EFECTES DEL CANVI CLIMÀTIC

Creuer per un Àrtic sense gel

Un gran vaixell turístic viatjarà per primera vegada del Pacífic a l'Atlàntic a través del nord del Canadà

La ruta marítima del Pas del Nord-oest era intransitable fins fa una dècada

icoy34592640 el crucero serenity  de la empresa crystal cruises  que este160710173825

icoy34592640 el crucero serenity de la empresa crystal cruises que este160710173825

3
Es llegeix en minuts
ANTONIO MADRIDEJOS / BARCELONA

Un miler de passatgers i els gairebé 700 tripulants del Serenity, un exclusiu creuer de la naviliera californiana Crystal Cruises, partiran el 16 d’agost des del port de Seward, a Alaska, i 32 dies després arribaran a Nova York després d’haver travessat el Pas del Nord-oest, el que en un altre temps era una indòmita ruta de navegació que enllaça el Pacífic i l’Atlàntic a través de l’Àrtic canadenc. Tot i que diversos vaixells ja han cobert el mateix trajecte els últims anys, inclòs un veler i un mercant carregat de minerals, serà la primera vegada que un gran vaixell turístic, amb una eslora de 253 metres, s’aventura per unes aigües que fins fa tot just una dècada eren infranquejables.

    A començament del segle XX, l’explorador noruec Roald Amundsen, que va ser el primer a recórrer el Pas del Nord-oest, va trigar tres anys després de quedar encallat en diverses ocasions. Ara l’avanç del desglaç és implacable: actualment, la superfície marina coberta pel gel a l’Àrtic és a l’estiu entre un 30% i un 40% més petita que fa dues dècades enrere.

    El Crystal Serenity, un vell conegut del port de Barcelona, habitual en creuers de luxe, disposa d’un buc reforçat per a la navegació entre el gel, però no és pròpiament un trencaglaç. En principi, encara que el periple a l’agost serà per aigües lliures, no es descarta la presència de plaques ocasionals en algunes zones, motiu pel qual els pilots han sigut escollits per la seva experiència a l’Àrtic (de fet, la companyia ja oferia amb anterioritat creuers per Alaska i l’Antàrtida). A més a més, com que no hi ha ports habilitats per al creuer, totes les sortides a terra ferma s’hauran de portar a terme en zòdiacs.

HELICÒPTER A BORD / Per si de cas, el Serenity porta un helicòpter per analitzar constantment l’estat de la ruta, i també té el suport d’un autèntic trencaglaç que li obrirà el pas en cas de necessitat. Diverses entitats ambientals britàniques han criticat que el British Antarctic Survey, una entitat pública dedicada a la investigació científica, hagi llogat per a aquesta feina l’RRS Ernest Shackleton, un equivalent de l’Hespérides espanyol. El creuer ha rebut l’autorització per navegar per la zona després de consciencioses inspeccions que van incloure una intervenció en cas d’incendi i una eventual evacuació després de l’abandonament de la tripulació. 

    Les noves condicions derivades del canvi climàtic han obert la navegació als grans creuers, que ara tenen el camí expedit durant gran part de l’estiu, encara que possiblement els grans beneficiaris seran el transport internacional de mercaderies i la indústria minera. Per a un vaixell xinès, per exemple, arribar a Nova York a través del Pas del Nord-oest li comporta un estalvi de pràcticament 5.000 quilòmetres, el 30% del trajecte, en comparació de la via clàssica a través del canal de Panamà. Pel que fa a l’explotació dels recursos, fins ara inabordables, el Servei Geològic dels EUA calcula que l’Àrtic atresora el 13% de les reserves de petroli encara no descobertes i un percentatge superior de gas natural.

CRÍTIQUES ECOLOGISTES / Els ecologistes, malgrat això, temen que la nova ruta de navegació pertorbi un ecosistema pràcticament primigeni i adverteixen del risc d’accidents i abocaments, de l’efecte que comportarà la construcció d’infraestructures de suport i fins i tot de l’arribada d’espècies invasores de fauna i flora.

Notícies relacionades

    Després de partir de Seward, la ruta del Crystal Serenity passa per la illes de Kodiak i Amaknak (Aleutianes) abans de penetrar a l’Àrtic a través de l’estret de Bering. Després prossegueix pels mars de Chukchi i Beaufort i s’endinsa a les illes canadenques per l’estret de Dolphin i Union. A continuació gira cap al nord, voreja l’illa de Baffin, toca terra a Groenlàndia i, finalment, avança cap al sud pel mar de Labrador fins arribar a Boston i Nova York. En total són uns 13.000 quilòmetres.

BALENES I ÓSSOS / Als clients se’ls ofereix com a atractius la visita a diversos poblats recòndits i l’observació (possible) de balenes beluga i óssos polars. Encara que els exclusius bitllets costaven entre 20.000 i 120.000 dòlars, això no va evitar que es venguessin en tres setmanes. Diversos clients són espanyols, segons ha confirmat Un Mundo de Cruceros, agent a Barcelona de Crystal Cruises. I, vist l’èxit, l’empresa ja accepta reserves per a l’any que ve.