02 d’oct 2020

Anar al contingut

AUTOMOCIÓ

L'automòbil sucumbeix en una 'tempesta perfecta' industrial

La norma d'emissions, la davallada de les vendes i la industrialització del cotxe elèctric, claus en la nova situació

El coronavirus, el desproveïment des de la Xina i la por pel virus completen un còctel letal

Xavier Pérez

L'automòbil sucumbeix en una 'tempesta perfecta' industrial

El famós ‘guany de pescadors’ en la dita d’‘a riu revolt’ sembla que aquest any no es produirà al sector de l’automòbil. Tothom coincidia a pensar que el 2020 seria un any complicat per heretar un mercat a la baixa i a la incertesa que ha provocat l’aplicació de la nova normativa d’emissions imposada a Europa que limita en 95 grams de CO2 per quilòmetre la mitjana de les gammes de tots els fabricants que vulguin vendre els seus cotxes a la Unió Europea.

Els responsables de les marques consideraven que el mercat podia descendir un 3,5% el 2020, però a poc a poc s’ha anat formant una ‘tempesta perfecta’ al sector que pot acabar provocant danys catastròfics, almenys a curt termini.

Com ja és sabut, la nova norma d’emissions s’aplicarà l’1 de gener del 2021 amb què els fabricants estan obligats a afinar les seves motoritzacions per reduir una mitjana actual d’emissions que està entre els 120 grams fins als 95. Qui no compleixi ha de pagar 95 euros per cada gram que passi de la mitjana en la seva gamma, multiplicat per tots els models venuts el 2020. Això significarà multes milionàries que molts fabricants hauran d’assumir. A priori tots diuen que arribaran, però ningú s’ho creu. Aquest és el primer símptoma, el primer avís de la tempesta.

Un mercat en retrocés

Mentre els fabricants d’automòbils mantenen un ull a provar d’assimilar la nova normativa, amb l’altre miren al mercat, que apunta un retrocés. L’últim exercici va haver d’acreditar operacions de maquillatge d’última hora, creixent un 21,7% l’últim mes de l’any i tancant amb un creixement de l’1,2%. No obstant, el 2020 les coses no seran tan fàcils i l’any arrenca caient un 7,5% el gener en el global europeu (amb un alarmant -13,4% a França i un -7,6% a Espanya).

Els fabricants assumeixen el canvi de cicle comercial del sector i resen per mantenir la facturació i el marge operatiu. El millor exemple és el del Grup PSA, que el 2019 va vendre menys cotxes (un 1,2% menys que el 2018) però va acabar l’exercici amb un benefici net consolidat històric de 3.584 milions d’euros, un 8,7% més respecte a l’any anterior.

L’augment dels preus és una de les armes que els productors d’automòbils contemplen amb més facilitat. Aquesta circumstància permetrà salvar el negoci, afrontar possibles multes i mantenir la rendibilitat. Francisco Pérez Botello, president de Volkswagen Group Espanya Distribució reconeix que «la caiguda del mercat no ve justificada pel marc econòmic sinó que obeeix més a la incertesa que s’ha instal·lat en el consumidor».

El cost del cotxe elèctric

En la formació d’aquesta tempesta perfecta al sector s’uneix el factor de l’evolució tecnològica i l’aposta per l’electrificació amb l’objectiu associat a la reducció de les emissions. Aquest aspecte també llastarà els fabricants en contra de la creença que és una oportunitat.

Amb l’electrificació imminent, gairebé forçada (i castigada per la falta d’infraestructures adequades de recàrrega), els fabricants han d’adaptar els seus centres de producció. Des del Clúster de l’Automoció de Catalunya (CIAC) assenyalen que la transformació impactarà directament en 325 dels 595 proveïdors instal·lats a Catalunya, per tant, hauran d’invertir en innovació si no volen desaparèixer. 53.000 llocs de treball estan en joc. Les fàbriques a Espanya també s’hauran de transformar tard o d’hora.

El coronavirus, també

I mentre els llamps i trons ja es manifesten a l’horitzó, l’arribada del coronavirus no ha fet sinó augmentar el caos industrial. La Xina és el principal productor de bateries i components del sector i la paralització per l’epidèmia ha obligat moltes fàbriques a tancar temporalment.

Això provocarà en dos mesos falta de peces (ja ha començat) i, per tant, retards a la producció i entrega. Audi va parar la seva planta de l’e-tron per falta de bateries, Volkswagen Navarra plateja un ERTE per falta de subministraments i des de la financera Standard&Poor’s vaticinen una caiguda del 35% del mercat mundial en el primer trimestre de l’any per culpa del coronavirus. 

Temes: Volkswagen