En col·laboració amb

TÍTOLS DE TRANSPORT PÚBLIC 2020

Noves tarifes: més viatges, menys despesa

Els nous títols d'ús freqüent, com la T-usual, seran un 25% més barats a partir de gener del 2020

zentauroepp51400663 ajuntament191216135402

zentauroepp51400663 ajuntament191216135402

2
Es llegeix en minuts
M.R.P.

Les noves tarifes de transport públic, que entraran en vigor a partir de l’1 de gener del 2020, mantenen el seu compromís amb els col·lectius més vulnerables.

D’una banda, els joves menors de 25 anys es beneficiaran d’un descompte del 25% en el títol T-jove –amb viatges il·limitats durant 90 dies– a partir de l’any que ve, mentre els nens i nenes d’entre 4 i 16 anys continuaran viatjant de manera gratuïta gràcies a la T-16.

D’altra banda, el canvi de model tarifari afavorirà les famílies nombroses i monoparentals, que podran comprar els títols T-usual i T-jove un 25% més barats. A més, les persones en situació d’atur podran adquirir la nova T-usual, que substitueix, entre altres, la T-mes, al mateix preu actual bonificat de 9,95 euros.

Les tarifes de la targeta rosa, per a majors de 60 anys i persones amb discapacitat, també es mantenen a partir de 2020.

Per impulsar l’ús intensiu

El nou model de tarifes de transport públic –acordat per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona– simplifica els títols i afavoreix els viatgers més habituals amb l’abaratiment dels bitllets d’ús freqüent.

A partir del 2020 desapareixen la T-trimestre i la T-50/30, i s’incorpora la T-usual, nou títol de referència per als usuaris i les usuàries habituals, que passa de 54 euros de l’actual T-mes als 40 per als usuaris i les usuàries habituala la zona 1. A més, els que utilitzin el transport públic de forma esporàdica, disposaran de tres nous títols. La T-casual, un bitllet de 10 viatges que substitueix la T-10. És unipersonal i transferible, per la qual cosa no es pot validar dues vegades seguides però sí es pot compartir perquè una altra persona la utilitzi en un altre moment. La T-familiar, amb 8 viatges, i la T-grup, amb 70, totes dues multipersonals, es poden utilitzar durant 30 dies després de la validació.

Transport públic eficient

La inversió municipal en transport públic s’ha incrementat un 95% en set anys; concretament, de 90 milions el 2012 a 177 el 2019, amb l’objectiu d’ampliar i millorar-ne la infraestructura.

En els últims anys s’han posat en funcionament les línies L9 Sud i L10 Sud de metro, que han permès connectar l’aeroport i els barris de la Marina amb la xarxa ferroviària, i la xarxa d’autobusos d’altes prestacions, més ràpida i eficient, que ja funciona en la seva totalitat. A més, la ciutat compta amb més de 200 quilòmetres de carril bici i més de 700 quilòmetres de vies aptes. La connexió del tramvia per la Diagonal, ja aprovada, queda pendent d’execució.

La mobilitat a Barcelona

Actualment, el 39% dels desplaçaments a la ciutat es fan en transport públic, mentre que el 32% a peu i el 2,9% amb bicicleta i altres vehicles minoritaris com els patinets elèctrics. La resta es fan en vehicles privats, principals generadors d’emissions contaminants.

Amb aquest escenari, els ens públics aposten per avançar cap a una ciutat més saludable i amb menys contaminació atmosfèrica. Un canvi que passa, entre altres mesures, per continuar fomentant l’ús del transport públic com un model de mobilitat sostenible.

Només l’any passat a Barcelona es van fer 1.053 milions de viatges i de cara al 2020 se’n calculen 17 milions més. La previsió és que la T-usual s’estreni amb 94,50 milions de viatges més que la T-mes.

Notícies relacionades

En efecte, amb l’entrada en vigor de les noves tarifes de transport públic l’1 de gener del 2020 es calcula un increment de l’1,6% en els viatges.