 anys fer el salt a l’elit de l’automobilisme amb el seu fitxatge com a pilot de desenvolupament de Lotus F1 Team.

En els últims temps les dones han anat guanyant més protagonisme en el món del motor i el planter espanyol cada vegada n’ofereix més exemples. Cristina Gutiérrez, Marta García, Laia Sanz, Ángela Vilariño Emma Falcon, Belén García i Nerea Martí són algunes de les grans referències al nostre país que segueixen els passos marcats per De Villota en diferents disciplines.

Una història masculina

Una història masculinaNo obstant, malgrat els avenços que s’estan produint en favor de la igualtat d’oportunitats, el somni de la fórmula 1 sembla llunyà. De fet, la categoria reina del motor, en els seus 73 anys d’història, només compta amb cinc dones que han participat en un gran premi. Va ser la italiana Maria Teresa de Filippis qui va obrir un espai a la dona amb la seva participació a cinc grans premis el 1958 i 1959. Anys més tard, la seva compatriota Lella Lombardi, la britànica Divina Galica, la sud-africana Desiré Wilson i la també italiana Giovanna Amati van continuar la seva fita al córrer de manera oficial en la categoria. No obstant, des de l’última participació d’Amati el 1992, la F-1 no ha tornat a tenir una dona a les seves files.

Un trampolí defectuós

Un trampolí defectuósAmb la intenció de donar les oportunitats que s’estaven negant a les pilots femenines, el 2019 van néixer les W Series, un campionat només per a dones en el qual movien els fils homes com Adrian Newey (dissenyador en cap de Red Bull), David Coulthard (expilot de F-1) i Matt Bishop (exdirector de comunicació de McLaren).

«Al cor de l’ADN de les W Series hi ha la ferma creença que les dones poden competir de la mateixa manera amb els homes en l’esport del motor», apuntava el comunicat de naixement d’un projecte que seria exclusiu per a dones. 

Les crítiques no van trigar a arribar. Una part del món de l’automobilisme va denunciar que, lluny de promoure la igualtat, la W Series fomentava la separació entre homes i dones. Tres temporades més tard (el 2020 no es va disputar a causa de la pandèmia del coronavirus), la competició no ha complert el seu objectiu d’acostar la dona a la fórmula 1 i el problema continua existint. De fet, el campionat ha servit per consagrar el nom de la britànica Jamie Chadwick, que, malgrat haver conquerit els tres títols disputats, no ha tingut l’oportunitat de fer el salt a la F-2 o F-3, el camí més habitual cap a la F-1, i aquest any correrà a les Indy NXT nord-americanes per falta d’una opció millor.

D’altra banda, l’estat de salut de la W Series no és el millor. La passada temporada no es van disputar els dos últims grans premis, als Estats Units i a Mèxic, per problemes de recaptació de fons i la notícia d’aquest final anticipat va generar una gran polèmica sobre la falta d’ajudes per part de la fórmula 1 i de les grans institucions per evitar el seu trist desenllaç. La polèmica va arribar fins i tot al parlament britànic, que va assenyalar que és necessari donar més suport a l’esport femení.

També el set vegades campió del món, Lewis Hamilton, va sortir a denunciar la situació. «Amb l’organització, la fórmula 1 i Liberty fent-ho tan bé, no els implicava gaire esforç ajudar-les. Hem de fer més per animar les dones joves. No s’ha donat prou atenció a les dones en l’esport en tota la història de fórmula 1. I ara tampoc s’està posant suficient èmfasi en això», va remarcar el pilot de Mercedes en la roda de premsa del GP d’Austin a l’octubre.

Una nova categoria de formació

Una nova categoria de formacióAra, després de diversos intents infructuosos, la fórmula 1 sembla que entra de ple en la creació de l’F1 Academy, una nova categoria que permeti a les dones pilot arribar a aquest anhelat somni de lluitar amb els millors al ‘Gran Circ’. L’objectiu d’aquesta nova categoria, que comptarà amb la britànica Susie Wolff com a directora general, no és cap altre que preparar les joves pilots perquè arribin a categories més altes de l’automobilisme de velocitat, incloses la W Series, la fórmula 3, la fórmula 2 i, per descomptat, la fórmula 1.

El nou campionat, que ha rebut un gran suport per part dels alts càrrecs de la fórmula 1, està cofundat pel CEO de F-2 i F-3 i per Stefano Domenicali, president i director executiu de F-1, que va defensar que estava fent «tot el possible per crear més diversitat i rutes cap a aquest increïble esport».

La competició, que arrencarà el 28 d’abril al circuit de Spielberg (Àustria), estarà composta per cinc equips que, a diferència de les W Series, no pertanyeran a l’organització, sinó que seran privats i dirigits per actuals escuderies de fórmula 2 i fórmula 3. La formació francesa ART Grand Prix, la italiana Prema Racing, la neerlandesa MP Motorsport, la britànica Rodin Carlin i l’espanyola Campos Racing formaran la graella de 15 pilots, tres per cada equip.

Més temps a la pista

Més temps a la pistaUn dels aspectes més importants d’aquesta categoria serà el temps a la pista. I és que el calendari comptarà amb set esdeveniments de tres carreres cada un, amb un total de 21 carreres. A més, cal sumar-hi 15 dies de proves oficials al llarg de la temporada. Totes aquestes sessions serviran a les pilots per guanyar una valuosa experiència als comandaments dels monoplaces deixant de banda els aspectes més tècnics per centrar-se en la preparació tant a nivell físic com mental que rebran les esportistes.

Les pilots es posaran al volant del xassís Tatuus T-421, amb motors subministrats per Autotecnica amb 174 CV de potència i pneumàtics Pirelli de 13 polzades. Un vehicle molt més manejable que els monoplaces de les W Series, que eren més pròxims als F-3.

Així mateix, l’F1 Academy serà més barata que altres categories júnior. La fórmula 1 aportarà 150.000 euros com a subvenció per al cost del cotxe i les pilots hauran d’aportar la mateixa quantitat de diners, mentre que la resta de les despeses necessàries les cobriran els equips.

Representació espanyola

Representació espanyolaL’F1 Academy té un marcat accent espanyol amb la participació d’una escuderia referent al nostre país, com ho és Campos Racing, que tindrà entre les seves files la pilot valenciana Nerea Martí, la francesa Lola Lovinfosse i la uruguaiana Maite Cáceres.

Després d’acabar en setena posició a la W Series de la temporada passada, Martí es va mostrar entusiasmada per córrer amb Campos Racing aquesta temporada inaugural d’aquesta nova categoria: «És una excel·lent nova oportunitat per continuar fent passos endavant en la meva carrera esportiva i no tinc cap dubte que Campos Racing i jo aconseguirem complir tots els nostres objectius».

Per la seva banda, el director de l’equip, Adrian Campos Jr, va definir Martí com «una de les pilots més competitives de les últimes temporades». «Estic segur que aconseguirem bons resultats junts. És il·lusionant tenir una pilot valenciana en un equip valencià i lluitar per un campionat internacional», va apuntar.

Notícies relacionades

Però la presència d’Espanya en aquest campionat no es queda aquí. I és que, dels set circuits que visitarà la competició, dos seran a Espanya, l’únic país que repeteix. Així, l’F1 Academy correrà a València, al Ricardo Tormo, el cap de setmana del 5 al 7 de maig, i a Barcelona, al Circuit de Barcelona-Catalunya, els dies 19, 20 i 21 de maig.

Amb aquest nou campionat, la fórmula 1 buscarà aplanar una mica el terreny perquè les dones tinguin més eines amb les quals fer caure aquests murs infranquejables que al llarg de la història els han impedit triomfar en la categoria reina. Elles, per la seva banda, no s’estalviaran ni una gota de suor per conquerir aquest somni. Mentrestant, el seu treball i dedicació servirà a les nenes i a les adolescents com a gasolina en forma de motivació. Perquè són elles qui han d’assumir el testimoni que van deixar figures tan grans com María de Villota perquè la dona continuï conquerint espais en l’automobilisme i al món.