Espècies protegides
Munten guàrdia les 24 hores per vigilar l’únic niu de tortuga marina a Espanya
Un campament supervisa a València l’evolució de 100 ous que van ser dipositats aquest estiu a la platja
Custodiar les 24 hores del dia un niu de tortuga marina a València per preservar els seus ous i garantir que tirin endavant el màxim nombre possible de cries. Aquest és l’objectiu de la iniciativa impulsada per la Generalitat i una ONG local.
La conselleria de Transició Ecològica de la Generalitat Valenciana, juntament amb l’ONG ‘Xaloc’, ha inaugurat el campament instal·lat al Parador del Saler (València), per cuidar i custodiar l’únic niu de tortuga marina actualment actiu al Mediterrani espanyol.
La tortuga careta és una tortuga marina de gran mida, habitualment anomenada ‘babaua’ per la facilitat amb què els pescadors la capturen a la superfície. Es distribueix per les aigües temperades, tropicals i subtropicals del món.
El director general de Medi Natural, Julio Gómez, al costat del director del Parador, representants del Parc Natural de l’Albufera i empreses col·laboradores, va assistir aquesta setmana a l’obertura, en què ha destacat «les oportunitats que ofereix la costa valenciana per a la conservació i recuperació d’espècies greument amenaçades», a més de valorar aquesta iniciativa única per afavorir l’èxit de la posta.
L’equip de voluntaris i voluntàries vetllaran 24 hores al dia el niu fins a l’eclosió dels ous i naixement de les cries de tortuga, moment en què seran traslladades a l’Oceanogràfic, per al seu estudi veterinari.
El niu va ser localitzat el 26 de juliol a la platja de les Ortigues de Guardamar del Segura per un dels operaris de neteja que havia anat a una xerrada sobre com localitzar nius de tortuga marina realitzada per personal de la Conselleria i ‘Xaloc’.
Traslladats a l’Albufera de València
L’animal va pondre 131 ous (la posta més gran registrada al País Valencià), dels quals 100 van ser traslladats a la platja de la Punta, àrea protegida al Parc Natural de l’Albufera, per millorar les seves condicions de viabilitat, ja que la zona de posta és un enclavament turístic de gran afluència.
Els 31 restants van ser portats a una incubadora en l’Oceanogràfic de València, on ja ha nascut la primera tortuga. Aquest fet indica que els ous enterrats a la platja estan en les setmanes finals del seu desenvolupament embrionari.
L’aquari ha informat que únicament dos dels ous traslladats a les seves instal·lacions eren fèrtils i, finalment, ha sigut una tortuga la que ha aconseguit sobreviure. Tot i que es desconeixen les causes del baix percentatge de fecunditat del niu, s’estudien diversos factors, com la inexperiència de la femella o l’elevat número de la posta, uns fenòmens que s’estan estudiant per mirar de comprendre el procés de colonització de les tortugues marines a les nostres costes.
Del conjunt de cries de tortuga, una part s’alliberaran a la platja de la posta, a Guardamar del Segura, mentre que la resta es mantindran a l’Àrea de Recuperació i Conservació d’Animals del Mar (ARCA del Mar) del centre oceanogràfic durant el seu primer any. Una vegada finalitzat aquell termini, que implica una capacitat més gran de supervivència, s’alliberen amb un emissor GPS per seguir els seus moviments al mar i conèixer les trajectòries que segueixen.
Al campament col·laboren administracions públiques (Generalitat i Ajuntament de València), ONGs (Xaloc i la Fundació Global Nature) i empreses privades (Herbolaris Navarro, Decathlon, Singularu i Ribé Salat).
En cas de trobar-se una tortuga marina a la platja, l’animal no ha de ser molestat ni tocat sota cap concepte, segons recorden els experts. En aquest cas, s’ha d’avisar el 112 o altres organismes anàlegs i garantir que la tortuga pugui desplaçar-se per la platja sense contratemps.
Notícies relacionades....
Contacte de la secció de Medi Ambient: crisisclimatica@prensaiberica.es
- IRPF Quant triga Hisenda a retornar-te la Renda el 2026: terminis reals i què fer si es retarda
- Estret d’Ormuz La UE s’enfronta a la crisi energètica per la guerra de l’Iran amb un pla de mínims i sense fons
- La capital catalana El PIB de Barcelona va créixer un 3% el 2025, l’habitatge va pujar un 10%, i la renda familiar, la meitat que un any abans
- Reformes El parc Güell de Barcelona renovarà amb sis milions la il·luminació en camins i espais
- Gastronomia La recepta de Jordi Cruz, jutge de Masterchef, per a un tiramisú de deu: pocs ingredients i un truc clau
