Anar al contingut

Dia Mundial del Medi Ambient

Barcelona, la ciutat d'Europa amb més contaminació per creuers

El segueixen els ports de Palma i Venècia, segons un rànquing de l'oenagé Transport & Environment

Efe

Barcelona, la ciutat d'Europa amb més contaminació per creuers

JOAN CORTADELLAS

Els ports de Barcelona, Palma de Mallorca, Venècia, Civitavecchia i Southampton són, per aquest ordre, els que pateixen més contaminació a Europa per la presència de creuers, mentre que Espanya, Itàlia, Grècia, França i Noruega són els països més exposats a la pol·lució que generen els grans vaixells de passatgers.

Aquesta és la conclusió d’un estudi elaborat per l’oenagé Transport & Environment, de la qual forma part Ecologistes en Acció, que ha analitzat la contaminació de l’aire causada per creuers de passatgers de luxe en aigües europees.

Segons l’estudi, els barcos de l’operadora de creuers més gran del món, Carnival Corporation, van emetre el 2017 només als mars europeus 10 vegades més de diòxid de sofre que els més de 260 milions de vehicles de passatgers que circulen per Europa, seguida de Royal Caribbean Cruises, amb emissions quatre vegades més grans que les generades pel parc automobilístic d’Europa.

Segons ha informat la federació ecologista en un comunicat, les emissions d’òxids de sofre formen aerosols de sulfats (SO4) que incrementen els riscos per a la salut humana i contribueixen a l’acidificació  dels sistemes terrestres i aquàtics.

Segons l’estudi, que Espanya, Itàlia i Grècia figurin com els països més exposats a aquesta contaminació es deu principalment que són destins turístics importants, però també que "tenen regulacions menys estrictes sobre la limitació de sofre dels combustibles marins".

El director de polítiques de transport de Transport & Environment, Faig Abbasov, ha explicat en un comunicat que "els creuers són ciutats flotants amb un alt consum d’energia generada pels combustibles més tòxics que existeixen".

Veto al cotxe, via lliure a les navilieres

"Mentre les ciutats estan prohibint la circulació de cotxes dièsel per reduir la contaminació que respira la seva població, estan donant via lliure a les navilieres, que provoquen grans concentracions de contaminants amb un alt risc per a la salut dels seus passatgers i de les poblacions més properes a les terminals de creuers. És inacceptable", ha afegit.

L’estudi també indica que les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) generades pels creuers a Europa equivalen a aproximadament al 15% del NOx que emet la flota de vehicles de passatgers d’Europa en un any.

A Marsella, per exemple, l’estudi indica que 57 creuers van emetre el 2017 gairebé tant NOx com una quarta part dels 340.000 vehicles de passatgers de la ciutat i que a les costes de països com Noruega, Dinamarca, Grècia, Croàcia i Malta, uns quants creuers són també responsables d’emissions de NOx majors que el conjunt del que emeten les seves flotes de vehicles.

Al seu informe, Transport & Environment afirma que Europa "hauria d’implementar una regulació d’emissions zero per als creuers als ports tan aviat com sigui possible, que podria estendre’s a altres tipus de naus".

L’estudi recomana també ampliar les àrees de control d’emissions (ECA, per les seves sigles en anglès), actualment en vigor únicament al mar del Nord, el Bàltic i el canal de la Mànega, a la resta dels mars europeus.