Fenomen natural
L’Àfrica s’està partint en dos: així quedarà
Una gran esquerda sorgida fa pocs anys evidencia que el procés continua, imparable

L’Àfrica s’està partint en dos de manera lenta però constant. Com qualsevol fenomen geològic, es tracta d’un procés extremadament llarg que trigarà milions d’anys a completar-se, però finalment farà que part de l’est de l’Àfrica es desprengui de la resta del continent, de manera que probablement es crearà un nou mar entre les dues masses de terra resultants.
Aquesta ruptura tan colossal està relacionada amb el Sistema de Rift d’Àfrica Oriental (EARS, en anglès), una de les esquerdes més grans del món i que s’estén milers de quilòmetres a través de diversos països de l’Àfrica: Etiòpia, Kenya, la República Democràtica del Congo, Uganda, Ruanda, Burundi, Zàmbia, Tanzània, Malawi i Moçambic.
Aquest sistema d’esquerdes evidencia en realitat que la placa africana s’està dividint en dues subplaques: la placa somali, més petita, i la placa de Nubia, més gran. S’estan separant l’una de l’altra a una velocitat tremendament lenta, ja que són només uns centímetres per any, segons un estudi del 2004.
El resultat final consistirà probablement que la regió de la Banya d’Àfrica se separi de la resta, i formi una espècie de gran illa allargada.
Una gran esquerda va sorgir del no-res el 2018
Una gran esquerda va sorgir del no-res el 2018El 2018, concretament el 18 de març, els veïns d’una petita localitat al sud-est de Kenya van creure que eren víctimes d’un esdeveniment catastròfic. Van veure literalment com el terra s’obria sota els seus peus, una esquerda gegant que va arribar a diversos quilòmetres de longitud i una profunditat de vint metres. Mai havien vist res igual.
Aquesta esquerda estava relacionada amb el Rift de l’Àfrica Oriental i és una demostració de com va evolucionant.
La geòloga Lucía Pérez Díaz, del Grup d’Investigació de Falles Dinàmiques de l’escola Royal Holloway va manifestar a la revista The Conversation que «l’activitat existent al llarg de la branca oriental de la Vall del Rift, que corre per Etiòpia, Kenya i Tanzània, es va fer evident quan la gran fissura va aparèixer sobtadament al sud-oest de Kenya».
Segons Pérez Díaz, aquest rift és únic al planeta perquè permet observar en viu les diferents etapes de la fisuració.
La fractura més interessant, escriu, va començar a la regió d’Afar, al nord d’Etiòpia, fa uns 30 milions d’anys. Des d’aleshores s’està propagant cap al sud, rumb a Zimbàbue, a una mitjana d’entre 2,5 i 5 centímetres per any.
Actualment, a la regió d’Àfar, la capa exterior sòlida de la Terra, anomenada litosfera, s’ha reduït fins al punt d’una ruptura gairebé completa.
Quan es trenqui, detalla Pérez Díaz, començarà a formar-se un nou oceà i, «en un període de desenes de milions d’anys, el llit marí avançarà al llarg de tota l’esquerda».
«Com a resultat, el continent africà es farà més petit i hi haurà una gran illa a l’oceà Índic composta per parts d’Etiòpia i Somàlia, inclosa la Banya d’Àfrica», afirma.
.......
Notícies relacionadesContacte de la secció de Medi Ambient: crisisclimatica@prensaiberica.es
- Fugida salarial del 0,5% Els funcionaris de la Generalitat no cobraran fins a l’octubre la paga de fins a 625 euros pels retards pendents
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Xarxes El nen de "la tranquil·litat" a les piscines de Terol parla 13 anys després: "Un dia vaig arribar amb el pit enfonsat i un ull morat a casa"
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Tribunals "Me l’han jugada. Agafeu-los i mateu-los"
- Piscines, brou de cultiu de malalties: quines infeccions pots agafar i com prevenir-les
- Mor una anciana atropellada pel seu propi vehicle a Barcelona
- POLÍTICA Sánchez braceja per salvar-se del naufragi mentre Feijóo celebra cada cop amb el PP de festa
- Polèmica L’alcaldessa de Palafrugell nega que s’hagi prohibit als grups d’havaneres afegir-se al públic si canta ‘El meu avi’
- Comitè federal Illa exhibeix el seu suport a Sánchez i a les mesures preses en el PSOE: «Anem pel bon camí»