les experiències

Tecnologia al servei de les persones

zentauroepp45981918 barcelona 21 11 2018 mas personas congreso del tercer sector181210113510

zentauroepp45981918 barcelona 21 11 2018 mas personas congreso del tercer sector181210113510 / ELISENDA PONS

5
Es llegeix en minuts
Carme Escales

Aquestes són tres experiències tecnològiques presentades en el Congrés del Tercer Sector:

EMULAR EMOCIONS

Estímuls més enllà de les paraules

Pleo és un robot que emula l’aspecte i el comportament d’una cria de dinosaure, es mou com ho faria un cadell prehistòric real. Va arribar a les instal·lacions de la Fundació El Redós de Sant Pere de Ribes (www.elredos.cat) com un regal, a la recerca de somriures i carícies. I les va trobar. La mascota s’ha convertit en un espontani estimulador d’emocions, comunicació i expressió de persones amb deteriorament de la memòria i l’activitat mental, una cosa que suposa tota una victòria per a les cuidadores de les usuàries i usuaris d’aquest centre de servei dedicat a ells. “Gràcies a la interacció amb el dinosaure, aquestes persones passen de la passivitat a l’activitat, i aquest és el nostre objectiu, que mantinguin activa la ment tot el que sigui possible”, exposa la psicòloga del Centre El Redós, Anna Barea. Una hora a la setmana, el dinosaure posa en joc aquestes actituds afectives, inspirades en els moviments tan realistes del robot. El dinosaure Pleo també ha complert la mateixa funció d’estimulació d’expressió i emocions amb nens amb diagnòstic d’autisme i també amb menors a l’Hospital de Sant Joan de Déu.

Pleo, el dinosaure robot per a nens / elisenda pons

"No ens interessa tant l’aprenentatge tècnic de la robòtica, sinó despertar talent"

I de l’ús pràctic com a estímul d’emocions a l’aprenentatge de la robòtica per despertar talent i capacitats de joves. És una de les accions de la cooperativa Colectic (www.colectic.coop), que gestiona diversos projectes en escoles i extraescolars que tenen la robòtica com a protagonista. “No ens interessa tant l’aprenentatge tècnic de la robòtica, sinó les capacitats i talent que pot despertar en els alumnes”, puntualitza Anna Inglés, membre d’aquesta cooperativa sense ànim de lucre del barri barceloní del Raval, amb 25 anys d’experiència, com a associació, en el treball comunitari i social. Joves a partir de 12 anys i adults sense límit d’edat assisteixen les tardes dels dijous als tallers d’alfabetització sobre noves tecnologies i la seva utilitat per trobar feina, per exemple.

Visor en 360º de la Creu Roja. / ELISENDA PONS

REALITAT AUGMENTADA

Viatge a l’oportunitat del voluntariat en 360º

Més de 16.500 persones són voluntàries de Creu Roja a Catalunya. Unes van conèixer aquesta opció d’ajuda a través d’amics o familiars que ja eren voluntaris. A d’altres els va arribar a les mans un tríptic informatiu sobre les activitats de recolzament a col·lectius vulnerables als quals es dirigeix la Creu Roja, i amb els passos que s’havien de seguir per ser voluntari. Però el novembre de l’any passat, la captació de voluntaris va fer un pas endavant de la mà de la tecnologia. Ara és mitjançant la filmació en 360º de la participació en els programes de Creu Roja que es mostra a potencials nous voluntaris una completa idea del que suposaria la seva intervenció de manera altruista. Tres vídeos sobre el seu projecte d’infància; el seu servei preventiu d’urgència i de les activitats en el seu centre de dia i distribució d’aliments a la seva botiga, on els usuaris intercanvien la compra per vals, es viuen amb ulleres de realitat augmentada, d’una manera molt directa i atractiva. “En instituts que visitem i on impartim xerrades sobre la nostra feina, fires a les quals assistim o en campanyes al carrer, amb unes simples ulleres de realitat augmentada convertim possibles voluntaris en protagonistes d’un viatge virtual al que ells i elles podrien fer”, explica la tècnica de voluntariat de la Creu Roja, Laura Rojas.

"Convertim possibles voluntaris en protagonistes d’un viatge virtual al que poden fer"

La nova campanya de captació de voluntariat, ‘Som 360’, és un recurs iniciat en l’assemblea de Barcelona ciutat (Creu Roja s’organitza a través d’assemblees territorials), però es podrà implantar a la resta dels equips al territori. “Des de l’inici d’aquesta aproximació als nostres projectes amb la realitat augmentada, fins a finals del setembre d’aquest any, hem duplicat les sol·licituds de voluntariat del mateix període de fa un any”, precisa Rojas. Dispositius de cartró i octavetes amb 3 codis QR permeten compartir l’experiència amb amics i familiars i portar-los en aquest viatge al voluntariat.

El robot que juga i canta amb persones grans. / ELISENDA PONS

ROBÒTICA SOCIAL

Màquines que supleixen mancances

En els 30 anys d’història de la Fundació Ave Maria, una institució privada sense ànim de lucre dedicada a l’atenció de persones adultes amb discapacitat intel·lectual, que té la seu a Sitges (www.avemariafundacio.org), sempre s’ha caminat de la mà de la tecnologia. La innovació ha sigut un segell distintiu, amb l’objecte de facilitar el benestar de les persones. Van evolucionar tant en la seva recerca d’aquestes millores a través de la tècnica, que fa tres anys van decidir separar les activitats assistencials del seu treball d’innovació. “Ens convenia enfocar una recerca molt aplicada i impulsar projectes que resolguin necessitats”, diu el director de l’Institut de Robòtica per a la Dependència (www.institutorobotica.org), Joan Olivé.

"Ens convenia recerca aplicada i projectes que resolguin necessitats”

Per exemple, han ideat una taula (Armony) que incorpora una pantalla tàctil amb un ‘software’ que permet treballar l’estimulació cognitiva. “Està pensada per a residències de persones amb discapacitat intel·lectual”, explica Olivé. Des de l’institut que dirigeix també han ideat jocs digitals a mida de les necessitats de les persones que atenen, jocs que estimulen la capacitat cognitiva o la coordinació motriu. El model de sostenibilitat de l’institut és a través de la venda dels seus artefactes, venda sense ànim de lucre, ja que tot el que perceben per l’adquisició dels seus productes es reinverteix en noves recerques. Opten també a projectes d’envergadura europea. Una altra solució ideada per ells és un sistema de bugaderia (Laundry ID), també pensat per a residències de persones grans o amb discapacitat, que identifica la roba d’usuaris amb un xip per evitar pèrdues, al mateix temps que adapten el servei a personal laboral amb alguna discapacitat.

Notícies relacionades

A l’Institut de Robòtica hi treballen quatre persones i hi col·laboren voluntaris, que ajuden a desenvolupar els productes. I amb tots ells realitzen pràctiques d’estudis alumnes de cicle superior de formació professional.

             

Temes:

+Persones