AUTOMOCIÓ

Nissan ultima el tancament de la seva planta a Barcelona, segons 'Nikkei'

Nissan vol reduir 2.600 milions d'euros en despeses fixes anuals i eliminar gradualment la marca Datsun, que opera a Rússia i Àsia

El mitjà japonès assegura que la firma tancarà la seva planta a Barcelona i traslladarà la seva producció a diferents centres de Renault a França

nissan-zona-franca

nissan-zona-franca / Raul Mellado

4
Es llegeix en minuts
A. Soler / G. Ubieto

Nissan tancarà les seves plantes a Catalunya. Així ho ha publicat el diari japonès ‘Nikkei’ aquest dijous. No és el primer mitjà que dona per clausurades les fàbriques catalanes de la firma automobilística, però sí que és el primer que ho fa d’una manera tan contundent des del Japó. El mateix titular l’han anat treient durant els últims mesos agències internacionals com Bloomberg o Reuters, tal com recorden fonts de la direcció de la planta de la Zona Franca de Barcelona. «No comentem rumors», afirmen aquestes mateixes fonts. El comunicat oficial, ja sigui certificant el tancament o mantenint les seves ombres, haurà d’esperar fins a la junta directiva de Nissan que tindrà lloc el pròxim 28 de maig.

La crisi del coronavirus amenaça de ser l’últim clau al taüt de les plantes de la firma nipona a Catalunya. La Zona Franca, en un altre temps un dels motors de la indústria de l’automòbil a Espanya juntament amb la Seat, porta anys anant coixa. Abans de la irrupció de la pandèmia la fàbrica rondava el 20% de capacitat de producció i els models assignats s’anaven escapant. O bé en detriment de les plantes del seu soci Renault o bé perquè altres firmes, com Mercedes, els treien abans de temps producció derivada. De la planta de pintura que Nissan es va comprometre a instal·lar per guanyar versatilitat encara no se n’ha posat la primera pedra.

Les perspectives magres ja tenien els treballadors en peu de guerra, des de fa mesos denunciant a tothom que els volgués escoltar que del futur de les plantes de Nissan a tot Espanya depenien més de 3.500 famílies de manera directa. I fins a 25.000 si se sumen els treballadors de les indústries de components que viuen de les produccions derivades des del gegant nipó. Els sindicats, davant els últims anuncis no oficials de tancament, han redoblat les seves protestes, disposats a lluitar fins a l’última bala pels seus llocs de treball. En vaga indefinida des del 4 de maig, l’estratègia de les centrals, segons expliquen fonts sindicals, passa ara per vendre cara la pell. I que a Nissan li surti més a compte assignar un nou model a Zona Franca i reconvertir la planta, que assumir el cost de tots els acomiadaments i totes les pertorbacions que la vaga indefinida que ja mantenen pugui provocar sobre les plantes de Renault a França.

El Govern i la Generalitat no donen per tancades les plantes

Si finalment el 28 de maig es confirma el tancament de la Zona Franca, Montcada i Sant Andreu, les «garanties de futur» que l’Administració ha publicitat durant els últims mesos quedaran en paper mullat. Tant la foto difosa a través de Twitter del president del Govern, Pedro Sánchez, amb el president de l’aliança global Renault-Nissan-Mitsubishi, Jean-Dominique Senard; com les del viatge oficial al Japó de la consellera Àngels Chacón.

En declaracions a Efe, la consellera ha assegurat que «no tira la tovallola» per mantenir l’activitat i els llocs de treball que genera Nissan a Catalunya. Sense poder oferir més detalls sobre el marge que tenen des del seu departament per influir en la decisió de la cúpula nipona. «La informació oficial que m’ha traslladat tant el ‘chairman’ de Nissan d’Europa, com el conseller delegat de Nissan, justament aquesta setmana, és que l’empresa comunicaria l’estat financer i les decisions globals a finals de maig. Que no hi havia res decidit i que estan estudiant els escenaris i les opcions», ha declarat.

La unitat d’acció entre el Ministeri d’Indústria i la Conselleria d’Empresa de la Generalitat ha treballat durant els últims mesos per evitar que la informació de ‘Nikkei’ es confirmi. «Venim treballant junts des de fa més d’un any en mesures que afavoreixin la inversió necessària per garantir el futur de la planta, i així han sigut transmeses a l’empresa al màxim nivell i de forma contínua i intensa durant els últims mesos», afirmen des del ministeri dirigit per Reyes Maroto.  

A compte del 28 de maig

Notícies relacionades

La crisi del coronavirus pot haver accelerat una decisió que de tota manera també s’hagués pogut produir al marge de la pandèmia. Nissan va anunciar el juliol del 2019 una retallada de la plantilla mundial de 12.500 persones. Una part d’aquests acomiadaments ja s’han produït, entre els que es compten els 600 cessaments el mateix any a la planta de la Zona Franca. La crisi mundial de la Covid-19 ha agreujat aquestes perspectives. La firma automobilística d’origen nipó ja va avançar que espera una desviació del 30% en els seus resultats finals, respecte a les últimes previsions que ja eren de números vermells. El que es pot traduir en unes pèrdues de prop de 820 milions d’euros.

Un dels plans de resposta que Nissan té sobre la taula el va revelar ahir Bloomberg. Deixar Europa per al seu soci Renault i reduir així 2.600 milions d’euros en despeses fixes anuals. Per això també es proposa, segons l’agència, l’eliminació gradual de la marca Datsun, que centra la seva activitat en el mercat rus i Àsia. Aquestes mateixes informacions apunten al tancament d’una planta, que encara està per concretar si serà o no, i si serà o no la Zona Franca. Aquest pla, que segons l’agència de notícies econòmiques encara ha de ser revisat pel consell d’administració de Nissan i podria canviar, serà presentat el 28 de maig, al costat del balanç econòmic de l’any fiscal 2019-2020.

França estudia repatriar la producció del motor

Temes:

Nissan Ocupació