MEDI AMBIENT

Carmena obre camí amb la primera zona de baixes emissions d'Espanya

Madrid Central es posa en marxa desafiant la intensa campanya mediàtica i judicial de la dreta

Centenars de ciutats europees disposen d'àrees vetades als vehicles més contaminants

d332a836-981d-49fb-8f15-354b0a8e463d-hd-web / periodico

5
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

L'alcaldessa Manuela Carmena obre camí en la lluita contra la contaminació la mitjanit d'aquest dijous a l’implantar la primera gran zona de baixes emissions permanent d'Espanya, Madrid Central. Els vehicles privats 'bruts’ no podran accedir al centre tret que siguin de residents o convidats per aquests. Malgrat ser una pràctica habitual en la majoria de països del nostre entorn –Berlín va començar el 2010–, la seva posada en marxa s'està veient torpedinada per la dreta de la capital més rància, tradicionalment addicta al cotxe, que ha arribat a presentar fins a quatre recursos judicials. [Directe: totes les novetats sobre Madrid Central]

L'àrea afectada és enorme, 472 hectàrees. Una mica més que tot el districte barceloní de Ciutat Vella, inclosa la Barceloneta i el port. Inclou les institucions més altes de l'Estat i vies de gran circulació, habitualment embussades com els carrers d'Alcalá i la Gran Vía, que s'ha reformat per a l'ocasió ampliant les voreres i reduint al mínim els carrils destinats als cotxes. És com si a Barcelona es tallessin la Via Laietana i la Rambla.

Els arguments que esgrimeix la dreta, tant Ciutadans com el PP, són en aparença civilitzats i moderns. No són contra el fons de la decisió, alleujar la contaminació, faltaria més, sinó que creuen que “serà ineficaç” i que, a més, s'ha adoptat de manera improvisada, en ple caos prenadalenc. ‘Només’ demanen que s'ajorni.

Garrido, desencadenat

L'administració autonòmica, encapçalada per Ángel Garrido, el que va ser delfí de la imputada Cristina Cifuentes, ha presentat dos dels recursos judicials amb l'argument que no s’han donat tots els passos legals requerits per a una decisió d’aquesta envergadura. El grup municipal popular ha presentat dos recursos bessons més. La Justícia resoldrà sobre la petició de la suspensió cautelar la setmana que ve, quan el desplegament d'agents i senyalització portarà en marxa diversos dies.

La intenció òbvia de l'oposició és capitalitzar, quan falten pocs mesos per a les municipals i autonòmiques del maig, el descontentament dels col·lectius més afectats, com els repartidors o els autocars de turistes, alguns dels quals han anunciat ja mobilitzacions. L'Ajuntament els ha promès diàleg i recerca de solucions a més d'establir dos mesos de posada en marxa sense sancions. “Fins al febrer estarem en una fase pedagògica on els agents només informaran, confiem que els ciutadans compleixin de moment sense necessitat de multar”, ha explicat  Inés Sabanés, la la Delegada de Mobilitat i Sostenibilitat.

La tensió electoral està tan a flor de pell que fins i tot el suport incondicional que el PSOE madrileny havia brindat ha començat a flaquejar. Una cosa que no ha limitat el suport entusiasta de la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, que aquest mateix dimecres  va llançar un tuit afirmant que quant a Madrid Central ella s'ubica “en el costat de la història” que aposta per la salut.

El gueto de Varsòvia i altres deliris

El PP també recull la ira dels que no deixen el cotxe ni per anar a comprar el pa. Els arguments esgrimits per alguns articulistes són ferms candidats a formar part de l’antologia del disbarat nacional. L'escriptora Carmen Rigalt va comparar a 'El Mundo' l'àrea restringuida amb el gueto de Varsòvia en què els nazis van tancar els jueus, mentre unes setmanes abans, en el mateix mitjà, la periodista Emilia Landaluce va sostenir al mateix rotatiu que “Madrid ja només és una ciutat per a rics [...]. Els que es poden permetre anar en bici o patinet, òbviament ho són”. 

Experts com Xavier Querol, investigador del CSIC especialitzat en contaminació atmosfèrica, veu en la mesura de Carmena “un gran avenç, amb el qual per primera vegada Madrid passa per davant de Barcelona.” “Espanya porta un gran retard. Totes les grans capitals europees han pres mesures. 50 urbs italianes i 50 més d’alemanyes discriminen actualment els cotxes segons el seu grau de contaminació", afegeix.

Ambicioses limitacions

Les limitacions són una mica més ambicioses que les de les majoria d'aquestes ciutats. Excepte els residents i els seus convidats, la circulació queda restringida als vehicles elèctrics o híbrids (etiquetes 0 o Eco). Durant poc més d'un any, fins al 2020, hi podran entrar els dièsel posteriors al 2006 i els de gasolina a partir del 2001 (etiquetes B i C) però amb la condició que deixin el cotxe en una de les 9.000 places de pàrquing que hi ha a la zona. No poden aparcar mai ni en superfície i utilitzar la zona com a via de passada.

També afecta els transportistes i els motoristes, dos focus clau de la mobilitat. La furgonetes més contaminants, sense etiqueta, només podran fer el repartiment de 7 del matí a les 13 hores. La motos sense etiqueta ambiental, molta d'elles utilitzades pels repartidors de menjar o de comerços electrònics, no podran trepitjar la zona.

Subvencions als afectats

“Ja era hora que es prenguessin decisions tan valentes com aquestes, perquè són clau,” destaca Querol, mentre recorda un estudi realitzat a Marsella que va revelar que el 50% de la contaminació per diòxid de carboni (NO2), la més elevada a Madrid, provenia de les furgonetes de repartiment. Davant de l'afectació que li pugui suposar a aquest sector econòmic,  Querol advoca per una intervenció potent per part del Govern subvencionant la renovació dels vells vehicles per elèctrics i híbrids però només per als censats a Madrid, els que es veuen sotmesos a la restricció.

L'Ajuntament calcula que amb aquesta mesura i altres de menor calat es podrà reduir la contaminació de la ciutat un 23% el 2020, just el que exigeix la Unió Europea. No s'ha d'oblidar que Brussel·les va aixecar l'amenaça de multa contra Espanya per la pol·lució de les seves grans ciutats després que Madrid i Barcelona presentessin plans com el de Madrid Central.

Ampliar aviat

Notícies relacionades

L'única pega que veu Querol al projecte és que la contaminació no desaparegui del tot, que part de la contaminació es traslladi a l'entorn més immediat. Li va passar al peatge implantat en el centre de Londres. La solució seria ampliar l'àrea, com ara farà Londres, però entén que es vulgui fer de manera gradual.

El 2025 els vehicles sense etiqueta ja no podran entrar a l'interior del perímetre de l’M-30. Una cosa que Barcelona implantarà el 2020 a l’interior de les rondes. Serà la següent gran zona espanyola de baixes emissions. Queda poc més d'un any, resultat electoral mitjançant.

Temes:

Madrid