contaminació

Tornen les multes a Madrid Central entre el desconeixement d'alguns conductors

La restricció del trànsit continua dividint ciutadans i comerciants

L'ajuntament recorrerà la interlocutòria que ha suspès la moratòria aprovada pel PP i Cs

madrid / periodico

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

El Madrid Central, una de les decisions estrella de l’exalcaldessa Manuela Carmena, va tornar aquest dilluns a estar en vigor. L’ajuntament va començar a mitjanit a multar els cotxes que circulaven pel centre de la capital sense permís després que un jutge eliminés divendres la moratòria aprovada pel consistori, ara en mans del PP i Cs, amb el recolzament extern de Vox. Una setmana ha durat la suspensió de les multes aprovada per l’actual alcalde, José Luis Martínez-Almeida, en compliment del seu programa electoral.

Durant aquests dies, es van poder veure embussos a les principals artèries però aquest dilluns, en termes generals, el trànsit era fluid i l’ambient era de normalitat, malgrat que alguns conductors i vianants no sabien que un jutge, atenent el recurs presentat per Ecologistes en Acció i Greenpeace, havia aixecat divendres la moratòria aprovada per l’ajuntament, segons la interlocutòria judicial, per evitar que la contaminació pugi “sense cap control”.

I és que el govern municipal va tardar un dia a informar que les multes, de fins a 90 euros, tornaven a estar vigents i ho va fer dissabte a través d’un tuit, no mitjançant els plafons informatius o la seva web. De fet, al portal ‘online’ del consistori només hi havia aquest dilluns una notícia que assenyala que en els quatre primers dies de moratòria els nivells de diòxid de nitrogen van millorar en 21 de les 24 estacions. Si bé les organitzacions ecologistes afirmen que ha sigut precisament el Madrid Central el que ha baixat la contaminació al centre de Madrid a nivells històrics.

La divisió d’opinions

La divisió està servida. Entre els partits polítics i també entre els ciutadans i comerciants. De fet, la dependenta d’una argenteria situada al carrer Hortaleza, al peu de la Gran Via, explicava aquest dilluns que en el seu propi negoci hi ha opinions enfrontades. Ella és una ferma defensora de Madrid Central i, tot i que les vendes de la botiga es van ressentir el març i l’abril, en els dos últims mesos s’havien recuperat. “El que vol venir, ve, caminant o en transport públic”, afirma. No obstant, el seu cap i propietari opina que la restricció al trànsit perjudica el negoci. I exposa el mateix el dependent d’una botiga de gelats i dolços uns números més avall, que sosté que des que va entrar en vigor el Madrid Central –el passat 30 de novembre, en un primer moment sense multes, fase que es va activar el 16 de març–, l’afluència  de gent ha disminuït considerablement. “Res més s’ha de veure com en aquest carrer molts negocis estan tancant i posen els cartells de es lloga o es ven”, assenyala.   

Notícies relacionades

Entre els vianants també hi ha multitud d’opinions. Una parella amb un cotxe elèctric, que sí que té permès el pas, expliquen que ells es van comprar aquest tipus de vehicle per perjudicar el menys possible el medi ambient i poder circular pel Madrid Central o en els episodis d’alta contaminació. “Tots hem de posar-hi de part nostra”, opinen. Mentre que un jubilat el vehicle del qual no té etiqueta mediambiental a causa de la seva antiguitat no entén que ell pagui els mateixos impostos que la resta i, no obstant, no pugui circular pel centre.

El recurs i la reforma

L’alcalde, per la seva part, va manifestar aquest dilluns que acata però no comparteix la decisió judicial, que el consistori recorrerà. Així mateix, el delegat de Medi Ambient, Borja Carabante, va precisar que la intenció del Govern municipal és que la moratòria de multes duri “com menys millor”, els dies necessaris per plantejar un “mosaic” d’iniciatives que lluitin contra la contaminació de forma “molt més integral”.