Carreteres

La pacificació de l’N-II al Maresme costarà 60 milions d’euros

  • Des de la Generalitat assenyalen que el 2023 podria arrencar la construcció del carril bici comarcal

  • Els nous accessos de la C-32 costaran 60 milions més i els projectes estan actualment en licitació

La pacificació de l’N-II al Maresme costarà 60 milions d’euros

ACN / Jordi Pujolar

3
Es llegeix en minuts
ACN

El Departament de Polítiques Digitals i Territori invertirà 60 milions d’euros en la pacificació de la carretera N-II al Maresme. El projecte, un mantra històric a la comarca, es posa en marxa ara gràcies a l’alliberament dels peatges de l’autopista C-32 i al consegüent traspàs del trànsit.

A l’N-II hi ha actualment sis projectes «impulsats» que avancen a diferents velocitats i que inclouen, entre d’altres, la construcció d’un carril bici d’extrem a extrem de la comarca. Així, la construcció dels primers trams es podria iniciar el 2023 entre: Mataró i Llavaneres; Caldes d’Estrac i Arenys de Mar, i Canet i Calella.

En paral·lel, s’avança també en els projectes de connectivitat amb la C-32, a més llarg termini i que requeriran 60 milions més d’inversió.

Després del final dels peatges

L’anunci l’ha fet el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, i el director d’Infraestructures, David Prat durant la reunió de la Taula de Mobilitat del Consell Comarcal del Maresme per fer front al debat sobre la mobilitat a llarg termini . «L’obra pública no es fa d’avui per a demà i fa falta priorització i control», recorda el president de la Taula, Joaquim Arnó.

En aquest sentit, els representants del Govern no s’aventuren a donar dates d’execució concretes, més enllà d’avançar que els primers trams del carril bici que creuarà la comarca poden iniciar les obres l’any vinent. «Cal estudiar la integració urbana amb els municipis perquè ha de ser un projecte integral», explica Gavín. El secretari de Territori avisa però que, malgrat tot, els Ajuntaments s’han de sentir «còmodes», tot el que es faci ha de ser «coherent» perquè no apareguin «bolets». Es pot dir, una visió «homogènia» de la infraestructura que pugui «encaixar desitjos concrets».

Més enllà del carril bici, la inversió prevista també contempla la transformació de la carretera en un «eix cívic» en què es prioritzi vianant i transport públic. En aquest sentit, el director d’Infraestructures, David Prat, ja apunta que hi ha hagut un notable traspàs de trànsit rodat de la N-II a la C-32 des de l’alliberament dels peatges. Al tram sud de la comarca, el volum de cotxes a l’N-II s’ha reduït un 30%, cosa que representa uns 10.000 vehicles diaris menys. Al nord de la comarca, el comportament és més dispar, amb trasllats de trànsit que oscil·len entre el 30% i el 50%, en funció del tram.

Quant a l’estat dels projectes de pacificació, la redacció del tram del Baix Maresme ja està adjudicat, mentre que el tram central i el de l’Alt Maresme amb prou feines s’han licitat. Els tres projectes del carril bici, també segmentats per trams, estan tots en fase de redacció i, per tant, més avançats.

D’altra banda, els projectes dels nous accessos a la C-32, per fer-la més permeable, avancen a un ritme més lent. Actualment estan en licitació i el Govern separa tenir-los en redacció a la tardor. Així, el 2023 podrien acabar de definir-se de la mà del territori i els projectes constructius es licitarien a partir del 2024. En total, a la comarca es faran sis nous accessos a la C-32 i es milloraran dos més. Els nous seran els d’Alella-Masnou, Teià, Premià de Mar, Vilassarencs de Mar, Canet i Calella. A més, es millorarien els existents a Sant Andreu de Llavaneres i Pineda de Mar.

L’enèsima reclamació pel trasllat de Rodalies

Durant la compareixença prèvia a la Taula de Mobilitat del Maresme, Gavín ha fet l’enèsima petició a l’Estat perquè faci un «traspàs integral» de Rodalies: «Fa falta el traspàs sí o sí». Sense el traspàs, diu Gavín, el Govern no té eines «ni per gestionar ni per corregir» els desajustos al servei.

El secretari de Territori retreu a l’Estat que els problemes a Rodalies siguin «periòdics» i admet que «quan hi ha problemes a Renfe és difícil reaccionar a la urgència i complementar-la» des del servei de transport per carretera ordinari, que sí que gestiona la Generalitat.

Notícies relacionades

També amb relació al servei ferroviari, Gavín ha anunciat la intenció de Departament d’ubicar un ‘park and ride’ a l’aparcament del Port de Mataró, al costat de l’estació de Rodalies. Segons el secretari de Territori, el Port expira l’aparcament sobretot en dies festius i això seria «compatible» amb convertir-lo en un aparcament satèl·lit per als usuaris diaris de Rodalies.

Més notícies de Mataró a l’edició local d’EL PERIÓDICO