En col·laboració amb

Emergència climàtica

Més verd, més ombres i més jocs coeducatius i diversos als patis de les escoles

Al setembre, comença un procés de redisseny dels patis de les escoles públiques barcelonines per convertir-los en refugis climàtics i millorar el verd urbà

Més verd, més ombres i més jocs coeducatius i diversos als patis de les escoles
2
Es llegeix en minuts

Els patis de 17 escoles públiques d’infantil i primària de la ciutat començaran al setembre un procés de transformació en el marc del programa que s’impulsa a través del Consorci d’Educació de Barcelona des de l’any 2020. L’objectiu és introduir canvis de disseny en aquests espais de les escoles perquè tinguin més verd, més ombres i més jocs diversos i coeducatius. L’actuació s’acabarà a l’estiu del 2023 i tindrà una inversió de 4,5 milions d’euros.

En aquest procés de redisseny participaran les comunitats educatives dels disset centres, incloent l’alumnat, l’AFA i l’equip docent, seguint el procediment que marca la Guia de cocreació i d’acord amb els criteris per a un pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari.

Els centres seleccionats són els següents:

Districte de Sants-Montjuïc

  • Escola Seat

  • Escola Bàrkeno

  • Escola Pràctiques

Districte de Nou Barris

  • Escola Ferrer i Guàrdia

  • Escola Ciutat Comtal

  • Escola Víctor Català

  • Escola Marinada

Districte de Gràcia

  • Escola Turó del Cargol

Districte de l’Eixample

  • Escola Ferran Sunyer

  • Escola Londres

  • Escola Carlit

  • Escola Fort Pienc

  • Escola Diputació

Districte de Sant Martí

  • Escola La Palmera

  • Escola Els Porxos

  • Escola Rambleta del Clot

Districte d’Horta-Guinardó

  • Escola Els Pins

En aquesta tercera edició, 34 centres van sol·licitar entrar en el programa de transformació de patis. Per seleccionar els 17 que finalment s’han inclòs en l’actuació s’han valorat aspectes com el nombre de línies que tenen els centres; el grau de complexitat; si es troben en àrees de més vulnerabilitat al canvi climàtic; si es troben en les àrees de més contaminació de la ciutat; si es troben en les àrees amb menys presència de verd urbà o amb menys ràtio de jardins infantils per metre quadrat, i també les àrees de més vulnerabilitat social. També és un criteri de valoració l’orientació solar del centre.

D’altra banda, també s’ha tingut en compte la proporció de superfícies dures impermeables que tenen els patis de les escoles que fan la demanda, la proporció de zones d’ombra, si hi ha punts d’aigua o elements naturals, quines estructures de joc divers i educatiu o estructures fixes té l’espai del pati i en quines condicions es troben, la qualitat de les infraestructures i el pla educatiu del centre relacionat amb els usos i les dinàmiques.

Més de cinquanta escoles naturalitzades

Notícies relacionades

El pla de transformació de patis és un projecte a llarg termini que va començar amb 11 centres que van transformar els patis com refugis climàtics entre el 2019 i el 2020. Durant el curs 2020-2021 es van posar en marxa les transformacions en dotze escoles més, ja en el marc del programa ‘Transformem els patis’. I en els pròxims dies, aprofitant les vacances d’estiu, es preveu que comencin les obres als quinze patis de les escoles que durant aquest curs 2021-2022 han fet el procés de disseny i ja tenen redactats i a punt els projectes d’obres. Durant aquest estiu també es realitzaran obres en patis de cinc escoles més que faran transformacions a través de projectes com els pressupostos participatius o per a obres planificades pel districte.

Amb les 17 escoles que s’afegiran a aquest projecte, el curs que ve ja seran un total de 58 els centres educatius que hauran participat en aquesta transformació.