La innovació, clau de l'èxit de BCN

L'últim any no ha sigut fàcil per a Barcelona, que s'ha enfrontat a desafiaments sense precedents. Recuperar l'obertura al món, la creativitat, la visió cosmopolita, la qualitat de vida i la cultura és imprescindible per recobrar l'optimisme i la inspiraci

4
Es llegeix en minuts
XAVIER TORRA. President d'Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya

La reputació d'una ciutat es construeix a partir de conceptes intangibles com la confiança, l'estima, l'admiració i la bona impressió que genera, a partir d'indicadors que permeten avaluar en quins aspectes sobresurt i quins s'haurien d'acabar de perfilar per millorar la seva imatge. En aquest sentit, Barcelona compta amb una marca i una projecció internacional molt ben definides, que ratifiquen l'esforç i els recursos que ha dedicat des de fa anys a consolidar la seva visibilitat internacional, en la qual l'èxit dels Jocs del 1992 va marcar un punt d'inflexió molt gran en la percepció de la ciutat.

Aquesta sensació positiva ha acompanyat Barcelona des de llavors. El seu estil de vida ha estat un fort reclam turístic i ha ajudat a empènyer una transformació molt més profunda, que ha atret talent de tot el món, ha seduït importants empreses, ha generat nous mercats i sectors d'activitat i ha contribuït a dibuixar un ecosistema innovador rellevant.

Durant les darreres dècades, la ciutat s'ha consolidat com a força tractora d'un país industrial, emprenedor i innovador, en part, gràcies a la seva tradició empresarial i comercial. Íntimament lligat a això, s'ha creat una àmplia xarxa de clústers en sectors d'alt valor afegit, com l'automoció, la biotecnologia, l'alimentació, l'energia, el disseny, les ciències socials o la mobilitat. El seu dinamisme queda també acreditat pels 47,2 milions de passatgers que va moure l'aeroport del Prat l'any passat, un gran percentatge dels quals estan vinculats a la projecció de la ciutat en el camp del turisme, l'oci i els negocis.

Tot i així, no és pot obviar que aquest darrer any no ha estat fàcil per a Barcelona, que s'ha enfrontat en pocs mesos a desafiaments sense precedents. L'obertura al món, la creativitat, la visió cosmopolita, la qualitat de vida i la cultura l'han situada ben amunt i molts coincidim en què recuperar aquestes arrels és imprescindible per recobrar l'optimisme i la inspiració. La innovació és també un puntal de Barcelona, que ha estat pionera a l'hora d'apostar per nous sectors basats en el coneixement i que ha configurat el 22@, el districte de la innovació, que és tot un model de referència.

Segons indiquen els especialistes, la bona reputació d'una ciutat està directament vinculada a l'increment de les visites turístiques i a les inversions estrangeres. No és estrany llavors que Barcelona sigui molt sensible respecte a la percepció que genera. Així doncs, la imatge que projecti aquesta setmana, coincidint amb la celebració del Mobile World Congress, és especialment important. Durant la fira, la ciutat és un gran aparador per a la resta del món i enguany es percep que vol mostrar, més que mai, la millor cara.

Serveis i benestar

Malgrat que encara no arriba als nivells de les capitals que encapçalen la llista de smart cities més avançades, com Copenhague, Singapur i Estocolm, és una ciutat viva i dinàmica, amb una clara aposta per avançar en l'eficiència dels seus serveis i en la generació de benestar. Així ho acrediten iniciatives vinculades a la incubació i l'acceleració d'empreses, les seves infraestructures culturals i socials, i el dinamisme dels seus centres tecnològics i de recerca, com és el cas d'Eurecat, amb ambiciosos projectes en les àrees digital, industrial i biotecnològica.

La posició de Barcelona com a cinquè hub europeu d'empreses de base tecnològica, només al darrere de Londres, Berlín, París i Amsterdam, i la seva capacitat per atreure estudiants internacionals, just després de Boston, Nova York, Londres, París, Chicago i Toronto, són altres dels elements que obren bones perspectives. També és prometedor el posicionament de Barcelona i la seva àrea metropolitana entre les capitals de la innovació a Europa i cal posar de relleu la seva reputació global en l'adopció primerenca de les noves tecnologies, un aspecte essencial per encapçalar el lideratge en la digitalització si aconsegueix, entre altres fites, avançar-se en la carrera del 5G.

Notícies relacionades

La capital catalana ofereix, doncs, un entorn propici per a la interacció entre empreses, emprenedors amb tot tipus de perfils i de procedències i centres de recerca i tecnològics per generar noves idees i projectes. Però es clau mantenir aquesta intensitat i fixar encara més la imatge d'una Barcelona moderna i activa, amb una cultura innovadora arrelada i vibrant. Per aconseguir-ho, és fonamental mantenir i eixamplar els ponts internacionals, aportant tota la dimensió i les capacitats del coneixement i el teixit empresarial local. Així mateix, si volem ser un hub tecnològic la ciutat ha de viure més la innovació en la manera d'acollir els seus ciutadans i visitants, en els serveis que proporciona i en la forma d'enfocar el futur des del punt de vista econòmic, social, urbanístic i medi ambientalal.

Decisions a curt termini

L'èxit de Barcelona com a ciutat s'enfronta, en aquest sentit, a reptes que requeriran d'una profunda reflexió i de decisions estratègiques en el curt termini per respondre a qüestions clau, entre altres la compatibilitat entre el seu model turístic, la qualitat de vida dels seus habitants i l'aspiració de ser un referent en l'àmbit tecnològic. En aquest context, és primordial dilucidar si ha arribat el moment de començar a apostar clarament per un canvi i definir quines haurien de ser les polítiques que el promoguin. Eurecat vol acompanyar molt estretament la ciutat en tot aquest debat aportant solucions tecnològiques per a la presa de decisions i contribuir, especialment, a refermar el seu ecosistema innovador, perquè l'èxit tecnològic tingui impacte sobre les petites i mitjanes empreses catalanes i repercuteixi positivament en la vida dels ciutadans, transferint coneixement al teixit industrial i empresarial, i promovent el benestar i la innovació social.