Recerca

Nova teoria sobre els dinosaures gegants

La descoberta d'un fòssil a l'Argentina situa l'aparició d'aquestes criatures 30 milions anys abans del que es creia fins ara

conicet

Efe

Nous fòssils de dinosaures pertanyents al triàsic superior (o triàsic tardà) de l’Argentina ofereixen una nova perspectiva sobre les teories que es tenien sobre com aquestes criatures van créixer fins a arribar a grans dimensions.

Segons es descriu en un estudi publicat a la revista‘Nature Ecology and Evolution’, l’espècimen trobat –d’una antiguitat d’entre 237 i 201 milions d’anys–, està entre els primers sauròpodes gegants.

L’estudi va estar liderat per Cecilia Apaldetti, de la Universitat Nacional de San Juan, a l’Argentina, en col·laboració amb els investigadors Ricardo N. Martínez, Ignacio A. Cerda, Diego Pol i Óscar Alcober.

Es tracta d’una espècie de dinosaure 30 milions d’anys més longeu que els seus cosins, els titanosaures, una descoberta que modifica les idees que es tenien sobre com aquestes criatures van poder arribar a tenir grans dimensions.

Al contrari que els seus successors, els primers dinosaures de la família dels diplodocs o els braquiosaures eren petits i tenien únicament dues potes.

A més, vivien a la zona que correspon al sud-est del supercontinent Pangea.

Un sistema respiratori millorat

Segons s’explica al document, la teoria més estesa afirmava que l’adquisició del "cos gegant" es va produir durant el juràssic i es va relacionar amb nombrosos canvis esquelètics presents en la branca d’eusauropoda.

No obstant, la nova descoberta revela que el primer pols cap al gigantisme en els dinosaures va passar més de 30 milions d’anys abans de l’aparició dels primers sauròpodes moderns.

En aquesta nova teoria es destaquen, com a factors fonamentals per a aquesta evolució, una taxa de creixement altament accelerada, un sistema respiratori millorat d’estil aviari i modificacions en la musculatura epaxial vertebral i extremitats posteriors.