En col·laboració amb

Adeu al 092 i al 080

El 112 passa a ser l’únic telèfon per a les emergències

La capital catalana engloba l’atenció a les urgències en un sol número

El consistori és el primer a unificar la resposta telefònica dels diferents cossos

  • Desapareixen els telèfons 092 i 080, pertanyents a la Guàrdia Urbana i els Bombers de Barcelona. A partir del 25 de gener, l’únic telèfon dels serveis d’emergència de la capital catalana serà el 112.

  • L’administració de la ciutat unifica la resposta telefònica pel que fa a urgències per facilitar que la ciutadania recordi el número més fàcilment i oferir un temps de resposta menor gràcies a la coordinació entre cossos.

El 112 passa a ser l’únic telèfon per a les emergències
3
Es llegeix en minuts

Els telèfons d’emergències de Barcelona deixaran de ser el 092 i el 080 a partir del 25 de gener. En un context en què la prevenció i l’atenció de les emergències s’ha convertit en una prioritat pel que fa a seguretat ciutadana, Barcelona fa un pas en aquesta matèria i centralitza totes les trucades d’emergència en el 112, el telèfon d’atenció i gestió de trucades d’emergència de Catalunya. D’aquesta forma, a partir del 25 de gener, el 112 substituirà el 092, dedicat a la Guàrdia Urbana, i el 080, fins ara el número de contacte del Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis. L’Ajuntament de Barcelona és el primer a integrar els seus serveis de policia i bombers als sistemes d’atenció i gestió de trucades d’urgència 112 Catalunya. 

L’objectiu d’aquesta unificació és que la ciutadania tingui un sol número de referència pel que fa a les emergències. Permet, a més, donar una resposta més ràpida i adequada a les situacions de perill que puguin sorgir a través dels recursos disponibles –SEM, Guàrdia Urbana, Mossos d’Esquadra, Bombers, Agents Rurals, Protecció Civil– que elegeixi l’operador del 112, format en aquest sentit. D’aquesta forma, la resposta a les emergències serà més àgil, s’evitaran passos intermedis a l’unificar processos i es reduirà el temps de resposta dels diferents serveis i cossos.

El 112 es converteix, doncs, en l’únic telèfon d’emergències de la ciutat, i a més és el número d’emergències de la Generalitat de Catalunya. El canvi també permetrà donar compliment a la normativa europea, que contempla centralitzar en el número 112 tots els serveis d’atenció d’emergències de la Unió Europea. 

Més accessible

Amb l’objectiu de garantir l’accés universal de totes les persones als serveis d’emergències, el 112 a Catalunya disposa d’atenció en cinc idiomes –català, castellà, anglès, francès i alemany– i de dues aplicacions: My112, una app amb geolocalització, que permet enviar de forma automàtica les coordenades de localització de la persona que truca i que està especialment indicada per a casos en què no se sap exactament on és la persona que truca, i una aplicació accessible per a persones amb discapacitat auditiva o dificultats en la parla. Permet a les persones sordes comunicar-se amb el centre d’atenció mitjançant pictogrames i vídeos en llenguatge de signes en català i castellà. A més, el 112 també disposa d’alternatives a la trucada, com els SMS i el fax.

Una reforma integral

La unificació cap al 112 és el canvi visible d’una reforma ulterior dels serveis de prevenció i seguretat pública de la ciutat. La integració del 112 és la primera mostra d’un nou model integral de gestió d’emergències a la ciutat, a través d’un Sistema Integral de Seguretat Pública, que integra tots els cossos que actuen a la ciutat i que facilita més coordinació entre agències. La seva principal eina és un sistema d’intercanvi d’informació oberta que contempla els diferents aspectes de la seguretat ciutadana per adaptar millor la resposta a cada necessitat. 

Notícies relacionades

El projecte de la unificació cap al 112 s’emmarca en les mesures de govern de l’Ajuntament de Barcelona ‘Uns serveis d’emergències més pròxims per a una ciutat global. Eines per a la resiliència de Barcelona’, que posa en el centre del servei els usuaris i la ciutadania. 

Aquestes mesures busquen millorar la demanda a la incidència, la urgència o l’emergència, com la integració del 112; consolidar la continuïtat del Sistema Integral de Seguretat Pública, integrant-hi tots els cossos en el futur, i gestionant les trucades d’emergències al Centre d’Emergències de Barcelona, i es comprometen amb la qualitat i l’avaluació del servei.