normes noves

Una regulació de les 'start-up'

El sector aspira a una normativa que assenti la seguretat jurídica i fomenti l'atracció de talent i finançament

zentauroepp45990695 barcelona 22 11 2018 economia emprendedores pier 01 barcelon181126164336

zentauroepp45990695 barcelona 22 11 2018 economia emprendedores pier 01 barcelon181126164336 / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Que el Govern hagi obert un període de consulta pública per elaborar una llei per a 'start-ups’ ha sigut acollit amb optimisme pel sector. Emprenedors, inversors i altres agents de l’ecosistema de la innovació i els nous negocis veuen amb bons ulls aquesta iniciativa.

De fet, no han parat de reclamar una regulació específica, però que no sigui ni excessivament intrusiva ni massa laxa, sinó que permeti el desenvolupament de negocis que, en moltes ocasions, trenquen les regles mercantils i laborals en vigor.

Moltes entitats han demanat participar en aquest procés, entre les quals Barcelona Tech City, com a estendard d’aquestes activitats i representant d’un dels 'hubs' de 'start-ups més importants d’Europa. En la seva justificació de la iniciativa, el Ministeri d’Economia es basa en el fet que el text de l’avantprojecte de llei "reculli i respongui a les diferents necessitats i sensibilitats de l’ecosistema". La idea és "reconèixer una naturalesa jurídica específica per a aquestes empreses, que presenten una sèrie de singularitats. En particular, el potencial global dels seus models de negoci, la seva forta vocació innovadora i les especificitats de les seves necessitats de finançament durant les primeres etapes de vida dels projectes", afirma en el text de la consulta pública.

Tràmits administratius

Els pilars en què s’ha de recolzar una regulació d’aquest tipus són la seguretat jurídica. En definitiva, que les normes siguin clares i estables i que es faciliti l’atracció de talent i finançament. Però hi ha més coses. "Els tràmits administratius haurien de ser encara menys pesats i la formació i l’educació haurien d’adaptar-se a les necessitats de l’ecosistema emprenedor i del mercat laboral", afirma Miquel Martí, conseller delegat de Barcelona Tech City. No es tracta només de qüestions financeres, laborals, formatives, sinó d’una visió holística per a les necessitats específiques d’aquestes activitats. 

Un altre punt essencial, per exemple, és fer més fàcil el reclutament de talent de països de fora de la Unió Europea, com el bloc de l’est o el Pròxim Orient i Llunyà.

Un aspecte fonamental és definir clarament el que és i el que no és una 'start-up'. En tot cas, com més extensa sigui la definició més activitats i negocis es podran beneficiar d’un marc regulatori específic. Per les característiques d’aquestes companyies, més que incentius fiscals potser serien més efectives les mesures dirigides a impactar en la tresoreria i d’altres encaminades a finançar el capital circulant.

Finançar el circulant

"És necessari canviar normes per tal que sigui més fàcil que aquestes empreses accedeixin a través dels bancs a finançament del circulant sense haver d’hipotecar-se completament", apunta Martí. Per la forma en què funcionen les coses en l’actualitat, és possible que algun projecte amb èxit potencial es vegi obligat a abandonar.

Encara que cada país és un món, si hi ha un mirall en el qual mirar-se és el Regne Unit, on es compta amb un sistema, el Seed Enterprise Investment Scheme (SIS), que permet deslliurar-se del pagament d’impostos per fins a 100.000 lliures a l’any (uns 110.960 euros) a l’operar a través d’uns fons específics.

Notícies relacionades

En tot cas, en l’elaboració de les regles de joc hi han de participar també representants de les empreses ja assentades al mercat, perquè "els negocis més disruptius poden acabar participant en la transformació dels tradicionals", afirma Martí. 

A més d’una implicació del Ministeri d’Hisenda des del començament, ja que té les claus de la caixa, és precís que la regulació no actuï com un fre, com passa quan des de sectors tradicionals es reclamen regles de joc per als nous competidors que sorgeixen al mercat, sinó com un facilitador. Com va dir recentment Mar Alarcón, fundadora de Social Car i emprenedora de referència, "la competició és global i si algú troba aquí molts problemes regulatoris, se n’anirà a un altre lloc".