TREBALLANT CONTRARELLOTGE

Caixes, toros, focus: la frenètica nit al circuit de l’Argentina

  • Empleats, mecànics i organitzadors van treballar tota la nit d’ahir sota els focus del circuit de Termas de Río Hondo per col·locar el material, motos incloses, que han arribat amb retard a l’Argentina

Caixes, toros, focus: la frenètica nit al circuit de l’Argentina

MOTOGP.COM

3
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

El Gran Premi de l’Argentina de motociclisme, que començarà, al contrari del que és habitual, aquest dissabte a les 13.45 hora espanyola (8.45 hora local) amb el primer entrenament oficial de Moto3, és el gran premi número 499 que organitza la companyia Dorna i, per primera vegada en la història, en aquesta dilatadíssima carrera d’èxits, un dels cinc immensos avions que transportava la càrrega del Mundial va patir no una, sinó dues avaries, i va haver de ser reparat a Mombasa (Kenya), incident que va retardar la seva arribada fins ahir a la nit i va obligar a suspendre els entrenaments de divendres.

Com poden suposar, l’activitat en el circuit, en el pàdoc i també a l’aeroport de Santiago de Estero, on al final va aterrar l’immens Boeing 777 avariat, va ser esgarrifós, electritzant i espectacular, ja que durant tota la nit, camions, caixes, toros i desenes de mecànics han estat treballant sota els focus per poder construir els ‘boxes’ que faltaven i deixar-ho tot a punt perquè d’aquí unes hores els pilots puguin posar les motos a punt i començar a córrer.

Primer problema seriós

«Quan s’organitza un esdeveniment com aquest, s’està exposat que apareguin problemes d’aquesta índole», comenta Carmelo Ezpeleta, màxim responsable del Mundial de dues rodes. «Normalment, els més greus solen ser els meteorològics, com ens va passar poc abans de la carrera de MotoGP de Mandalika, a Indonèsia, però per primera vegada se’ns ha avariat un dels grans avions que transporta part de les caixes. I no una, sinó dues vegades».

El Mundial, en aquesta ocasió –ja que també hi havia les caixes del campionat promocional de l’Asia Talent Cup, que suposen 28.000 quilos més– va transportar, de l’illa de Lombok (Indonèsia) a Termas de Río Hondo (Argentina), 383.000 quilos distribuïts d’aquesta manera: 235.000 de material dels equips; 133.433 de l’organització, Dorna TV i cotxes de seguretat i 15.000 d’altres proveïdors, com Michelin i diverses firmes d’assistència de suspensions i frens. A Termas van arribar, finalment, 734 caixes dels equips, 154 de Dorna i 103 de proveïdors diversos.

Els avions contractats van ser cinc, tres Boeing 747 i dos Boeing 777. «La guerra d’Ucraïna ha afegit un enorme problema als transports aeris, perquè s’ha vist reduït en un 20% el nombre d’aparells d’aquesta mida –que, com poden comprendre, són immensos– que podem contractar, ja que són de companyies russes», va assenyalar Ezpeleta després d’anunciar la suspensió dels entrenaments d’ahir divendres.

Resignació en tothom

Alguns equips, com per exemple el del campió francès Fabio Quartararo (Yamaha) o el d’Aleix Espargaró (Aprilia), sí que havien pogut muntar els seus boxes. «Jo hi tinc fins i tot la bici, així que, mentre no pugui córrer amb l’Aprilia, faré voltes amb la bicicleta de curses i repassaré el circuit, que està brut, perquè aquí hi sol haver poca activitat, però no està horrorós; a més, hi estem acostumats perquè, tant a Qatar com a Indonèsia, on s’han disputat les dues primeres carreres, tampoc hi ha gaire activitat i estava igual de bruta».

Notícies relacionades

El problema, és clar, és que havent perdut tants entrenaments (Moto3, Moto2 i MotoGP), la pista tardarà a netejar-se. «I, a més, hem de fer tot el treball», va assenyalar el portuguès Miguel Oliveira, guanyador amb KTM a Mandalika fa quinze dies, «amb dues sessions menys i, sobretot, amb molt poc temps entre sessió i sessió; per tant, haurem d’encertar molt amb la posada a punt, ja que els nostres mecànics no es podran entretenir gaire a canviar la moto».

«Jo només sé que és una bona oportunitat per sorprendre», comenta Àlex Márquez, pilot de l’equip LCR d’Honda. «Vull dir que normalment sempre utilitzes el divendres per posar-ho tot a punt, però ara caldrà encertar a la primera i, si l’encertes, tindràs cert avantatge sobre els que s’entretinguin més a trobar la posada a punt bona –perquè no crec que ningú l’aconsegueixi perfecta– per afrontar la qualificació i, és clar, la carrera».