TREBALLANT CONTRARELLOTGE
Caixes, toros, focus: la frenètica nit al circuit de l’Argentina
Empleats, mecànics i organitzadors van treballar tota la nit d’ahir sota els focus del circuit de Termas de Río Hondo per col·locar el material, motos incloses, que han arribat amb retard a l’Argentina

El Gran Premi de l’Argentina de motociclisme, que començarà, al contrari del que és habitual, aquest dissabte a les 13.45 hora espanyola (8.45 hora local) amb el primer entrenament oficial de Moto3, és el gran premi número 499 que organitza la companyia Dorna i, per primera vegada en la història, en aquesta dilatadíssima carrera d’èxits, un dels cinc immensos avions que transportava la càrrega del Mundial va patir no una, sinó dues avaries, i va haver de ser reparat a Mombasa (Kenya), incident que va retardar la seva arribada fins ahir a la nit i va obligar a suspendre els entrenaments de divendres.
Com poden suposar, l’activitat en el circuit, en el pàdoc i també a l’aeroport de Santiago de Estero, on al final va aterrar l’immens Boeing 777 avariat, va ser esgarrifós, electritzant i espectacular, ja que durant tota la nit, camions, caixes, toros i desenes de mecànics han estat treballant sota els focus per poder construir els ‘boxes’ que faltaven i deixar-ho tot a punt perquè d’aquí unes hores els pilots puguin posar les motos a punt i començar a córrer.
Primer problema seriós
«Quan s’organitza un esdeveniment com aquest, s’està exposat que apareguin problemes d’aquesta índole», comenta Carmelo Ezpeleta, màxim responsable del Mundial de dues rodes. «Normalment, els més greus solen ser els meteorològics, com ens va passar poc abans de la carrera de MotoGP de Mandalika, a Indonèsia, però per primera vegada se’ns ha avariat un dels grans avions que transporta part de les caixes. I no una, sinó dues vegades».
El Mundial, en aquesta ocasió –ja que també hi havia les caixes del campionat promocional de l’Asia Talent Cup, que suposen 28.000 quilos més– va transportar, de l’illa de Lombok (Indonèsia) a Termas de Río Hondo (Argentina), 383.000 quilos distribuïts d’aquesta manera: 235.000 de material dels equips; 133.433 de l’organització, Dorna TV i cotxes de seguretat i 15.000 d’altres proveïdors, com Michelin i diverses firmes d’assistència de suspensions i frens. A Termas van arribar, finalment, 734 caixes dels equips, 154 de Dorna i 103 de proveïdors diversos.
Els avions contractats van ser cinc, tres Boeing 747 i dos Boeing 777. «La guerra d’Ucraïna ha afegit un enorme problema als transports aeris, perquè s’ha vist reduït en un 20% el nombre d’aparells d’aquesta mida –que, com poden comprendre, són immensos– que podem contractar, ja que són de companyies russes», va assenyalar Ezpeleta després d’anunciar la suspensió dels entrenaments d’ahir divendres.
Resignació en tothom
Alguns equips, com per exemple el del campió francès Fabio Quartararo (Yamaha) o el d’Aleix Espargaró (Aprilia), sí que havien pogut muntar els seus boxes. «Jo hi tinc fins i tot la bici, així que, mentre no pugui córrer amb l’Aprilia, faré voltes amb la bicicleta de curses i repassaré el circuit, que està brut, perquè aquí hi sol haver poca activitat, però no està horrorós; a més, hi estem acostumats perquè, tant a Qatar com a Indonèsia, on s’han disputat les dues primeres carreres, tampoc hi ha gaire activitat i estava igual de bruta».
Notícies relacionadesEl problema, és clar, és que havent perdut tants entrenaments (Moto3, Moto2 i MotoGP), la pista tardarà a netejar-se. «I, a més, hem de fer tot el treball», va assenyalar el portuguès Miguel Oliveira, guanyador amb KTM a Mandalika fa quinze dies, «amb dues sessions menys i, sobretot, amb molt poc temps entre sessió i sessió; per tant, haurem d’encertar molt amb la posada a punt, ja que els nostres mecànics no es podran entretenir gaire a canviar la moto».
«Jo només sé que és una bona oportunitat per sorprendre», comenta Àlex Márquez, pilot de l’equip LCR d’Honda. «Vull dir que normalment sempre utilitzes el divendres per posar-ho tot a punt, però ara caldrà encertar a la primera i, si l’encertes, tindràs cert avantatge sobre els que s’entretinguin més a trobar la posada a punt bona –perquè no crec que ningú l’aconsegueixi perfecta– per afrontar la qualificació i, és clar, la carrera».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- L’incendi de Paüls marca el pitjor inici d’estiu des del 2010
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Cas Koldo El jutge investiga contractes «manipulats» de Pardo de Vera després que l’UCO trobés a casa seva documents sobre el ‘pelotazo’ de les mascaretes
- Tragèdia a l'aeroport El relat dels viatgers de l'avió que va succionar un home a Milà, ja aterrats a Astúries: "Va venir corrent, va passar per sota i vam sentir una vibració molt forta"
- Els Oscars de les sèries Les millors sèries d’aquest any: coses que els Emmy 2025 no haurien d’oblidar
- Afecta 3.200 hectàrees L’incendi de Paüls ja té estabilitzat el 90% del seu perímetre
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- COMPAREIXENÇA PEDRO SÁNCHEZ Les 15 mesures del pla estatal de lluita contra la corrupció anunciat per Pedro Sánchez