PER EVITAR L'ÚS COMERCIAL

Greta Thunberg registra el seu nom i el de Fridays for future com a marca

La jove activista anuncia que ha 'blindat' aquests termes per evitar que tercers facin diners amb la causa

«El moviment pertany a qualsevol que hi participi i no s'ha d'utilitzar amb finalitats comercials», recalca

zentauroepp49964731 new york  new york   september 20  activist greta thunberg l190922173241

zentauroepp49964731 new york new york september 20 activist greta thunberg l190922173241 / John Lamparski

2
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio

Greta Thunberg, la jove activista fundadora del moviment Fridays for future, ha registrat tant el seu nom com el del seu grup com a marques comercials. El seu objectiu, explica, és evitar que tercers utilitzin aquests termes per fer diners a costa del potent altaveu que han aconseguit l’onada de joves ecologistes. «Els asseguro que ni jo ni cap dels altres ‘vaguistes escolars’ tenim interès en les marques registrades. Però, desafortunadament, ho hem de fer», ha explicat Thunberg en un comunicat publicat a les seves xarxes socials, el canal de comunicació oficial a través del qual s’expressa més sovint.

En el seu missatge, dirigit a «impostors, marques registrades i fundacions», l’ecologista sueca recorda que «el Fridays for future és un moviment global fundat per mi, però que pertany a qualsevol que hi participi, sobretot als joves. Però el seu nom no es pot utilizar –ni s’hauria d’utilitzar– amb finalitats individuals o comercials». La jove es justifica argumentant que ja hi ha agències de màrqueting que estan comercialitzant productes amb el seu nom sense cap mena de consentiment. 

La imatge de Greta, convertida en icona cultural d’aquesta època, s’ha convertit en un producte de masses. Un ràpid cop d’ull als catàlegs d’internet és suficient per veure com moltes marques comercialitzen tota mena de marxandatge i ‘souvenirs’ sobre l’activista. És el cas, per exemple, de ‘pòsters presidencials’ amb la cara de Thunberg, samarretes en les quals apareix posant amb els famosos cartells que arrossega a les manifestacions o llibretes amb la cèlebre frase «How dare you» que va pronunciar, indignada, durant el seu discurs davant les Nacions Unides. També hi ha productes a través dels quals es fa burla de la seva condició de persona amb Asperger o sobre el seu activisme. 

Portaveus no autoritzats

Notícies relacionades

En el seu comunicat, Thunberg també critica que famosos, polítics, mitjans de comunicació i artistes facin declaracions com a portaveus seus sense el seu consentiment. L’activista també ha recriminat que actualment hi hagi gent intentant fer-se passar per ella. «Demano disculpes a qualsevol persona que hagi sigut contactada, i fins i tot enganyada, per aquesta mena de comportaments», ha afegit al comunicat amb referència a la proliferació d’estafes en les quals s’usurpa la seva imatge. 

Per acabar, Thunberg també ha anunciat la creació d’una fundació sense ànim de lucre per continuar impulsant la lluita per «la sostenibilitat ecològica, climàtica i social així com la salut mental». Aquesta entitat, explica, estarà dedicada a gestionar «d’una manera completament transparent» els diners que ha rebut fins ara a través de donacions i premis. «Això portarà el seu temps», ha advertit, i ah afegit que donarà més informació sobre el projecte quan estigui acabat.