La contaminació s'enquista a Barcelona davant la falta de resposta de les administracions

Cinc noves estacions van superar el 2015 els valors d'òxids de nitrogen establerts per la UE

Les mesures contra la pol·lució posades en marxa en els últims anys han sigut totalment insuficients

3
Es llegeix en minuts
Antonio Madridejos
Antonio Madridejos

Periodista

ver +

La contaminació per òxids de nitrogen, vinculada al trànsit i molt particularment a la combustió dels motors dièsel, segueix estancada a l'àrea de Barcelona i en una dotzena d'estacions de mesurament encara s'incompleixen els valors exigits per la Unió Europea, segons mostren les dades presentades pel Departament de Territori de la Generalitat. Les mesures de contenció posades en marxa als últims anys no sols han sigut insuficients, sinó que el 2015 es van superar els llindars en cinc emplaçaments -dos dels quals a la ciutat de Barcelona- que l'any precedent havien complert satisfactòriament.

La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, va considerar que la qualitat de l’aire a Catalunya el 2015 va ser «bona en línies generals» i va atribuir la superació dels llindars a «afectacions puntuals». També va assegurar que millorar els resultats és una «prioritat absoluta» del Govern de la Generalitat, però va insistir que això no sempre és fàcil perquè moltes de les mesures proposades necessiten un gran acord de totes les administracions i dels sectors socials per fer-se realitat. En aquest sentit, va destacar que s’han creat dues taules de coordinació a les àrees urbanes de Barcelona i Tarragona, que són els dos punts més afectats.

 

Un problema en moltes ciutats europees

Si la Comissió concedeix pròrrogues als fabricants que superen fraudulentament els límits d'emissions, ha prosseguit Rius, "és lògic" que faci el mateix amb les ciutats que pateixen aquesta situació. Catalunya té dos expedients oberts a la UE per incomplir els límits de PM10 i de NO2 que podrien acabar en multa.

Al marge dels òxids de nitrogen (NO2), les dades mostren que tampoc s’han aconseguit progressos substancials pel que fa a l’ozó troposfèric. Hi ha 18 estacions on encara se superen els valors recomanats, més en comarques més rurals de l’interior. La contaminació per petites partícules en suspensió (PM), que la dècada passada va ser un problema persistent, registra quatre punts conflictius.

Pel que fa a l’NO2, un contaminant vinculat a diversos problemes respiratoris i al càncer, sis estacions de Barcelona i de zones adjacents i sis més de la regió metropolitana van superar el 2015 la mitjana anual de 40 micrograms per metre cúbic d’aire, el llindar màxim de la Unió Europea. El pitjor comportament va ser el de l’estació Barcelona-Eixample, amb una mitjana de 56, seguida de Barcelona-Gràcia-Sant Gervasi (54). Badalona, Barberà del Vallès, Barcelona-Ciutadella, Barcelona-Poblenou i Martorell també van superar els 40 micrograms.

La directora general de Qualitat Ambiental, Mercè Rius, va assumir que hi ha un problema, però va insistir que si els resultats de l’any 2014 també van ser millors és perquè va resultar «un any amb molta pluja», i això va afavorir la deposició dels contaminants que hi ha presents en l’aire. Pel que fa a les partícules en suspensió (PM), Territori assegura que l’objectiu anual en les que tenen un volum de 2,5 micres (PM2,5) es va complir totalment, però no així el valor límit anual i diari de 10 micres (PM10). Les quatre estacions que van superar els valors límit diaris van ser les de Manlleu, Alcanar (la depuradora), Granollers i Mollet del Vallès.

 

Respecte de l’ozó (O3), es va incomplir el valor objectiu per a la protecció de la salut, per a la vegetació i el llindar d’informació, si bé no es va arribar al límit d’alerta. L’ozó, que es forma a partir de contaminants industrials en situacions anticiclòniques amb molt sol, afecta molt sovint zones allunyades del focus emissor. El 2015, els valors d’ozó es van superar en un total de 115 hores repartides entre 17 estacions, mentre que l’any anterior havia sigut només de cinc hores en total.

Notícies relacionades

Per afrontar l’enquistament de la contaminació, Rius va manifestar que el Govern català està portant a terme mesures per millorar el transport públic, com l’ampliació de la L–9, la creació de noves estacions a Saba-dell i Terrassa, beneficiar els vehicles més nets als peatges de la Generalitat i l’extensió dels punts de recàrrega per a cotxes elèctrics. «Estem en un punt en què hi pot haver un canvi important. S’estan alineant totes les voluntats per fer un canvi transformador», va assegurar Subirà.

«Fa falta que circulin menys vehicles i que els que ho facin siguin més nets», va afegir la secretària de Medi Ambient. Segons la seva opinió, prohibir la circulació de cotxes amb matrícules parelles o senars, tal com s’ha acordat a Madrid per a moments de contaminació molt elevada, és una mesura que «no sempre» s’ha demostrat efectiva. 

Temes:

Contaminació