Col·labora:

cita anual

La cervesa artesana deixa enrere el seu any negre amb la fira InnBrew a l’Hospitalet

  • El sector, amb 107 cerveseres catalanes operatives, mostra les últimes tendències en elaboració, les novetats de l’any i la passió de la seva legió de productors

A1-119076792.jpg

A1-119076792.jpg / JORDI OTIX (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Si una altra aixeta s’ha tancat amb la pandèmia, ha sigut la de la cervesa artesana. Mentre les neveres domèstiques s’omplien de llaunes i ampolles de marques industrials de gran consum per substituir la nostàlgia dels bars tancats o retallats, els productors artesanals agonitzaven perquè el seu consum està molt lligat a la distribució a les barres i restaurants. Al consell del bàrman per descobrir una nova marca o proposta. Així que el 2020 es va saldar amb la suspensió de l’exitós Barcelona Beer Festival i també amb el tancament d’11 projectes patris. Però aquest dijous el daurat beuratge ha tornat a córrer entre els murs de la Farga de l’Hospitatet, on els organitzadors han optat per una versió centrada en els professionals, amb el nom d’InnBrew. S’aparca, de moment, el delit cerveser amb 500 tiradors per a tots els públics, tot i que un visitant particular (prèvia reserva i pagament de l’entrada) pot anar a documentar-se i aprendre d’un sector que va de la miniproducció per al consum propi fins a les empreses exportadores.

Assegut davant un vas d’un líquid vermell amb bombolles, Mikel Rius, un dels organitzadors de la fira, afirma que la llauna de què procedeix (Berries from Barbaria) exemplifica la imparable innovació que respira el sector a Catalunya. D’estil ‘berliner’, elaborada per Maresme Brewery i La pirata, i malgrat el seu aspecte, és una birra en tota regla (base d’ordi i llevat fermentat) a què s’han afegit gerds, amb un punt àcid, per refrescar, com es consumeix a l’estiu en zones d’Alemanya, explica l’expert. Del nivell creatiu de les 107 cerveseres operatives a Catalunya (que produeixen més de 12.000 litres anuals) donen testimoni les 979 cerveses diferents elaborades el 2020, un any trist amb una caiguda de la producció del 30%, però en què no van minvar les idees i els gustos.

Impuls de cara al futur

L’Innbrew 2021, que va visitar l’alcaldessa del municipi, Núria Marín, no pot ser multitudinària en temps de la cinquena onada de Covid (el 2019 es va omplir fins a la bandera de barcelonins àvids de tastos, mentre 1.500 professionals interactuaven). Ara toca recuperar la il·lusió del sector de portes endins. Un total de 35 estands exhibeixen productes, ingredients i maquinària, concentrant a la Farga fabricants, distribuïdors i associacions, alhora que es desenvolupen debats i xerrades (també amb cuiners, com Ada Parellada) i es practica el ‘networking’ a preu fet. Tot això preparat per tiradors que testimonien la reputació local...

Notícies relacionades

Per a Judith Cartex, «cervesera abans que res», directora comercial de la marca Montseny i vicepresidenta de Gecan (Gremi d’El·laboradors de Cervesa Artesana i Natural), és una oportunitat única per encarrilar l’evolució d’un sector nascut fa una dècada en plena crisi econòmica i que ha aconseguit generar 45 milions d’euros anuals. «Gairebé tot són microempreses i s’ha de cosir el seu potencial com a circuit cultural, com ja va fer l’enoturisme», defensa, com després va plantejar en un debat. Zones de degustació al costat dels centres d’elaboració, concerts i activitats amb una estructura de recorregut donarien més ales al culte a l’artesana, que el 2019 va arribar als cinc milions de litres a Catalunya, amb una exportació del 17%, mentre a Barcelona proliferaven barres especialitzades.

A l’Hospitalet, fins dissabte, es parla molt de cervesa i se certifica l’IPA (índia pale ale) segueix marcant el ritme. Però també que els brindis rossos tendeixen a mirar cap al territori i la sostenibilitat. Albert Vilardell és un dels vuit agricultors que conformen Biolupus, fent pinya per produir llúpol local autòcton en lloc de comprar-lo a llarga distància, i fer-lo ecològic. Qui els compra entra en l’«economia circular i lluita contra el canvi climàtic», resumeix. I a sobre convenç a base de degustació.