GP DEL BRASIL DE F-1

‘Pole’ i victòria a l’esprint de Bottas i remuntada de Hamilton

El pilot anglès acaba cinquè després de sortir des del fons de la graella, tot i que penalitza cinc posicions més per a la carrera del Brasil

  • La FIA notifica, 20 hores després, la sanció més dura per al pilot de Mercedes per incomplir la normativa del DRS a l’aleró posterior

‘Pole’ i victòria a l’esprint de Bottas i remuntada de Hamilton

DAVID GUZMAN

4
Es llegeix en minuts

Valtteri Bottas ha imposat la seva llei aquest dissabte al Brasil, en la tercera carrera a l’esprint que es disputa aquesta temporada de cara a adoptar aquest format experimental en el futur. El finlandès, que ja va guanyar la carrera curta de Monza, ha repetit dalt del podi, ha sumat els tres punts de la victòria i s’ha assegurat la ‘pole’ de diumenge davant un Max Verstappen que ha ofert la seva versió més conservadora, reservant les ‘bales’ per a la carrera llarga de demà. Carlos Sainz ha completat el podi després d’una poderosa exhibició a la sortida i ha aguantat el tipus davant Sergio Pérez, mentre que Lewis Hamilton ha protagonitzat una estel·lar remuntada des del fons de la graella per acabar cinquè.

Suspens innecessari

La veritable història s’ha escrit a l’antesala de la carrera i més concretament a les oficines de la FIA del circuit d’Interlagos. Un relat que es podria resumir amb la sentència de Mercedes: «No apel·larem la desqualificació de Lewis Hamilton. Volem guanyar aquest títol a la pista».

Ha sigut el final d’un estrany capítol que va començar 20 hores abans, divendres, després d’una sessió de classificació que Hamilton va dominar de forma aclaparadora. El líder del campionat, Max Verstappen va acabar a gairebé mig segon. Incrèdul, el neerlandès va baixar del cotxe i es va acostar al d’Hamilton, es va mirar l’aleró del W12 i sense pensar-hi gaire fins i tot es va atrevir a tocar-lo. Cras error.

Els comissaris van detectar una fallada de configuració en el Mercedes número 44. El reglament de la FIA contempla que amb el DRS activat i l’ala superior oberta, la distància màxima entre els dos elements de l’aleró posterior ha de ser 85 mm. La del monoplaça de Hamilton era superior. Sanció segura, amb el reglament a la mà. El delegat tècnic de la FIA, Jo Bauer, va ser qui va enviar l’informe després de desmuntar l’aleró i precintar-lo.

Però a última hora va saltar la sorpresa. Quan Hamilton ja donava per fet que seria desqualificat (va arribar a esborrar un tuit al respecte a les seves xarxes socials), es va anunciar que s’ajornava la decisió fins aquest dissabte i que els comissaris també cridarien a declarar Max Verstappen per tocar el Mercedes al parc tancat.

La FIA ha mantingut el suspens i Hamilton ha hagut de disputar els lliures amb un altre aleró, mentre continuaven investigant. A mitja tarda s’ha conegut la decisió: multa de 50.000 euros per a Verstappen i desqualificació de Hamilton, obligant l’heptacampió a sortir l’últim. «No s’acaba el món», apuntaven des del seu club de fans. En efecte, la carrera a l’esprint reparteix només 3, 2 i 1 punts al trio del capdavant.

Verstappen, que va guanyar la primera prova a l’esprint a Silverstone, ha arrencat el primer, amb Bottas enganxat a la seva estela. El neerlandès s’ha vist sorprès pel finlandès de Mercedes, molt agressiu amb la seva estratègia de pneumàtics tous, que l’ha superat netament. Hamilton ha recuperat quatre llocs en la sortida i Carlos Sainz n’ha guanyat tres per superar fins i tot Verstappen i situar-se segon amb el Ferrari. Impressionant arrencada per al madrileny, que malgrat tot ha sigut ‘caçat’ al final per Max Verstappen però ha pogut resistir la pressió a què l’ha sotmès Checo amb l’altre Red Bull.

Alonso acaba 12è

La cinquena posició final de Hamilton, la seva capacitat de remuntar des del fons de la graella en només 24 voltes, ha sigut fonamental de cara a la carrera d’aquest diumenge. I és que Lewis Hamilton arrossega una altra penalització de cinc posicions per demà després de recórrer al cinquè motor de combustió interna. Mercedes ha insistit que això no es deu a problemes de fiabilitat, sinó que es tracta de maximitzar el rendiment en els quatre últims grans premis d’una temporada d’‘alt voltatge’. Hamilton està ‘tocat’ però no ‘enfonsat’.

Quant a l’asturià Fernando Alonso, que havia liderat els lliures 2, aquest cop s’ha hagut de conformar amb la 12a posició.

Classificació a l’esprint i graella:

Classificació a l’esprint i graella:1. Valtteri Bottas (Mercedes) 29:09.559

2. Max Verstappen (Red Bull) a 1.170

3. Carlos Sainz (Ferrari) a 18.723

4. Sergio Pérez (Red Bull) a 19.787

5. Lando Norris (McLaren) a 22.558

6. Charles Leclerc (Ferrari) a 25.056

7. Pierre Gasly (AlphaTauri) a 34.158

8. Esteban Ocon (Alpine) a 24.632

9. Sebastian Vettel (Aston Martin) a 34.867

10. Lewis Hamilton (Mercedes) a 20.872 [*]

11. Daniel Ricciardo (McLaren) a 35.869

12. Fernando Alonso (Alpine) a 36.578

13. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) a 41.880

14. Yuki Tsunoda (AlphaTauri) a 46.150

15. Lance Stroll (Aston Martin) a 44.037

16. Nicholas Latifi (Williams a 46.760

17. George Russell (Williams) a 47.739

18. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) a 50.014

19. Mick Schumacher (Haas) a 61.680

Notícies relacionades

20. Nikita Mazepin (Haas) a 67.474

[*] 5 llocs de sanció