En col·laboració amb

ECOLOGIA URBANA

Torna la Festa de la Bicicleta i la Bicicletada

Omplirà el passeig de Lluís Companys aquest diumenge 24 entre les 10 i les 14.30 hores

180415 af festabicicleta 159

180415 af festabicicleta 159

4
Es llegeix en minuts
J.S.

Una bicicleta gasta 100 vegades menys energia que un cotxe. Les persones que les utilitzen tenen menys risc de patir estrès –si ho fan quatre vegades a la setmana fins i tot un 52% menys–, i de tenir problemes cardiovasculars –els ciclistes pesen de mitjana quatre quilos menys que els conductors de cotxes. A més, si tots els carrers de Barcelona tinguessin carril bici, s’evitarien 248 morts prematures a l’any.

Amb l’objectiu de visibilitzar quina és la realitat de la bicicleta a la ciutat i els beneficis que té el seu ús, el pròxim 24 de març –una mica abans del que era habitual– torna a la ciutat la Festa de la Bicicleta, una jornada popular amb activitats per a tota la família, amb objectius lúdics i pedagògics que omplirà el passeig de Lluís Companys entre les 10 i les 14.30 hores. 

Aquesta celebració gira entorn de la fira d’entitats i comercial, que comptarà amb activitats creatives, didàctiques i esportives, tallers de mecànica i reparació de vehicles, jocs i concursos, i la Bicicletada, una pedalada popular de 12 quilòmetres que aquest 2019 espera superar els 2.500 participants de l’edició passada. Per aconseguir-ho, s’avança mitja hora la sortida, que serà a les 10 hores a l’encreuament del carrer d’Aragó amb el passeig de Sant Joan –els que hi participin hauran d’haver-la finalitzat a les 11.50.    

El recorregut transcorrerà pel carrer d’Aragó fins a la plaça d’Espanya baixant per l’avinguda del Paral·lel i per la ronda de Sant Antoni fins a la plaça de la Universitat. Des d’allà arribarà a la plaça de Catalunya pel carrer Pelai i enllaçarà amb Fontanella, la plaça d’Urquinaona, Trafalgar i arribarà per primera vegada al passeig de Lluís Companys. Després farà un volt per diversos carrers adjacents fins a arribar de nou a l’Arc de Triomf. 

Precisament, al finalitzar la pedalada popular tindrà lloc una de les activitats més destacades de la Festa de la Bicicleta 2019: la creació d’un mosaic de persones que dibuixaran una gran bicicleta visible des del cel. Es tracta d’una ‘performance’ en què participaran 200 voluntaris, titulada ‘Mosaic BiciHumana’ i que serà el gran homenatge de la jornada a la bici. A cadascun dels participants, situats al costat mar de l’Arc de Triomf, se’ls assignarà un tram i se’ls donarà un obsequi que haurà d’utilitzar durant l’acció, que serà immortalitzada quan tothom estigui llest. 

Notícies relacionades

D’entre les activitats didàctiques destaca la simulació d’una carrera de transports a la ciutat per comparar rapidesa, despesa i sostenibilitat; un circuit de realitat virtual sobre com circular correctament en bici, amb el qual es poden guanyar molts punts si es fa bé; i un altre circuit de bicis i patinets que simula una zona 30 perquè els nens i nenes de fins a 12 anys aprenguin les normes de circulació i de seguretat viària.

Una Bicicletada per a tots i totes

Des d’Àrea Adaptada es valora molt positivament la Bicicletada, en què col·laboren ja que són els encarregats de facilitar diferents formats de bici –fins a mitja dotzena– en funció del que requereixi l’usuari que tingui algun tipus de discapacitat. El seu president, Albert Font, veu necessàries activitats com aquesta, ja que “són d’una gran ajuda, especialment per a aquelles persones que utilitzen per primera vegada una bici adaptada. Al poder anar per vies asfaltades, planes, amb baixada, sense trànsit... els permet fer una prova de veritat, la qual cosa els obre les portes a un nou món”. Sense experiències així, assegura Albert Font, “a les persones amb mobilitat reduïda els seria molt més difícil adaptar-se a una realitat que, assegura, moltes vegades és caòtica”.  

El nou Bicing ja pedala

La celebració de la Festa de la Bicicleta i la Bicicletada coincideix amb l’acabament, a l’abril, de la primera fase d’implantació del nou Bicing, que ofereix servei les 24 hores del dia i inclou la renovació de totes les estacions i bicicletes. Actualment, més de la meitat ja s’han substituït. Fins a finals d’any el sistema incorporarà 1.000 noves bicicletes elèctriques, passant de les 300 del sistema antic a les 1.000 del nou sistema, i sumarà 95 estacions noves fins a arribar a un total de 519. Gran part d’aquestes noves parades se situaran en zones amb molta demanda i barris amb poca cobertura fins ara, com Horta-Guinardó, Nou Barris, Gràcia i Sant Martí. A més, via ‘app’, a partir d’ara es podrà reservar una bicicleta amb només cinc minuts d’antelació.<br/> En aquests moments, la ciutat de Barcelona disposa de 204 quilòmetres de carrils bici, majoritàriament en calçada, unidireccionals i segregats de la resta de carrils per donar més seguretat i eficiència als desplaçaments. A més, les bicicletes poden utilitzar les zones 30 (on tenen preferència), els carrers en plataforma única (en les dues direccions), i també poden anar per la calçada, circular pel centre del carril i els motoritzats han de respectar les distàncies de seguretat. 

Temes:

Ajuntaments