DESESCALADA A LA CAPITAL CATALANA

La contaminació torna a BCN, però sense arribar al nivell anterior a la Covid

L'ús de transport privat creix a un ritme superior que el públic en la desescalada

La bicicleta destaca com l'únic mitjà que supera els nivells anteriors a la crisi

zentauroepp53358642 santa coloma de gramenet   08 05 2020 coronavirus covid 19 e200509150946

zentauroepp53358642 santa coloma de gramenet 08 05 2020 coronavirus covid 19 e200509150946 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Michele Catanzaro
Michele Catanzaro

Periodista

ver +

La contaminació ha anat augmentant de nivell a Barcelona des que es va iniciar la desescalada, amb grans oscil·lacions produïdes per la meteorologia variable que hi ha hagut a la capital catalana les últimes setmanes. Però malgrat el repunt, la temuda tornada als nivells habituals de pol·lució –sistemàticament per sobre del nivell segur per a la salut– encara no s’ha produït. I pel que apunten els experts, possiblement no s’hi arribarà fins d’aquí uns mesos, quan es vagi reduint el teletreball i un cop passades les vacances d’estiu.

El trànsit a l’àrea metropolitana segueix per sota de l’habitual. L’única modalitat que s’ha recuperat, ja des de principis de maig, és la bicicleta, que ha arribat al juny a pics d’ús un 50% més alts que els dies anteriors a la crisi.

La tendència de la contaminació a Barcelona, revelada per les seves estacions de mesurament, quadra amb les imatges proporcionades pel satèl·lit Sentinel, de l’ESA. Aquestes suggereixen que el diòxid de nitrogen (NO2 ha tornat a emetre’s en abundància a Espanya, però menys que abans de la crisi.

La permanència del teletreball, la limitada tornada a les escoles i les imminents vacances deixen oberta la possibilitat que la mobilitat no es recuperi fins al setembre

Dies rècord

«Els 20 registres amb menor contaminació de NO22 en la sèrie històrica de Barcelona s’han donat durant els dies de confinament i cinc al maig», observa Miquel Ortega, físic i autor del ‘blog’ contaminació.barcelona, basant-se en dades d’estacions de Barcelona.

És possible que la mobilitat no es recuperi fins al setembre  

La tendència a l’alça va començar a ser manifesta durant el mes passat. En la setmana del 18 al 22 de maig fins i tot es va superar el llindar dels 40 micrograms per metre cúbic. Aquest és el nivell mitjà anual per sobre del qual l’OMS  considera que la contaminació és perillosa per a la salut.

No obstant, Ortega hi posa matisos. En primer lloc, la pol·lució ha anat oscil·lant. Aquella setmana va pujar molt per condicions anticiclòniques, que afavoreixen l’acumulació de contaminants. En altres setmanes, va baixar en picat per la pluja i el vent. En segon lloc, el llindar de l’OMS és una mitjana anual, així que no és un problema si se supera puntualment. «Si mirem la mitjana dels últims 12 mesos, veiem que el maig per primera vegada totes les estacions van donar mitjanes sota del nivell de l’OMS, gràcies a la caiguda experimentada durant el confinament», observa Ortega.

Repunt parcial del trànsit

Que no estiguem de tornada a la situació precrisi es deu a l’evolució del trànsit, ja que segueix per sota dels nivells anteriors al confinament. El trànsit privat, dominat pel cotxe, està encara un 30% per sota de l’habitual, mentre que el transport públic continua a un 70% menys. L’imprevist és que, entre els vehicles privats, l’únic que ha assolit i superat amb escreix els nivells anteriors a la crisi és la bicicleta.

«Les coses tornen al seu curs, però no del tot: segueix el teletreball, hi ha més atur i les escoles no estan del tot obertes», explica Mark Nieuwenhuijsen, expert en planificació urbana de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal). «La gent triga més a tornar al transport públic, perquè està preocupada pel contagi. La bicicleta, per contra, és un mitjà ràpid que facilita el distanciament», explica.

Segons Nieuwenhuijsen, l’augment de les bicicletes no es deu tant als nous carrils bici, que creu insuficients, sinó a un ús més elevat de la xarxa de vies pedalables desplegada en els anys immediatament anteriors.

Ortega creu que la mobilitat no acabarà de despuntar fins al setembre, ja que les mesures actuals contra la Covid empalmaran amb les vacances d’agost. «Si tenim aquest marge de temps, pot ser que per al setembre la gent hagi recuperat la confiança a desplaçar-se en transport públic», aventura el físic.

Confinar el cotxe

«Seria absurd que aquest desconfinament, pensat per protegir-nos del virus, exposés la nostra salut a un altre perill: la contaminació», constata Olga Margalef, ambientòloga i integrant de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. 

Entitats convoquen marxes l’11 de juny demanant «confinar el cotxe»

Aquesta organització, juntament amb altres entitats, ha convocat en set municipis catalans una marxa per a demà, 11 de juny, sota el lema ‘Confinem el cotxe. Recuperem la ciutat’.

Notícies relacionades

«Hi ha estudis preliminars que relacionen el mal produït per la contaminació amb pitjors conseqüències de la Covid», afirma Margalef. 

Margalef demana mesures permanents i no limitades a la crisi del Covid, d’escala metropolitana en el cas de Barcelona, i que retallin per la meitat el trànsit de cotxes. «Estem en un moment de repensament total de la societat, és un bon moment per fer aquest canvi», conclou Margalef.