ACTIVITATS CULTURALS
Memòria Viva recupera els records populars de Barcelona
Es tracta d'un projecte de la Xarxa de Comunitats de Memòria, dins del programa Cultura Viva, que vol restituir els annals populars i col·lectius de la ciutat a través de la cultura
Del 13 al 19 d'octubre, tindrà lloc la Festa de Comunitats de Memòria, amb diferents activitats, com un cicle de converses i accions en diversos espais de la capital
img 3312-760x428
El projecte Memòria Viva és un espai de trobada i celebració per transformar el present i construir el futur a través de la memòria col·lectiva. En altres paraules, es tracta de recuperar les memòries populars de la ciutat, uns records, moltes vegades amagats o menystinguts, sobretot, quant als que tenen a veure amb les dones, els processos migratoris o comunitats no majoritàries, com la gitana.
Segons explica l’Ajuntament de Barcelona, «a la ciutat hi ha un gran nombre d’entitats, col·lectius veïnals i comunitats de memòria que donen vida a aquestes memòries».
Per posar aquesta feina de relleu, del 13 al 19 d’octubre, se celebrarà la Festa de Comunitats de Memòria, que tindrà lloc majoritàriament a El Born CCM, però també en altres espais. Durant una setmana, les entitats ocuparan l’espai públic per compartir els seus processos de treball i contribuir a restituir les memòries populars i col·lectives de Barcelona a partir de les pràctiques culturals.
Les memòries amagades
El paper de les dones ha sigut històricament amagat per les memòries, i també la història de les migracions i del paisatge urbà –que any rere any es modifica segons les voluntats polítiques i socials– i la gitanitat, que des de sempre ha sigut una memòria subalternitzada.
Aquestes són les memòries populars que reivindicarà el projecte Memòria Viva a través de jocs, activitats, xerrades, música, gastronomia i itineraris, el qual, a més, intentarà definir el paper que tenen els arxius a l’hora d’explicar la història i conservar la memòria col·lectiva.
Així, la ciutadania podrà explorar la memòria de la Barceloneta des de la perspectiva de les dones, podrà recórrer la memòria de l’aigua i del Rec Comtal, descobrir la persecució del poble gitano a la península Ibèrica a través de l’obra de teatre Akanà i aprofundir en la constant transformació del paisatge urbà a la ciutat, entre moltes altres activitats.
El dissabte 19 d’octubre, Memòria Viva s’acomiadarà amb una jornada festiva davant d’El Born, un espai per conversar, escoltar, jugar, menjar i fins i tot ballar, amb una Revetlla Memorable a càrrec dels músics Rumba Nois i Pep Botifarra.
Xarxa de Comunitats de Memòria
Memòria Viva és un projecte que apareix en el procés sostingut de treball de la Xarxa de Comunitats de Memòria, que alhora forma part del programa Cultura Viva, de l’Institut de Cultura de Barcelona. La Xarxa de Comunitats de Memòria recolza processos culturals col·lectius que tracten les memòries de la ciutat.
Cultura Viva és un programa obert d’investigació i desenvolupament de projectes amb l’objectiu de reivindicar els drets culturals de la ciutat.
D’una banda, la ciutadania ha de poder disfrutar de la cultura i accedir-hi sense barreres, independentment del seu sexe, el seu origen o les seves capacitats. De l’altra, Cultura Viva treballa per garantir el dret a la producció cultural de totes les persones, i ho fa reconeixent les iniciatives ciutadanes i la creació de xarxes per produir projectes concrets.
- SECTOR IMMOBILIARI Fons i promotores preparen la venda de més de 30.000 vivendes de lloguer a Espanya per 5.000 milions d’euros
- Assetjament escolar Els Mossos investiguen el suïcidi d’un menor a Lleida que va denunciar ‘bullying’
- València Antonio Tejero, ingressat en estat greu en un hospital de València
- Necrològica Mor als 86 anys Lluís Permanyer, periodista i cronista de Barcelona
- Barcelona, protagonista L’històric Forn de Sarrià renaixerà gràcies al Forn de Cabrianes
