Alerta pel risc sísmic del projecte d'un magatzem de gas
Andalusia assegura que el pararà als tribunals si el Govern no l'anul·la definitivament

fcosculluela36452467 gas170714190408 /
La Junta d’Andalusia ho ha deixat clar: no tolerarà un projecte amb risc sísmic a les mateixes portes de Doñana, com ha constatat un informe del Centre Superior d’investigacions Científiques (CSIC). El document aconsella la paralització del projecte fins que sigui valorat en el seu conjunt. El Govern descarta de moment paralitzar el gasoducte, i l’Executiu andalús ja ha anunciat que recorrerà als tribunals si segueix endavant.
El projecte Marisma, que desenvolupa Gas Natural a 200 metres del parc natural i a dos quilòmetres del parc nacional, contempla una inversió de 200 milions d’euros per explotar els 8.000 GWh de gas que encara queden emmagatzemats al subsol, la construcció d’un dipòsit per omplir-lo amb gas procedent de l’Àfrica i 72 quilòmetres de gasoducte, aprofitant una gran part d’una xarxa ja existent. Compta amb l’aval del Govern, que el va catalogar com d’utilitat pública i va avalar, a més a més, la seva declaració d’impacte ambiental el 2010, sota el Govern de José Luis Rodríguez Zapatero. No obstant, la Junta d’Andalusia en va denegar l’autorització a tres de les parts en què va ser trossejat el projecte per agilitzar els tràmits burocràtics i eludir la valoració conjunta, de manera que la denominada Marisma Occidental segueix endavant.
AMENAÇA AMBIENTAL
Davant les sospites que el magatzem podria suposar una amenaça ambiental per a Doñana, el Defensor del Poble Andalús va contactar amb el CSIC per investigar les conseqüències del projecte. El dictamen científic, datat el mes de juny passat, és contundent: «Degut al fet que els quatre projectes actuen sobre el mateix aqüífer i el mateix sistema de plaques i falles, considerem que el risc sísmic que representa aquest projecte és suficient per, aplicant el principi de precaució, detenir-ne l’aprovació i execució fins que el projecte conjunt sigui valorat adequadament per un equip científic independent i multidisciplinari, tal com s’ha procedit en el passat amb altres projectes o problemes que podien afectar la conservació de Doñana, per exemple, les actuacions després del vessament tòxic de [les mines de] Aznalcóllar o l’estudi realitzat sobre els impactes esperats del dragatge del Guadalquivir».
EL PRECEDENT DEL CASTOR
L’informe té en compte el que va passat a la plataforma marina Castor a Vinaròs (Castelló), que segons el seu parer demostra que «el procés d’injecció de gas pot provocar moviments sísmics, i que la seva valoració s’hauria d’haver inclòs en la declaració d’impacte ambiental». Es tracta d’un informe «molt greu», va valorar ahir la Conselleria de Medi Ambient andalusa, que exigeix al Ministeri d’Indústria que paralitzi oficialment aquest projecte de Marisma Occidental i retiri les avaluacions ambientals positives de manera que es realitzi una única valoració conjunta.
Notícies relacionades
Si el Govern central en fa cas omís, la Junta d’Andalusia pensa anar a la justícia perquè sigui aquesta «la que paralitzi el projecte» de forma definitiva.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Criança El pediatre Carlos González, sobre l'exposició dels nens a les pantalles: "Fins a aquesta edat, res"
- Energia El Govern central exigeix per a aquesta mateixa tarda a REE i totes les elèctriques totes les dades sobre l'apagada
- Educació superior Creix més del 50% el nombre d’universitaris que han de compaginar estudis i treball en només tres anys
- Infraestructures Renfe prepara 9.000 trajectes en bus per al tall de Rodalies entre El Prat i Vilanova de l'1 al 4 de maig
- Plataformes digitals La moderadora de continguts de Meta registra un ero històric: 2.062 acomiadaments a la torre Glòries