IMPACTE AMBIENTAL
Els panells solars amenacen la supervivència de les plantes del desert
Un estudi incideix en l'impacte de les instal·lacions fotovoltaiques del desert de Mojave sobre la flora local
Els investigadors advoquen per l'equilibri per protegir aquests recursos, clau per als pobles indígenes

valentina 2 car 1200
L’energia solar també té el seu costat fosc. Al desert de Mojave, per exemple, una de les plantes fotovoltaiques més grans del món està destruint la flora autòctona. Un nou estudi publicat a la revista ‘Nature Sustainability’ recull l’impacte mediambiental d’aquestes grans instal·lacions construïdes en un paratge fins ara inalterat. I, a més, recorda que la destrucció de recursos naturals no només afecta les plantes, sinó també les poblacions que viuen d’aquests recursos, com passa amb les comunitats indígenes de la zona.
La investigació conclou que el desplegament d’aquestes grans plaques fotovoltaiques en aquest desert, situat al sud-oest dels Estats Units, amenaça la supervivència dels icònics cactus i de les iuques de Mojave, unes espècies que serveixen de matèria primera i aliment de fins a 18 pobles indígenes. Perquè per acomodar-hi infraestructures se solen ‘raspar’ diverses capes de terra, una pràctica que destrueix moltes de les plantes allà arrelades i dificulta la recuperació del terreny. Per això mateix, els experts criden a repensar l’impacte ambiental d’aquestes instal·lacions.
Notícies relacionades«No es tracta només de salvar els cactus. Es tracta de la nostra necessitat d’impulsar les energies renovables, frenar la crisi climàtica i assolir els objectius de desenvolupament sostenible, entre els quals s’inclou la protecció dels ecosistemes terrestres», reflexiona Rebecca R. Hernández, autora de l’estudi acabat de publicar i investigadora de la Universitat de Califòrnia, en una nota de premsa remesa per l’entitat. La idea, expliquen els científics, és aconseguir un equilibri més gran entre les energies renovables (clau per reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle), la vida salvatge i la biodiversitat.

Una planta de iuca de Mojave creix entre les plaques fotovoltaiques. /
Alternatives menys nocives
En aquest sentit, la investigació proposa adaptar algunes de les pràctiques que es realitzen sobre el terreny per mitigar-ne així l’impacte mediambiental. I, a més, es proposa situar aquestes infraestructures en llocs on ja s’ha alterat l’ecosistema, com a les àrees urbanes, i no en paratges verges, com els deserts. Entre les alternatives proposades destaca la instal·lació d’aquests parcs en abocadors, en terres afectades per la salinització (on ja no creixen plantes) o fins i tot a les teulades de grans edificis.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- El Govern de Mazón xifra el pla de reconstrucció en 29.000 milions
- Moviments precongressuals Gamarra deixa la secretaria general del PP però seguirà en la direcció
- La fuga d’agost del 2024 Sallent reconeix que els Mossos no van sospesar la fugida de Puigdemont
- Comissió bilateral El PSC defensarà la singularitat de Catalunya en matèria de finançament
- Comptes reials La suma total dels sous dels Reis i Sofia es congela en 554.714 euros