amb motiu del seu centenari

El metro de Madrid arrenca la vaga de 24 hores amb serveis mínims del 58%

El Sindicat de Maquinistes de Metro de Madrid ha assenyalat que circularan 322 trens

El col·lectiu ha recalcat que l'aturada ve impulsada per diversos casos com la gestió de l'amiant

metro

metro

3
Es llegeix en minuts
El Periódico / Agencias

La vaga de 24 hores convocada pel Sindicat de Maquinistes de Metro de Madrid comença dijous amb uns serveis d’un 58%, establerts per la Comunitat de Madrid, el mateix dia en què es commemora el centenari del primer viatge realitzat pel suburbà.

Així, des del sindicat han assenyalat que els motius que han impulsat aquestes aturades han sigut «la mala gestió en el cas d’amiant, la falta de diligència, l’ocultació d’informació, el retard en els estudis de qualitat de l’aire i factors psicosocials o la falta de maquinistes».

Des del col·lectiu, a més, han xifrat en 322 els trens que circularan dijous i han criticat a Metro per fer distincions entre els madrilenys i deixar gairebé sense trens les línies de la perifèria. D’aquesta forma, han assenyalat que el repartiment de trens es farà de forma equitativa, si bé han denunciat que les línies de la perifèria es vegin més afectades.

Per exemple, han explicat que línies com la 11 tindran un total de dos trens amb temps d’espera de fins a 17 minuts o línies com la 12 amb entre tres i quatre trens amb temps d’espera d’entre 12 i 23 minuts. No obstant, han remarcat que es distribuiran més trens en les línies centrals. En aquest sentit, han informat que la Línia 1 comptarà amb entre sis i 29 trens, amb temps d’espera d’entre cinc i 20 minuts, o línies com la 4, amb entre vuit i 23 trens i temps d’espera d’entre quatre (en hores punta) i 29 minuts.

Serveis mínims 

«Malgrat que la mitjana de serveis mínims serà del 58% es pot destacar que en hores punta i en diferents línies poden arribar fins al 70 o 80% considerant aquests percentatges abusius», han afirmat des del Sindicat de Maquinistes de Metro. Per la seva part, la Comunitat de Madrid ha establert uns serveis mínims d’un 58%, amb l’objectiu de garantir «la mobilitat necessària i la prestació d’un servei essencial per als ciutadans» el mateix dia en què se celebra el centenari del suburbà.

Així mateix, des del sindicat han assegurat que el centenari de Metro «no només estarà tacat per les aturades de 24 hores», sinó també per «les aglomeracions diàries, l’amuntegament en els trens, la falta de maquinistes o la seguretat en trens i estacions».

D’altra banda, han recordat els motius pels quals han convocat aquesta vaga, que són, per exemple, el cas de l’amiant o l’«incompliment del conveni, normativa i acords» que han repercutit en els usuaris i treballadors. També han recalcat la necessitat de crear ocupació en tots els col·lectius, principalment el de maquinistes, un sector en el qual xifren un dèficit de fins a 500 treballadors.

Agressions en llocs de treball 

Notícies relacionades

En aquesta línia, el vicepresident de la Comunitat de Madrid, Ignacio Aguado, va anunciar dimecres que es contractaran 300 maquinistes al llarg del 2020. Des del Sindicat de Maquinistes de Metro de Madrid van valorar positivament la mesura i van plantejar la possibilitat de desconvocar la vaga, cosa que ja havien volgut evitar després d’una reunió amb la companyia en què no es va voler comprometre per escrit a aturar altres reivindicacions dels vaguistes.

Així mateix, s’han centrat en les contínues agressions en els llocs de treball i la «falta d’accions» per part de Metro per solucionar-ho. Finalment, han criticat les «condicions errònies» amb què es pretén elaborar l’estudi de qualitat de l’aire dins de Metro. En aquest sentit, han assegurat que l’empresa vol fer-lo amb les finestretes pujades a la cabina del maquinista. «Si el fan així no serà efectiu, perquè serà impossible recollir les veritables partícules i substàncies nocives que es respiren diàriament als túnels», han explicat des del col·lectiu.