AMPLIACIÓ DEL SUBURBÀ

La línia 11 de Metro de Madrid tindrà una nova parada al barri de Comillas de Carabanchel

Els veïns es mostren «contents i satisfets» amb l'anunci del vicepresident Aguado, perquè dona resposta a la seva vella reclamació

metro-madrid

metro-madrid

4
Es llegeix en minuts
Europa Press

La prolongació de la línia 11 de Metro de Madrid entre Plaza Elíptica i Conde de Casal inclourà una nova estació al barri de Comillas de Carabanchel, que suposarà un cost de 30 milions d’euros i amb la qual es beneficiaran aproximadament 20.000 persones.

Així ho ha anunciat el vicepresident de la Comunitat de Madrid, Ignacio Aguado, aquest dimecres després de visitar el sistema de recuperació d’energia a l’estació de La Peseta acompanyat del conseller de Transports, Mobilitat i Infraestructures, Ángel Garrido. «Les obres començaran els pròxims mesos i tindran un termini d’execució de 45 mesos. Una vegada acabades, tancaràl’últim forat que quedava dins de Madrid capital a la xarxa de metro», ha afirmat Aguado.

Amb la nova estació de Comillas i la ja anunciada a Madrid Río, l’ampliació sumarà cinc estacions més a la línia 11, que, en l’actualitat, connecta La Fortuna amb Plaza Elíptica i només té connexió amb la línia 6 en aquesta última estació.

Nou intercanviador

Així mateix, amb la prolongació, la línia 11 en connectarà també amb la línia 3 de Metro de Madrid a Palos de la Frontera; amb la línia 1, amb Renfe-Cercanías i amb l’AVE, llarga i mitjana distància de Renfe a Atocha Renfe; i amb la línia 6 i els autobusos interurbans que donen servei al corredor de l’A-3 al nou intercanviador que es construirà a Conde de Casal.

«L’estació de Comillas donarà resposta a una reclamació dels veïns del barri», ha assenyalat el vicepresident autonòmic, que ha destacat que els residents de Comillas tindran, quan culminin les obres d’ampliació, «una connexió directa» amb les línies 1, 3 i 6 de Metro de Madrid i també amb Renfe-Cercanías a Atocha.

Al seu torn, Garrido ha apuntat que la construcció del nou intercanviador a Conde de Casal suposarà que totes les grans entrades i sortides de Madrid per les carreteres nacionals comptaran amb un gran intercanviador.

Inversió de 410 milions 

Les obres d’ampliació implicaran la construcció de 6,5 quilòmetres més de metro, dues noves estacions (Comillas i Madrid Río i l’ampliació de tres més per acomodar el transbord entre la línia 11 i les línies 3, 1 i 6. La comunitat invertirà aproximadament 410 milions d’euros en la prolongació de la línia 11 fins a Conde de Casal, amb un termini previst per a l’execució de les obres de 45 mesos.

L’ampliació de la línia 11 de Metro de Madrid farà que el nombre d’usuaris d’aquesta línia es tripliqui, de 25.000 a 75.000, i contribuirà a «descarregar» la línia 6 al potenciar la connectivitat transversal de la xarxa alsector sud-est. A més, sumarà una segona parada de metro a l’estació d’Atocha, centre principal de les comunicacions ferroviàries del país.

Segons l’estudi del projecte d’ampliació de la línia 11, la major part de la demanda que tindrà la prolongació procedeixe de l’entorn de les estacions de Palos de la FronteraMadrid Río (a l’altura de Santa María de la Cabeza) i Conde de Casal. Els veïns del barri de Comillas sumaran entre 3.800 i 4.000 viatgers al dia, una demanda que, a més, pràcticament «s’ha duplicat respecte als primers estudis preliminars que es van fer el 2017».

L’any passat, la línia 11 va transportar més de 800.000 viatgers, i s’espera un increment de demanda superior als 75.000 viatgers diaris, procedents també dels districtes de Carabanchel, Usera, Arganzuela i Retiro, per on discorrerà la prolongació.

Recuperació d’energia

Al costat de la nova estació de Comillas, dins de l’ampliació de la línia 11, el vicepresident i el conseller també han visitat el sistema de recuperació d’energia de la frenada mitjançant cel·les reversibles de metro, que estalvien, cada una, l’equivalent al consum energètic anual «de mil llars».

Aquests sistemes aprofiten l’energia procedent de la frenada de trens per al funcionament d’altres instal·lacions de la xarxa, com ara ascensors, escales mecàniques, torniquets o lluminàries, entre d’altres, segons ha explicat Aguado.

El suburbà madrileny compta amb quatre equips de recuperació d’energia a les subestacions elèctriques de La Peseta (línia 11), Hospital de Móstoles (línia 12), La Moraleja (línia 10B), que ja estan en funcionament, i Barrio del Puerto (línia 7B), que entrarà en ús en el primer trimestre del 2020.

Garrido ha apuntat que el projecte pilot de les cel·les es va desenvolupar entre els anys 2014 i 2016 a l’estació de Feria de Madrid, on aquests dies se celebra la Cimera del Clima, i que, després de comprovar que els resultats eren molt «satisfactoris», Metro de Madrid va decidir emprendre aquesta mesura com a part d’un pla energètic, que compta amb una inversió d’1,2 milions d’euros, que permetran «no només estalviar energia, sinó contaminar menys i millorar la qualitat del servei».

Veïns satisfets

La portaveu de l’associació de veïns del barri de Comillas, Elena Sigüenza, ha assegurat que els veïns s’han mostrat «contents i satisfets» amb l’anunci de la prolongació de la línia 11 del metro. «Estem bastant contents i satisfets perquè han sigut una sèrie de mesos de força mobilització i recollida de firmes, i no sabíem el que podia fer la comunitat, però estem bastant contents», ha expressat en declaracions a Europa Press.

Notícies relacionades

Malgrat que considera que el barri «no és massa gran», ha indicat que són uns 30.000 habitants que són entre Opañel i Usera i era «fonamental» que hi hagués una estació de metro a l’entorn delcarrer de Comillas. «Estem bastant distants i no tenim connexió, i no estava justificat que no hi hagués una estació al nostre barri. Això era de sentit comú», ha conclòs.