Perfil

Mar Alarcón: L'emprenedora abonada a la revolució permanent

Entrevista amb una de les 50 dones europees més influents del món, la cofundadora de Social Car, Mar Alarcón

mar-alarcon

mar-alarcon

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

A la paret de les oficinesd’una de les 50 europees més influents del món llueix una frase d’un dels líders comunistes més influents de la història. No és de Lev Trotski, per molt que Mar Alarcón Batlle (Barcelona, 1975), cofundadora de Social Car tingui gravada en el seu ADN la idea de la revolució permanent. “No importa que el gat sigui blanc o negre; mentre pugui caçar ratolins, és un bon gat”. Aquesta cita, del líder de la República Xinesa Deng Xiaoping, decora una de les parets a les oficines d’aquesta empresa barcelonina.  

“Va ser una figura que va transformar la Xina i va canviar la mentalitat de tot un país. La meva filosofia és que les coses han de funcionar i perquè funcionin han de canviar”, reflexiona Alarcón. Aquesta empresària barcelonina defineix el canvi com la seva ‘zona de confort’ i, malgrat que actualment gestiona amb èxit Social Car, la resposta instintiva a la pregunta de si en 10 anys seguirà en la mateixa empresa és automàtica: “No crec”.

La vida personal i empresarial de Mar Alarcón és pràcticament indissociable i es resumeix, com diria l’antecessor de Deng Xiaoping, en “grans salts endavant”. Després de diversos anys al prestigiós bufet d’advocats Cuatrecasas, on va conéixer la seva parella de tota la vida –“el meu alter ego”, com el defineix– salta a Londres. Avorrida d’un treball que defineix com repetitiu, van marxar junts a la capital britànica on s’especialitza en inversions en Àsia. No passa gaire temps fins que convenç al seu ja llavors marit i fan el seu segon gran salt endavant: Pequín.

Intens” és l’adjectiu amb què reiteradament recorda Mar Alarcón, amb un to molt afectuós, el seu pas per la megalòpolis xinesa. A diferència d’altres occidentals, aquesta barcelonina es llança a fer seu el dia a dia de la ciutat, aprèn l’idioma i s’amara de l’experiència. Acaba a l’any la seva beca a la fundació del premi Nobel d’economia Muhammad Yunus. “Allà vaig aprendre que els negocis socials són possibles”. Igualtat d’oportunitats, retorn social i èxit empresarial són els pilars amb què defineix la seva filosofia.

Notícies relacionades

La resta de frases que decoren l’oficina de Social Car, una plataforma que connecta gent que té un cotxe que no utilitza i l’hi lloga a gent que el necessita, en donen proves. En una paret hi ha una de Steve Jobs, “per la seva creativitat i innovació”, una altra de Richard Brandson, “un emprenedor de referència”, i Warren Buffet, “perquè és important guanyar diners, però creant valor”.

A la Xina va crear al costat del seu marit i soci, als 30 anys, l’empresa d’energies renovables ‘Social Energy’. L’aixeca, fa que funcioni i en menys de dos anys fa el que ha sigut fins ara el seu últim “gran salt endavant”. Torna a Barcelona, on crea Social Car i una família. Té tres fills, a qui els estimula la màxima creativitat, que és el que, per a ella, defineix l’etiqueta d’emprenedor. El 2018 Social Car va facturar al voltant de 2 milions d’euros, té 250.000 usuaris i 20.000 vehicles. “Aquí ja no soc emprenedora, sinó empresària”, reflexiona, per després explicar el següent projecte que acaba de començar: una consultora de polítiques públiques. ¿El denominador comú? La revolució permanent.