La família sempre en ment
Barcelona acull el primer congrés internacional sobre intervenció socioeducativa amb famílies

zentauroepp47988922 infancia190509160107
Com a primer àmbit de socialització per a una criatura, el nucli familiar és clau en el desenvolupament del seu benestar. Per intercanviar accions d’intervenció directa o indirecta amb les famílies amb nens en situació de més vulnerabilitat a través de les activitats socioeducatives, la Fundació Pere Tarrés va organitzar a l’abril el primer congrés internacional sobre intervenció socioeducativa amb famílies i infància en situació de vulnerabilitat. Unes 300 persones vinculades al món de la infància i les accions socioeducatives, extraescolars, o programes d’acompanyament a famílies amb més risc d’exclusió social es van citar al CaixaForum de Barcelona per debatre sobre temes com les violències que tenen la infància com a víctima, la salut física i mental i la seva afectació en tot l’entorn familiar o els processos migratoris.
Segons dades del cens a Catalunya, el 87,7% de les persones viuen en família, que continua sent el primer estadi d’aprenentatge d’una criatura, a nivell individual i social.
En la seva presentació, el responsable del Programa CaixaProInfància de la Fundació Obra Social la Caixa, David Velasco, va apuntar que “el millor mecanisme per sortir de la pobresa i l’exclusió social és invertir en educació i en el treball amb les famílies”.
Tasca conjunta
L’especialista en dinamització comunitària Txus Morata considera “un repte atreure totes les famílies a participar i a coresponsabilitzar-se de la tasca educativa dels fills”. Segons Morata, “sí que hi ha casos en els quals suposa un esforç i una obligació reclamar aquesta participació a les famílies, i en els casos més complexos, només l’experiència que els seus fills viuen als centres d’esplai ja s’erigeix com un pont d’aproximació a aquests nuclis familiars”.
D’aquesta manera, i tal com van anar evidenciant els diferents ponents del congrés, les activitats socioeducatives en horari extraescolar, en casals, esplais i colònies són clau en la millora també per al conjunt familiar. “A partir de petites trobades informals, activitats compartides i entrevistes informatives es facilita l’aproximació familiar al centre. I també compleix aquesta funció l’accessibilitat dels educadors, que es mostren receptius a l’hora de resoldre dubtes dels pares i són flexibles atenent la diversitat cultural, fent-los sentir part important en el procés educatiu, entregant-los petites tasques i comptant-hi a tota hora”, explica la professora Txus Morata.
Segons informa AROPE, l’indicador de l’estat i risc de pobresa i exclusió social a Espanya, “durant el 2017, el 31,3% dels menors de 18 anys es trobaven en risc de pobresa o exclusió social, un punt sobre la mitjana de països de la Unió Europea”. Entitats i organitzacions socials alerten d’una cronificació de la pobresa a certs sectors socials.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Guerra a Ucraïna Trump es limita a amenaçar Rússia amb aranzels mentre rearma Ucraïna
- Comissió Bilateral Estat-Generalitat ERC veu insuficient el nou finançament: "La música sona bé, però les concrecions són mínimes"
- Finançament autonòmic Andalusia esclata contra l’acord de finançament amb Catalunya i el Govern li ofereix acollir-se al mateix model
- Successos La investigació de l’incendi de Paüls apunta a l’acció humana com a causa: negligència o provocat
- Estudi científic ¿Per què algunes persones necessiten posposar més vegades el despertador? La ciència té una resposta (i afecta més les dones)