ACORD AMBIENTAL

Madrid, París, Mèxic i Atenes vetaran els cotxes dièsel a partir del 2025

Els alcaldes de les quatre capitals oficialitzen la seva lluita contra la contaminació de l'aire

L'Ajuntament de Barcelona es mostra a favor de la limitació, però espera aconseguir un gran acord

 

  / AGUSTÍN CATALÁN

3
Es llegeix en minuts
ANTONIO MADRIDEJOS / BARCELONA

Passant al davant en matèria ambiental i sense esperar acords més globals, les ciutats de Madrid, París, Mèxic i Atenes han decidit prohibir a partir de l’any 2025 la circulació dels vehicles amb motors dièsel, un dels principals causants de la contaminació urbana per les seves emissions d’òxids de nitrogen, així com impulsar diverses mesures per reduir també les emissions de diòxid de carboni (CO2) i altres gasos responsables del canvi climàtic.

L’acord institucional, anunciat pels alcaldes de les quatre capitals –Manuela Carmena, Anne Hidalgo, Miguel Ángel Mancera i Yorgos Kaminis–, s’ha subscrit durant la celebració a la capital de mexicana de l’11a cimera del C40 o Grup de Lideratge Climàtic, una associació de grans ciutats creada l’any 2005 i constituïda actualment per 85 membres.

El govern municipal de Barcelona, que recentment va anunciar un ambiciós paquet de mesures per rebaixar la contaminació de la ciutat, es mostra partidari de seguir la mateixa senda que les quatre capitals a abans esmentades, encara que reconeix el seu desig d’aconseguir un pacte de tots els partits.

«Volem debatre de manera conjunta amb els difrents grups i volem que les mesures siguin compartides per tota la gent –expliquen fonts de l’ajuntament barceloní–. L’actual govern ha fet una aposta pel clima i això és indiscutible». A partir de l’any 2020, per exemple, els cotxes més vells –encara no se n’ha precisat l’antiguitat, però possiblement seran els que no disposin de l’etiqueta ambiental de la DGT– no podran circular per l’espai comprès entre les rondes.

 «Davant l’escepticisme mostrat per alguns caps d’Estat i la covardia que paralitza els altres, responem amb l’acció i seguint un mètode únic que ensorrarà murs i construirà ponts», va proclamar l’alcaldessa de París, Anne Hidalgo, en el seu primer discurs després de ser elegida presidenta del C40.

Mesos enrere, Madrid i especialment París ja van anunciar la seva intenció d’eliminar els dièsel el 2020, cinc anys abans, però ara l’acord s’ha subscrit en un marc internacional. Una mesura similar a la presentada a Mèxic, també amb l’horitzó del 2025, és la que prepara Holanda per a tot el país. A Alemanya, l’executiu va anunciar recentment el seu desig que a partir de l’any que ve els cotxes dièsel de més de dos anys, anteriors al dieselgate, no entrin als nuclis urbans, inclosos els veïns. A Londres, el nou alcalde, Sadiq Aman Kahn, vol augmentar el cost del peatge que paguen els vehicles dièsel per accedir al centre de la ciutat. I a Noruega, potser el cas més extrem, i més tractant-se d’un país exportador de petroli, el Govern vol prohibir les vendes de tots els cotxes propulsats amb motors dièsel i també de gasolina a partir de l’any 2025.

«La contaminació de l’aire exterior és responsable de la mort anual de tres milions de persones», proclamen els alcaldes en l’acord de Mèxic, citant les estimacions efectuades per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). «Pensem en el futur dels nostres nens, dels nostres pares, dels nostres veïns», afegeixen. Les ciutats són, a més a més, responsables d’un terç de les emissions de CO2 a través del transport, les infraestructures o el sector domèstic.

INCENTIUS PER A LA TRANSICIÓ

Notícies relacionades

«Els representants municipals –va subratllar durant la celebració de la trobada l’alcaldessa de París, Anne Hidalgo– ens hem desmarcat per ratificar que el canvi climàtic és un dels principals desafiaments als quals ens enfrontem». «Avui alcem la veu –va afegir la primera regidora de la capital francesa– per anunciar que no seguirem tolerant la contaminació atmosfèrica ni tampoc els problemes de salut i morts que provoca, especialment entre els nostres ciutadans més vulnerables. Els grans problemes requereixen grans accions per afrontar-los».

Els alcaldes també han anunciat que incentivaran «financerament», sense especificar res més, la substitució dels vehicles més contaminants per vehicles elèctrics, d’hidrogen i híbrids. «Demanem als productors de cotxes, de camions i d’autobusos que s’uneixin a nosaltres».